Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Architectenkarton.

Gestart door poco loco, 01 augustus 2008, 12:11:10 PM

poco loco

Ik heb al verschillende malen geprobeerd het karton van de schuimlaag van architectenkarton af te stropen.
Om aldus het Nouailler-basismateriaal te bekomen.
Hoe secuur en geduldig ik ook probeer, steeds blijft, onregelmatig verdeeld over zowat 2/3 van de oppervlakte, een uiterst fijne, papierlaag achter.
Zodat ik een '2-componenten-ondergrond' overhoud.

Is dat de normale gang van zaken?

Groeten,
Luc.

Intens

Koop gewoon "Depron". Is vrijwel hetzelfde schuim alleen zonder het papier.
Je bereikt er hetzelfde resultaat mee.

Groeten,
Ilja
Groeten,
Ilja

www.modelspoor-trein.nl

marimon

Ik ga er met een warm (niet heet)strijkijzer over en de laag komt er zo vanaf. Moet er wel bijzeggen dat dit met architectenkarton van de Ava niet lukt.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door marimon
Moet er wel bijzeggen dat dit met architectenkarton van de Ava niet lukt.


Dat zal dan de reden zijn: bij mij lukt het ook niet om er ??n laag papier op een deftige manier af te krijgen, maar het architectenkarton had ik ook bij AVA papierwaren gekocht.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Roderik

Er bestaat 2 soorten architectenkarton. Je hebt er een met een geelachtige kern en een met een spierwitte kern. Die met de spierwitte kern is gemaakt uit een ander soort schuim. dat zich niet laat bewerken zoals de gele soort.
Ook de kartonlagen zijn moeilijker te verwijderen.
Always be modelling!

poco loco

citaat:
Geplaatst door Intens

Koop gewoon "Depron". Is vrijwel hetzelfde schuim alleen zonder het papier.
Je bereikt er hetzelfde resultaat mee.

Groeten,
Ilja



En waar kopen we gewoon Depron?

Luc.

poco loco

citaat:
Geplaatst door Roderik

Er bestaat 2 soorten architectenkarton. Je hebt er een met een geelachtige kern en een met een spierwitte kern. Die met de spierwitte kern is gemaakt uit een ander soort schuim. dat zich niet laat bewerken zoals de gele soort.
Ook de kartonlagen zijn moeilijker te verwijderen.



Klopt!
Ik had hier nog een stokoud stuk van die gelige liggen waarmee ik het nog niet geprobeerd had.
Het afstropen is veel eenvoudiger en de materie er onder is de enige juiste, merk ik nu.
De witte heeft een veel kleinere densiteit:
de schuimbellen zijn te groot.

Bedankt,
Luc.

Intens

je kan eventueel googlen. Maar ik koop het in Rotterdam bij Harolds.
Dit is een winkel die grafische spullen verkopen.

Groeten,

Ilja
Groeten,
Ilja

www.modelspoor-trein.nl

marimon

Bij modelbouwcenter west-vlaanderen verkopen ze creat-Line. Ook zeer goed. Trouwens  Jacques Le Plat heeft er ook mee gewerkt. Zie MSM nr 27 "stutmuren bouwen".
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

dirkkerckhofs

Ik heb net hetzelfde voor gehad, Luc: en maar prutsen met die witte, tot ik de gele gekocht had ...

Dirk
citaat:


Klopt!
Ik had hier nog een stokoud stuk van die gelige liggen waarmee ik het nog niet geprobeerd had.
Het afstropen is veel eenvoudiger en de materie er onder is de enige juiste, merk ik nu.
De witte heeft een veel kleinere densiteit:
de schuimbellen zijn te groot.

Bedankt,
Luc.


Stefan Appelmans

De "witte" architectenkarton is met polystyreen schuim. Verdraagt geen thinner enz. De "gele" (wit dat vergeelt)is met Polyurethaan schuim. Dat verdraagt alles. Ik heb er gisteren gebruikt voor de kaaien (quais) van mijn station te maken: met pattex gekleeft.

De Depron is polystyreen schuim, zonder papier maar met een propere oppervlakte (extrud?).
Ik heb er nog een beetje in voorraad, Poco Loco!
stefan.

erwin9

Het 'goede' architectenkarton is van het merk Canson. Met andere merken lukt de hele werkprocedure niet of minder goed!
Canson is te verkrijgen bij Schleiper (in verschillende steden), en is verkrijgbaar in verschillende grootte en dikte.
Afpellen van het papierlaagje lukt perfect, zonder moeite, indrukken en krassen gaat prima en het schilderen vlot zeker zo goed.
Sukses verder !
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas

mini-bs

Heeft en passant iemand ook een idee waar je de goede penselen vindt (of welk merk dan in feite) om te ontharen en stempeltjes mee te maken ?
Heb al een hoop penselen, zelfs enkele dure, verprutst maar een stempeltje heb ik er nog niet aan over gehouden.

tx voor de tips !
 

Gerolf

Ik zou eens kijken bij de messingprofielen in de betere modelbouwhandel. Dan heb je meteen de juiste maat, eventueel is zo'n profieltje nog wat aan te scherpen of in te deuken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

citaat:
Geplaatst door erwin9

Het 'goede' architectenkarton is van het merk Canson. Met andere merken lukt de hele werkprocedure niet of minder goed!
Canson is te verkrijgen bij Schleiper (in verschillende steden), en is verkrijgbaar in verschillende grootte en dikte.
Afpellen van het papierlaagje lukt perfect, zonder moeite, indrukken en krassen gaat prima en het schilderen vlot zeker zo goed.
Sukses verder !



Bedankt.
Luc.