Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

dani

de treinen database bijwerken... foto's van de nieuwe lok's en wagons nemen en die toevoegen (samen met de details)  in de Access DB.
En intussen nadenken over de layout van "Industrie Zuid".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

bollen neus

plak en spruitwerk aan de MY1154 en MY1158, veel kleine decals zetten om scheel van te kijken. ;D
Eric. :)

Snobby Crash

Slotracebaan van zoon volledig afgebroken... Zolder is een puinhoop nu...
Kan ik nu beginnen met het leggen van een baan !

Geert

Frank_N

Richtings afhankelijk stroomdetectie.
Analoog werkt het met 2 optocouplers en een 556 timer. De 556 "zit" daarbij tussen vier optocouplers opgesloten, welke een separate 12V voeding hebben. Dus 2 opto's achter een brugcel, en 2 opto's achter de 556. Dit alles met 1 stuks 12V halogeen trafo. Dus alles galvanisch gescheiden.
De hoeveelheid onderdelen hiervoor benodigd geeft echter te denken..... Ik wil dat de trein een pulsje afgeeft van ong. 1 seconde.
Dat pulsje kan gebruikt worden voor het zetten van wissels en seinen, via een diode matrix middels schakelversterkers.
Een paar miliampere is daar voldoende voor.
Volgende kwestie is de Arduino UNO dit te laten doen in combinatie met de Velleman KA05 :)
Groet van Frank

bollen neus

Wat gevloekt tegen fijne draadjes voor LED in locomotieven........... ;D

Eric. :)

doomslu

Citaat van: bollen neus op 27 april 2014, 11:32:41 AM
Wat gevloekt tegen fijne draadjes voor LED in locomotieven........... ;D

Eric. :)
En dat op zondag!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

Citaat van: Frank_N op 25 april 2014, 22:07:43 PM
Volgende kwestie is de Arduino UNO dit te laten doen in combinatie met de Velleman KA05 :)
Lijkt me een goeie keuze, maar ja... op de Arduino en de KA05 zitten uiteindelijk als je het zo zou bekijken OOK veel componenten en 't kost wat meer.
Je hebt dan wel meerdere contacten beschikbaar.

:-)

Misschien eens een "shrinkify" overwegen en een  ATTiny45 of ATTiny85 gebruiken met opto's en een transistor utigang.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

of een 16F628A dat zou ook nog kunnen
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

bollen neus

Citaat van: doomslu op 27 april 2014, 12:05:20 PM
Citaat van: bollen neus op 27 april 2014, 11:32:41 AM
Wat gevloekt tegen fijne draadjes voor LED in locomotieven........... ;D

Eric. :)
En dat op zondag!  :D

Luc, tis ook nooit mijn bedoeling om "ooit" zalig verklaart te worden hé. ;)

Eric. :)

Frank_N

#3039
Citaat van: dani op 27 april 2014, 12:38:50 PM
Citaat van: Frank_N op 25 april 2014, 22:07:43 PM
Volgende kwestie is de Arduino UNO dit te laten doen in combinatie met de Velleman KA05 :)
Lijkt me een goeie keuze, maar ja... op de Arduino en de KA05 zitten uiteindelijk als je het zo zou bekijken OOK veel componenten en 't kost wat meer.
Je hebt dan wel meerdere contacten beschikbaar.

:-)

Misschien eens een "shrinkify" overwegen en een  ATTiny45 of ATTiny85 gebruiken met opto's en een transistor utigang.

Die Arduino uno en de KA05 zijn bij elkaar pakweg 7,5 x 5,5 cm en ong. 3,5 cm hoog. Inclusief hulpvoeding. Voor vier dubbele detectors plus bijbehorende brugcel (4 stuks 40V /1,5 A) op een proefboard heb je al snel een hele eurocard nodig. Zonder hulpvoeding! Dat het (digitale) wat meer kost, is niet het probleem. Het zelf in elkaar zetten van de KA05 was binnen 1,5 uur gebeurt!  Een bestaande  sketch bewerken is nog te doen. Een specifieke sketch maken voor dit doeleind blijft me voorlopig een raadselachtige bezigheid.
Het idee ontstond door storing in het trigger cirquit voor de 556/555. Het schema daarvoor plukte ik van EMT. Daar stonden twee weerstanden van 100k (naar plus voeding) en een bipolaire condensator tussen die weerstanden in serie met de trigger input (555/556) voorgeschreven. Met een schakelaar (reedcontact bv.) werkt dit goed.
Met wat testen via optocouplers bleek deze combinatie geen succes. Er ontstonden storingen terwijl de lok NIET op het detectie stuk reed...
Met een Ohmse belasting werkte het wel (gloeilampje/weerstand). Later bleek (uitproberen) door het vervangen van de twee weerstanden door 10k exemplaren en een c'tje van 10 nF het zaakje veel stabieler.
Maar nog steeds niet helemaal betrouwbaar...............
Ik kan me voorstellen dat bij het gebruik van de UNO (of wat anders) en een juist te sketch er helemaal geen problemen optreden met interferentie enzo :-\

(Off topic mode On):
Het hierboven beschreven trigger verhaal kon wel eens HET grote probleem zijn rond mijn draaischijfbesturing!
Dat ding werkt goed, totdat er de rijspanning aan te pas komt. Dan gaat het inneens spoken!!
Link:  http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,4508.0.html
(Off topic mode Off) :( :-[

Dank voor je reactie, Dani en Raf ;)

Edit) 2x tekst aangepast.
Groet van Frank

oebr

Citaat van: Snobby Crash op 25 april 2014, 21:57:25 PM
Slotracebaan van zoon volledig afgebroken... Zolder is een puinhoop nu...
Kan ik nu beginnen met het leggen van een baan !

Geert

en je kennende zou dat wel eens een heel mooie baan kunnen worden.
Succes Geert !
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Stieven76

Samen met mijn dochter nog wat zeeschuim bomen gemaakt  ;D

ERVIN

Ballastwerken en nog eens ballastwerken , pff ik kan geen stenen meer zien. :o

Dirky

Plaatst gemaakt om een paar stukken samen te bouwen voor de L-baan... Enkele flexrails uitgelegd en tot de constatatie gekomen dat een 55 met 3 M2's toch wel iets "te weinig" oogt... :( Misschien toch maar de opzet veranderen om er een M2 bij te kunnen hangen. :-\

Kees-Jan

Wat zitten knutselen met MDF en PVC pijp:

Buizen by Rail-Kees, on Flickr

Buizen by Rail-Kees, on Flickr

Buizen by Rail-Kees, on Flickr

Buizen by Rail-Kees, on Flickr

Buizen by Rail-Kees, on Flickr

Buizen by Rail-Kees, on Flickr

Buizen by Rail-Kees, on Flickr

Buizen by Rail-Kees, on Flickr

Noot: de flenzen worden opniew gemaakt naar DIN norm (in 1:32) want ze kloppen niet bij nader inzien.