Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Thommy

Citaat van: evan op 26 september 2016, 18:53:22 PM
Citaat van: Union Pacific op 26 september 2016, 18:38:44 PM
Een klein vraagje, zijn er hier mensen die de blauwe led's van een Mehano reeks51 al eens vervangen heeft door witte?
Wat is de gemakkelijkste oplossing want die led's van de printplaat losprutsen zie ik niet direct zitten.
Mvg, Davy

Mischien een tijdelijke tip...

Ik heb met oranje/ amberkleurige acrylverf even over de leds geschilderd en het licht is al veel beter!  begin met een dun laagje en bouw zo op in functie van het gewenste resultaat!  Het geeft dan veel witter licht

Ik heb dat hier in huis zelfs gedaan met ledspots... gewoon 'doorzichtige' oranje verf
Greetz

Thommy

PietB

Citaat van: evan op 26 september 2016, 18:53:22 PM
Ik heb met oranje/ amberkleurige acrylverf even over de leds geschilderd en het licht is al veel beter!  begin met een dun laagje en bouw zo op in functie van het gewenste resultaat!  Het geeft dan veel witter licht
Een uitemate geschikte enamel verf hiervoor is
Humbrol 1322, daar heb ik al menig binnenverlichting en frontsein led's mee behandeld.



grt Piet.

ceuleer

Citaat van: Union Pacific op 26 september 2016, 18:38:44 PM
Een klein vraagje, zijn er hier mensen die de blauwe led's van een Mehano reeks51 al eens vervangen heeft door witte?
Wat is de gemakkelijkste oplossing want die led's van de printplaat losprutsen zie ik niet direct zitten.
Mvg, Davy

Als hij digitaal gestuurd wordt, kan je de sterkte van de verlichting op minimum(0) zetten, dan heb je geen fel blauw licht meer, en het licht strooit dan ook niet uit naar de sluitlichten. Standaard geven ze veel te veel licht, en de echte 51 reeks had zeker geen felle lichten.  ;)

DelticPower

Ben bezig een schip te bouwen voor op een kanaal (rijnaak). zou graag willen weten of een aangemeerd schip navigatieverlichting moet voeren. Zowel overdag als 's nachts. Vind op internet maar weinig over beroepsvaart.

Groeten Jan

Herwig

#6934
een normaal varend beroeps-binnenvaartschip, even aangemeerd of
een semi-permanente (wel dan niet omgebouwde) woonboot aan de kant ?
Belgische rivieren & kanalen ?

DelticPower

Hallo Herwig, aangemeerd voor het lossen van zand, kanaal bij Arendonk. Kan eventueel liggen wachten tot er plaats is aan de loskade.

Groeten Jan

Klaas Zondervan


raf

Alleen nachts onder de 50 m 1 en boven de 50 m 2
en het zijn witte lampen meestal van achter

en het heet "anker licht"
het word aangezet als de navigatie verlichting werd uitgezet
en altijd naar de water kant

hopelijk kun je hier iets mee
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Wim66

Citaat van: DelticPower op 27 september 2016, 15:25:06 PM
Ben bezig een schip te bouwen voor op een kanaal (rijnaak). zou graag willen weten of een aangemeerd schip navigatieverlichting moet voeren. Zowel overdag als 's nachts. Vind op internet maar weinig over beroepsvaart.

Groeten Jan

Jan

Een normaal varend schip is verplicht navigatie verlichting te voeren dus buiten het toplicht ook de bekende bakboord/stuurboord verlichting. Als een schip afgemeerd ligt langs een kade heeft men vrijwel altijd wat verlichting buiten aan om op te vallen. Meestal is dit bij een binnenvaartschip altijd aan de achterkant of te wel de roef genaamd. Ook wil men wel eens verlichting voorop hebben. Maar alles gaat via ene generator en dat kost diesel/gasolie dus beperkt men zich vaak.

Denk ook dat tegenwoordig langs de kade van de terminals of iets dergelijks ook verlichting is waardoor het schip zal opvallen

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

raf

@wim
als er geen wal stroom is dan draait de generator altijd
het is of navigatie of ankerlicht beide tegelijk is niet logies
veel binnen vaart hebben nu zonnen panelen liggen op de roef waar mee ze verlichting laten branden
als er geen stroom is dan werkt er op de boot niets .ook geen water in de gootsteen of je kunt zelfs geen koffie zetten
gas hebben ze liefst niet aan boord dat durft nogal eens knal doen



waar ik zelf nu mee bezig ben is aan het zoeken wie van die geel dunne meer aderige electro draad verkoopt
brawa zou die moeten hebben maar als je een fuck site zoekt wel dan heb je die bij brawa gevonden
jongens is dat een site waar je echt niets op kunt vinden
weet iemand per toeval een nummer van die draad het is meer aderige en ik dacht dat hij 0.08 mm was maar dan vind ik alleen enkel aderige 


gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Wim66

Raf

Sorry ik sprak dus uit mijn eigen periode in de vaartijd. Ik zelf heb op zee gevaren maar zag ook vaak de binnenvaart schepen langs de kant liggen. Dat ze nu zonnepanelen hebben verbaasd mij niet. Maar sorry ik ben al bijna 14jr uit de scheepvaart en hier in deze hoek van de Ardennen loeien alleen de koeien en geen schepen Ik heb in Dordrecht gewoond en daar lag het vol met binnenvaartschepen in de avond/nacht ook bij de bunkerboot Zwaans
Maar bedankt voor je reactie

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

DelticPower

Hallo Wim, Raf en Klaas, bedankt voor jullie bijdrage. Kan nu weer verder.

Groeten Jan

Peter

Brawa draad vind je hier oa. Bij Modeltrein-paradise en St.Niklaas
Ik kocht die draad altijd bij Hünerbein in Aachen (als we daar waren gaan shoppen) Tegenwoordig laat ik hem soms mee opsturen door MSL als ik daar iets bestel
Met vriendelijke groeten
Peter

Ferdi

@ Raf

Denkelijk vergis je je van draaddikte. 0,08 mm is inderdaad een enkel draadje. Je spreekt hier over een haar, zoals hopelijk nog op je hoofd.
Ongeveer 0,1 mm is ook de dikte van een vel papier.

Brawa heeft draad waarvan de doorsnede  0,14 vierkante mm (qmm) is. Dit is dus een oppervlaktemaat. De diameter (dikte) hiervan is 0,42 mm wat een afstand of lengtemaat is.
(Dit is enkel het koperen gedeelte, dus zonder de isolatiemantel)
Elektriciëns spreken van 0,14 carré. Voor stopcontacten gebruik je 2,5 carré of vierkante mm, en dus een draaddiameter of draaddikte van 1,8 mm voor het koper, zonder isolatie.

Ter informatie:
Qua haar zijn er 3 soorten in dikte. Je hebt:
Dunne haardikte (± 0,03 mm)
Normale haardikte (±0,06 mm)
Dikke haardikte (±0,09 mm)

Dit gaat over de dikte van 1 haar.
Dit kan een kapper voor je opmeten met een haardiktemeter.

Maar,... inmiddels zal je de gele draad al wel gevonden hebben.




Herwig

aan DelticPower, 
citaat:         "...  RijnAak in het kanaal bij Arendonk ..."

Probleem:   Arendonk ligt aan het Kempisch Kanaal (heeft nog andere benamingen, naargelang deeltraject)
In de sluizen van het Kempisch Kanaal passen er binnenschepen    "Kempenaars"  en  "LuxeMotors"
Maar géén Rijnaken, want die zijn een formaat langer & breder.
Artitec heeft een LuxeMotor in H0.