Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Rue Roche

Gestart door Rochevalien, 09 juli 2008, 22:34:38 PM

SuSke

#15
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

citaat:
Geplaatst door martintje
Ik ben niet zo architectonisch ingesteld, maar was het niet mooier om de voorgevels om en om te doen, dus 1 puntgevel dan een gewone gevel, dan weer een puntgevel en dan weer een gewone gevel??
Ik ben ook geen architect, maar ik meen dat de middelste deur in de voorgevel gemeenschappelijk is voor beide woningen. Zo'n deurtje gaf indertijd uit op een berging voor de twee huizen (fietsenstalling bvb)


Die deur hoefde niet "gemeenschappelijk" te zijn. De ene woning had een deur naar de achterkoer, de andere gewoon een open zijgang. Een kwestie van hoeveel grond er naast de woning ter beschikking was.
Meestal was de bovenliggende verdieping ook toegewezen aan 1 woning zoals Rocheze ook aangeeft door de ramen in verschillende kleuren te schilderen. (ps ik ben ook geen architect [;)])
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rochevalien

#16
Jurgen,de reden waarom ik voor deze opstelling gekozen heb is eenvoudig: zo kan ik de schouw gebruiken die uit ??n geheel is met de zijgevel en ik kan de linkse zijgevel toch niet zien volgens de opstelling op mijn baan dus die moet ook niet afgewerkt zijn.
Ik heb daar wel iets anders mee gedaan maar dat is voor later[}:)]

martintje, het was (is) ook mogelijk om de voorgevel de verzagen en de huizen met 'dakpunt'bv om en om of afwisselend met de achtergevel te gebruiken.Zo zie je maar wat je met zo'n bouwkitje allemaal kan doen.

Gerolf, ook jij hebt het bij het rechte eind! het  linker deurgat bij het rechtse huis  is eigenlijk een doorgang naar de tuin.
Men noemt dit "de vuile gang" en dient om bv met de fiets langs achteren binnen te komen.Hier in Hemiksem zie je dat nog veel.Meestal is die gang afgesloten met een deur en was gemeenschappelijk voor 2 huizen.

Gerrit

Rochevalien

#17
7


8



9


10


Nu de individuele dakplaten uitgezaagd zijn kunnen we verder met de bouw van het dak.Daartoe moet er eerst een schuine kant aan de dakdelen gemaakt worden zodat deze perfekt passen op de huisjes (7)
Het orginele Kibri dak dient als voorbeeld.(8)
Om vergissingen te vermijden kan je best de verschillende dakdelen met een potlood aan de achterkant een nummer of letter geven,zo haal je die straks niet door elkaar.
Bij de 2 linkse huizen zijn er 2 uitbouwen op het dak (die zitten dus normaal gezien op de tuinzijde van deze huizen).
Je kan er voor kiezen die te plaatsen of niet.Als je de delen uit de bouwdoos wil gebruiken moet je gaten maken in het dak zoals op foto9.
De uitsparingen voor de schouw in het midden van het huizenblok ?n een extra schouw worden ook voorzien.
Bij het werken met plastic dakplaat kan het voorkomen dat die al eens n?t te kort zijn of dat er stukken uit de rommeldoos moeten herbruikt worden.
Als je de vorm en de richting van de dakpannen respecteerd kan je die gemakkelijk aan elkaar lijmen.(10)Het dak wordt later toch in zijn geheel geschilderd.

Gerrit






Rochevalien

#18
11


12


13


Nu de dakdelen liggen te drogen kunnen we verder met het schilderen en spuiten van de geveldelen.De naakte muren werden (nadat ze samen gelijmd werden) gespoten met Vallejo verf (al weet ik niet meer welk nr [:I]) (11)
Als versiering kan je bv een aantal 'speklagen' tussenvoegen.Ik hebgewoon enkele lagen bakstenen overschilderd met Vallejo 617 basic skintone.(12)
Omdat niet alle huizen hetzelde moeten zijn heb ik de ramen en deuren van 2 huizen overschilderd in een andere kleur.Ik gebruik voor zo'nklusjes meestal restjes verf en hier is het dus grijs.(13)
Elke kleur is goed genoeg.
Ik heb de goede gewoonte om eerst alle onderdelen te ontdoen van bramen en gietvliezen en dan haal je best alles van de gietramen af.
Om nadien het hele zaakje gemakkelijk te schilderen of te spuiten plak ik wat schilderstape-achterstevoren- op een stuk karton en bevestig daar dan alle onderdelen op.


Gerrit

janjozef

#19
Was er een rede dat ge volledige huizen en geen half-relief huizen gebouwd hebt, want deze komem blijkbaar ook tegen de achterzijde

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

#20
De breedte (diepte) van deze huizenrij is 'maar' 5cm,voor halfrelief zou dat dus maar 2.5cm geweest zijn en dat is wel wat weinig voor op de plaats waar ze nu staan.
Maar het is heel goed mogelijk om dit als halfrelief te bouwen ,eventueel aangevuld met en iets grotere voortuin dan Kibri voorsteld.Dan moet je wel de grondplaat aanpassen,het is altijd wat.[;)]

Gerrit

Rochevalien

#21
14

15

16


Ondanks dat we alles netjes opgemeten hadden en afgetekend hadden bleek er toch een lelijke spleet te zitten tussen de delen van het dak,en dan nog wel aan de voorzijde[:0]
Gelukkig hadden we nog wat restjes evergreen profiel liggen en dat kwam hier goed van pas[:)] foto's 14&15

Na deze onprettige vaststelling gingen we dan weer met extra moed ?n geduld aan de slag .Bij de dakkamers moest immers de lijn van de dakpannen mooi horizontaal ?n gelijk liggen.Bij de tweede poging lukte dit wonderwel[:p] foto 16  


Gerrit

MARKLINRIJDER

#22
Rochevalien,

Wat me direkt opviel bij je modellen is dat de dakplaten mooi zijn maar dat je bij de ene begint met een volle pan en bij de andere met een halve pan.[V]

Persoonlijk vind ik dat de hele pan veel realistischer oogt dan de halve.

Bij een volgend projectje even opletten.

Voor de rest volg ik je interessant draadje

Groetjes,

David

Rochevalien

#23
David ,je hebt natuurlijk gelijk maar dat valt alleen maar op omdat ik het zo expliciet laat zien.De foto's op je scherm zijn 5 ? 6 maal groter dan in werkelijkheid en op mijn baan staan de huizen nog eens +-80 cm van je af.Je ziet daar dus weinig van.
Maar ik zal er in de toekomst rekening mee  houden vooral als ik mij eens waag aan een huis in een grote schaal[:p]

Gerrit

Rochevalien

#24
17




18




19


Op foto 17 is te zien hoe de eerdr besproken 'vuile gang' gemaakt is.
Kibri voorziet in niets om dit te maken dus doen we dat zelf maar.

Op het dak werden ondertussen de beide uitbouwen met de ramen geplaatst.Ik vraag mij soms af waarom men bij dit soort bouwdozen de onderdelen altijd in zo'n gruwelijk lelijke kleuren maakt,zoals hier in het gifgroen. Merk ook hier de niet-zo-perfecte passing in het dak
[:I]op.Een stukje afval styreen bracht uitkomst!
Er is ook een extra schouw geplaatst,ook hier konden we terecht in " de doos met overschotten" (18)

Het einde van de bouw komt in zicht[:)] De ramen en deuren werden geplaatst en ook de betonbalkjes boven de ramen.
Door de hele voorgevel te spuiten werden ook alle plaatsen bedekt waar nog op gelijmd moest worden.Vermits plasticlijm niet hecht op
verf moesten al deze plaatsen nog schoongeschraapt worden.
Bij de erker van het derde huis is dit nog te zien. (19)

Gerrit



conducteur

#25
hoeveel mag zo een zaagje kosten?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#26
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

PS :"Ooit zal het klaar zijn"??? het IS klaar potjandorie,alleen zijn we daar nog niet aangekomen.


potverdorie nog eens aan toe zeg![:D]

(ik moest denken aan die komiek die al een tijdje overleden is,waarvan er een fragment staat op de 5de humo dvd waarin hij zich voordoet als 'meneer verkade'. Hij komt zingen voor tv,hij zou in een school werken waar het schoolhoofd meneer verkouden heet,echt hilarisch!)

EDIT: de komiek is toon hermans,en dit is het fragment dat ik bedoelde.

wat ruist er door het struikgewas?weten jullie het?[:D][:D][:D][:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#27
citaat:
Geplaatst door conducteur

hoeveel mag zo een zaagje kosten?

Ik heb - mee door inspiratie vanuit dit draadje - er eentje gekocht van Proxxon (via Conrad), goed voor 109 Euro.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Decapod

#28
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Rochevalien,

Wat me direkt opviel bij je modellen is dat de dakplaten mooi zijn maar dat je bij de ene begint met een volle pan en bij de andere met een halve pan.[V]

Persoonlijk vind ik dat de hele pan veel realistischer oogt dan de halve.

Bij een volgend projectje even opletten.

Voor de rest volg ik je interessant draadje

Groetjes,

David



Terecht, maar daar kan zelfs op kleine schaal wel een mooie mouw aan gepast worden die helemaal niet onrealistisch oogt: streepjes loodcapsule over het styreenlatje dat Gerrit gebruikt om de spleet op te vullen. Als die de pan voor een halve millimeter overlappen lijkt het net alsof er een chte zinken lijst tussen het ene en het andere huis op het dak zit. Wordt in werkelijkheid gebruikt wanneer het ene huis later dan het andere huis gebouwd wordt - ik zit hier op de derde verdieping en kan het elke dag zien op de huizen hiertegenover [:D]!

@Roche: wat me opviel op je detailfoto's was de naad op de hoeken van de schouw: die loopt recht door over de hele lengte van de schouw. Als je gaat voegen zou dat misschien fel kunnen opvallen. Opvullen met wat pasta en na uitharding met een pen de voegen afwisselend doorkrassen misschien?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

conducteur

#29
zo v????l geld voor zo weinig.

zelfbouw?
met een motor,een drukknop en zo een schijfje?zet het vast in een kastje van plastiek en sluit het aan.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum