Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

erik de noorman


Zoals eerder getoond heb ik een aftakking gemaakt op mijn vaste baan. In werkelijkheid is er op deze lijn ook een aftakking richting Willebroek (St. Niklaas). De aftakking gaat naar rechts wanneer je van Mechelen naar Dendermonde spoort (richting Willebroek). Op mijn baan gaat ze echter naar links als je van Dendermonde naar Mechelen spoort. De zijlijn is dus geheel fictief. De aftakking gaat via een stuk met verdekte opstelspoor (liggen onder remise en scene en een keerlus) naar de ontvangstsporen van mijn depot remise en scene.
De ontvangstsporen liggen lager dan het depot. Goederentreinen kunnen daar de wagons afhaken, en via een omloopspoor naar het depot voor een onderhoudsbeurt.
Later is er nog een uitbreiding voorzien naar een klein rangeertrein en een paradespoor met elektrische tractie.









Erik.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Beetje bij beetje zal dat wel lukken zeker. ;D

Erik.

erik de noorman

Ik zit met een vraag betreffende seinbeelden. Mits het een toepassing is aangaande de uitbreiding  van mijn vaste baan stel ik de vraag hier maar.
Ik heb een aftakking ingebouwd op mijn vaste baan.
De afbuiging gebeurd (dubbelspoor) van normaalspoor naar links (enkelspoor) kort na de uitrit van het station. Bij de uitrit van het station staat een intermitterend permissief sein (vlak voor een beweegbare kanaalbrug).
Welk seinbeeld moet het sein geven als de wissel op afbuigen staat naar het enkelspoor.
Gewoon groen zonder snelheidsbeperking of dubbelgeel (snelheid 40km/h). Moet er een keper op het sein geplaatst worden die de aftakking aangeeft of niet?
Moet er nog een sein geplaatst worden net voor de wissel.

Erik.

OlivierV

Is dat niet groen + geel (horizontaal naast mekaar)?
Groen is doorrijden en geel ernaast betekent afwijken van de normale reisweg dacht ik. Kan er naast zitten.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

vyncky

Citaat van: OlivierV op 24 juni 2016, 13:12:11 PM
Is dat niet groen + geel (horizontaal naast mekaar)?
Groen is doorrijden en geel ernaast betekent afwijken van de normale reisweg dacht ik. Kan er naast zitten.

ge zit er naast:  ;D

Groen - geel horizontaal (GGH):
Het volgende sein vertoont een lichtcijfer, dit lichtcijfer geeft een beperkende snelheid weer.
De bestuurder moet dus aan dit sein beginnen afremmen om aan het volgende sein de beperkte snelheid te kunnen respecteren.

Op tegenspoor heeft dit sein dezelfde betekenis, alleen is het sein gespiegeld en heeft het knipperende lichten.

bron: http://www.treinbestuurder.be/infra/seinen.php

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

erik de noorman

Groen - geel horizontaal (GGH):
Het volgende sein vertoont een lichtcijfer, dit lichtcijfer geeft een beperkende snelheid weer.
De bestuurder moet dus aan dit sein beginnen afremmen om aan het volgende sein de beperkte snelheid te kunnen respecteren.

Op tegenspoor heeft dit sein dezelfde betekenis, alleen is het sein gespiegeld en heeft het knipperende lichten.


Wist ik ook maar zijn de seinbeelden  in mijn vraagstelling  dan wel correct of niet.

Erik.

bollen neus

Rustig aan het uitzoeken wat ik zou aanschaffen om digitaal te rijden met O model.
Als leek zie je veel maar ken er de ballen van, hoera.
Den Eric.

Doornroosje

Citaat van: erik de noorman op 24 juni 2016, 11:52:27 AM
Ik zit met een vraag betreffende seinbeelden. Mits het een toepassing is aangaande de uitbreiding  van mijn vaste baan stel ik de vraag hier maar.
Ik heb een aftakking ingebouwd op mijn vaste baan.
De afbuiging gebeurd (dubbelspoor) van normaalspoor naar links (enkelspoor) kort na de uitrit van het station. Bij de uitrit van het station staat een intermitterend permissief sein (vlak voor een beweegbare kanaalbrug).
Welk seinbeeld moet het sein geven als de wissel op afbuigen staat naar het enkelspoor.
Gewoon groen zonder snelheidsbeperking of dubbelgeel (snelheid 40km/h). Moet er een keper op het sein geplaatst worden die de aftakking aangeeft of niet?
Moet er nog een sein geplaatst worden net voor de wissel.

Erik.

Het sein in kwestie zal een lichtcijfer 4 moeten geven omdat een wissel wordt bereden is aftakkende stand.
ALS het volgende sein een tegenspoorsein is, moet dit sein ook voorzien zijn van een keper. Ik neem aan dat het enkelspoor van de vertakking geen tegenspoorseinen heeft, enkel normaalspoorseinen, dus is hier geen keper nodig.
Groen of dubbelgeel seinbeeld hangt af van het volgende sein (open of gesloten stand). Met de hierboven bemerkingen ivm groen-geel horizontaal en groen-geel vertikaal in acht nemend.
Hopelijk is dit iets duidelijker.

Raeske



jaja Loebaske, gelukkig bestaat er een gsm, maar zo hadden we ook een foto van ons ritje ;)
een dag niet gereden, is een dag niet gereisd

TBCédric

Citaat van: erik de noorman op 24 juni 2016, 11:52:27 AM
Ik zit met een vraag betreffende seinbeelden. Mits het een toepassing is aangaande de uitbreiding  van mijn vaste baan stel ik de vraag hier maar.
Ik heb een aftakking ingebouwd op mijn vaste baan.
De afbuiging gebeurd (dubbelspoor) van normaalspoor naar links (enkelspoor) kort na de uitrit van het station. Bij de uitrit van het station staat een intermitterend permissief sein (vlak voor een beweegbare kanaalbrug).
Welk seinbeeld moet het sein geven als de wissel op afbuigen staat naar het enkelspoor.
Gewoon groen zonder snelheidsbeperking of dubbelgeel (snelheid 40km/h). Moet er een keper op het sein geplaatst worden die de aftakking aangeeft of niet?
Moet er nog een sein geplaatst worden net voor de wissel.

Erik.
Als ik mijn cursus goed geleerd heb:

Een keper is voor van het ene regime naar het andere regime te gaan. Dus van het regime normaalspoor naar het regime tegenspoor of andersom.
Een GrGH is inderdaad een sein dat doorrit toelaat en met verminderde snelheid.
Een GrGV is dat  je ook door mag rijden maar je een verkorte sectie hebt.

Tenzij je een zeer slanke wissel hebt en je je brug aan de referentiesnelheid kunt nemen, dan heb je enkel groen nodig.
Als de brug een beperkte snelheid heeft of de wissel laat de referentiesnelheid niet toe, neem je best een lichtcijfer bij je sein dat aan de vertakking ligt. Maar bij het voorgaande sein aan je station, moet je dan wel best een bordje zetten met de zelfde snelheid dan je lichtsein aan vertakking.

Je programma kan je dan zo instellen dat als een trein de vertakking moet nemen, deze zijn lichtcijfer aanspringt en het voorgaande sein GrGH weergeeft.
Als de trein gewoon blijft rijden en de vertakking niet moet nemen, je bij beide gewoon groen of geel geeft, afhankelijk welke trein in welke sectie zit. Lichtcijfer brand dan niet.

Hopelijk ben je wat geholpen en is de uitleg duidelijk genoeg.  ;)

EDIT: Dennis was me al voor. 
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

krisds

misschien een kleine aanvulling, voor een brug geeft men geen snelheidscijfer maar een snelheidsbeperking met borden. Snelheidscijfers (lichtcijfers) worden gebruikt bij wissels en korte secties.

bollen neus

Vrijgekomen grote kast aan het vullen, schappen met prutsen in Ho en schappen met prutsen in O. Dan nog bakken met allerlei en dozen met nieuwe rails al in. Bovenste schap is dat voor de O modellen te stapelen.
Opgeruimd staat netjes. Er zal der eentje tevreden zijn dat meeste materiaal nu niet meer her en der lag te palaveren.
Den Eric.

OlivierV

Trekzak maken voor Werchter. :)

Werd al eens tijd dat ik daar aan begon aangezien we morgen naar daar gaan. De tent staat er gelukkig al :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan