Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

minitreintje

Aan het zoeken achter een 'probe' om de wisselstand van een C-rail te bepalen.
Beter gezegd een soort schakelaar geklikt op de wissel die de wisseltong moet detecteren om de eindstanden te bepalen voor een servodecoder.
Blijkbaar een zeer speciaal geval bij 3rail, den boel is intern verbonden met de massa anders was het simpel.

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

raf

Hallo dylan

daar heb ik dus ook opzoek naar geweest en ik denk een oplossing te hebben gevonden
het betreft een stukje dat je op de wissel klikt (de rails)dienen als geleiding
dit gebruik ik om de wissel stand uit te lezen via een display om zo de pic te programmeren met de juiste coördinaten van de wisselstand bij een bepaalde puls
dit stukje kan niet blijven zitten tijdens het rijden natuurlijk maar het is puur in gebruik om de servo slag te ijken
ik kan de pic puls groter en kleiner maken door twee knopjes (soort afstand bediening)
twee pennetjes op het test blokje worden door de wisseltongen aan de massa gelegd als de tongen hun max uitslag hebben bereikt
en dan kan ik dus niet meer pulsen bij geven om dat de software dit dan niet meer toe staat
het blokje kan alleen maar gebruikt worden bij 1 type wissel want voor een andere heb ik dus weer een nieuw blokje nodig
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

minitreintje

Raf,

Zoiets dacht ik eerst toe te passen maar de plaats is zeer klein om iets tussen te 'foefelen'.
Ik heb een potmeter gekocht die ik mee met de wissel ga laten lopen. Eens proberen...

Heb je misschien foto's?

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

raf

vandaag  kan ik niet meer naar de zolder want dan worden de 10 woefen hier gek
dus dat gaat tot morgen moeten wachten

maar klein ???? het is toch H0 dus je hebt wel de ruimte tussen de wissel tongen
ik meet niet aan de buitenkant maar aan de binnen kant van de wisseltongen
Bv wissel naar links dan meet ik de slag van de rechter tong en voor de andere kant dus de andere

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

minitreintje

Ja, dat is waar... Dan moet ik iets fabriceren dat op de rail past en geisoleerd is...

Groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Gerolf

Je kan ook een sensor vanuit de servo zelf gebruiken: servo openmaken, extra draadje aanleggen, en via A/D in je µC verwerken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

hallo gerolf

ik gebruik het blokje alleen maar om de positie te bepalen bij het programmeren van de pic
nadien heb ik dit niet meer nodig

om bij het opstarten het schudden tegen te gaan staat bij afsluiten mijn wissel steeds in de midden stand net zoals deuren en andere zaken die door een servo worden bedient

zo heb ik nog wel de slag maar de servo loopt nooit tegen een einde aan

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

minitreintje

Gerolf,

Dan zou ik de servo moeten aanpassen... Het is slechts eenmalig bij het plaatsen van de aandrijving dat ik de positie wil kalibreren.

groeten Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Steam.N

Dylan,  de aanpassing aan de servo is minimaal.
Zélf een vijftiental servo's aangepast, zonder enig probleem.

Je hebt het signaal alleen nodig bij calibratie: ok, maar achteraf ligt dat draadje niet in de weg.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kees-Jan


Transportkiste für KM 1. by Rail-Kees, on Flickr

Gisteren een kist van Ernst opgehaald en thuis voorzien van een gravure van de lok die er in zit.


marc goovaerts

Geeft wel klasse. Rail-Kees ? Dus lasergravure. In mijn jeugd heb ik me nog geamuseerd met een pyrogravure op hout, maar ik kan me niet inbeelden hoe lang je daarmee zou bezig zijn om dit resultaat te krijgen.

philippe_007


Kees-Jan

Dank u. Dit graveren duurt 45 minuten. De kist is 85cm lang.

bollen neus

Een Roco MY1124 (origineel model dus 63960) anno 1993 volledig afgewerkt, cabines geschilderd en voorzien van LED verlichtingen, nen machinist erin gekiepert en staat nu klaar voor te vervuilen.
Volgend slachtoffer is een MY1125 met rangeerdersplateaus anno 1998.

Eric.

mnieuwlaet

momenteel bezig met terrein van de TW aan het afwerken en invullen. Zo moet de tankplaats nog een definitieve opstelling krijgen.
Ook op de koer moet een kleine kolenbak staan voor het historisch patrimonium dat soms eens binnenkomt voor totale renovatie  ;).
Ondertussen is infrabel druk bezig met hun (her)nieuwste loc...





een test, eerst gras geplaats met de selfmade grassmaster en dan ballast en zand tussen gedaan.

de kolen zijn van de kolenbak die daar op rand komt te staan.