Faller Car System in schaal N

Gestart door Michiel, 03 augustus 2008, 13:31:57 PM

Michiel

Ik heb net een traject uit hout gemaakt om per Faller Car system bereden te worden. Ik zou nu de ijzeren draad in een sleuf moeten leggen. Hiervoor heeft Faller een frees, maar die is vrij kostbaar, vooral dat ie maar 1 keer wordt gebruikt.

Mag ik van iemand zijn Faller frees gebruiken, lenen, huren,.. Of heeft iemand een praktisch voorstel hoe die sleuf netjes uit te snijden zonder frees?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

MARKLINRIJDER

#1
Beschik je over een dremel?

Dan heeft deze firma een opzetstuk dat je de dremel als soort van bovenfrees kan gebruiken.  Gaat prima hoor.  En vermoedelijk heb je toch hetzelfde resultaat als de faller frees.  Enkel zal je de diepte zelf moeten instellen en met de faller is dat reeds gebeurt.

Groetjes,

David

Michiel

#2
Neen, ik heb enkel een boormachine en voor de rest het klassieke werkmateriaal zoals hamers en zagen.

Ik kan de draad natuurlijk ook vast plakken met plakband, en dan wegplamuren, maar mijn gevoel zegt dat de plamuur zo weer barst en van de houten latten afschilfert. Iemand een suggestie?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mardelat

#3
Zou je toch willen aanraden een dremel aan te schaffen; ik zelf ben van de oude stempel, dat wil zeggen, als men beslist heeft een hobby te beginnen in de modelbouw, EERST degelijke tools aanschaffen, dat is iets dat ge voor het leven hebt en toch te pas en ten onpas gebruikt. Mijn dremeltje is +/- 30j. oud en het doet het nog altijd, ondertussen is het gamma werkstukjes enorm uitgebreid, waaronder de frees.

wisselstromer

#4
moest je als ondergrond mdf platen hebben dan kan je mss al met een schrep en stevig stanleymes een gleuf maken
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Peter

#5
Bij Gamma en Brico staan zowel Dremel als Proxxon regelmatig in reklame voor een hele goede prijs.
Een onmisbaar stukje gereedschap als je aan modelspoor of modelbouw doet.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#6
De ondergrond is inderdaad MDF. Een sleuf maken met een mes heb ik net geprobeerd met een testtrookje, en dat is inderdaad een mogelijke methode. Niet erg netjes, maar met een laagje prut erover is dat waarschijnlijk te camoufleren. Bedankt voor de tip.

(edit: aanvulling) ... en naar een proxxon/dremel ga ik zeker eens keer uitkijken. Vooral als het kleiner prutswerk eraankomt ('k ben nu nog bezig met onderbouw) zal dat geen overbodige luxe blijken... ook bedankt voor de tip!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

DWL

#7
Michiel, kijk eens regelmatig in de folder van "Aldi", vorig jaar heb ik daar een set gekocht van "Top Craft", dat is geen dremel maar die heb ik ook en wanneer ik te naast elkaar leg zie je zelfs geen verschil in model, de motor is zelfs krachtiger.
De ganse set met heel wat hulpstukken en zelf een flexibele slang koste een 20 euro, bij dremel betaal je gemakkelijk 100 euro, dus dat risico mag je wel lopen.
Het toestel heeft bij mij deze winter al zijn diensten bewezen, voorlopig geen enkel probleem en hulpstukken van Dremel passen ook op dit toestel, dus...
Voor je baan, kan je misschien gewoon de draad op de plank plakken een ernaast nadien opvullen met een dun laagje karton, dunne isomo
(piepschuim) of zelfs met wat plaaster en dan afwerken met een mooi
wegdek erover ( hier zijn ook verschillende mogelijkheden )
't Zijn maar wat idee?n op een rij.

Lucien
Lucien

MARKLINRIJDER

#8
In MDF, kan je vanzelf met een spijker of ander puntig voorwerp gaan krassen.  

Je hoeft immers echt niet diep te gaan hoor

Heb ikzelf al gedaan voor testritjes met FCS

Groetjes,

David

treinliefde

#9

Is Topcraft niet bij Dremel gemaakt?  Ik heb al
zoiets gehoord.

Waar zitten hier de kenners??

Peter

#10
Er staat nu zo'n toestelletje met uitgebreide sets hulpstukken in reklame bij Aldi voor ongeveer 20 euro.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#11
Ik ga vanavond eens hier in Waterloo bij de Aldi gaan kijken of ze er ook nog hebben... bedankt voor de info.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Tricolor

#12
Saraan,

De Aldi in Overijse (10km van Waterloo) heeft nog een grote vooraad (ben Maandag langs geweest) - kostprijse 29.99 Euro

Mvg,

Bjorn

hobbyist

#13
op rechte stukken kan je ook met een handzaag doen. eerst even een rechte lat vastschroeven en daarna met de handzaag ee inkeping maken. je hoeft dus maar enkele mm in te zagen.

Michiel

#14
Zo, ik heb mijn eerste fijn-boormachine met hulpstukken: een Top-Craft van de Aldi voor 29.90 euro. Nu nog ermee weg kunnen, voordat de machine met mij weg is...[:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)