Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Rue Roche

Gestart door Rochevalien, 09 juli 2008, 22:34:38 PM

Rochevalien


Gerolf

#1
Ah kijk, Roche is ons al aan 't opwarmen voor de nieuwe praktijk-rubriek [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

#2
Dat heet kort op de bal spelen [:D]

Gerrit

ERVIN

#3
Lijkt me spannend, omdat ik deze huisjes ook in mijn bezit heb, volgens de foto's die ik zie heb je van de achterzijde van deze huisjes, een voorkant gemaakt??

Klopt dat??[:I]

Ben benieuwd naar het verdere verloop.

doomslu

#4
Super idee, Gerrit ! [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Rochevalien

#5
Het gaat hier dus over de bouwdoos van kibri 8323 die al vrij oud is (zeker 20 jaar) maar die opnieuw en onveranderd is uitgebracht.
Op het eerste zicht ziet die kit er nog vrij goed uit ,zeker gezien de ouderdom ,maar -veeleisend zoals we zijn[:D]- miszien we daar toch nog ??n en ander aan.
Ik zou willen beginnen met te onderstrepen dat als je deze kit ongewijzigd bouwt MAAR geschilderd en een beetje vervuild dat al een wereld van verschil maakt.En  dat geldt eigenlijk voor ?lke huisjes-bouwdoos (Faller-Pola-Auhagen-Mkd)
Dit huisje is vooral te klein voor Ho naar mijn smaak maar langs de andere kant zijn er ook in het echt kleine en z??r kleine woningen.
Ik denk dat op de meeste modelbanen een huis maar langs ??n kant zichtbaar is en het is daarom jammer om deze kit recht -uit -de doos te bouwen.
Op mijn baan staan deze huisjes in de achtergrond dus het "te klein "argument speelt eigenlijk niet mee maar het verloren gaan van de achtergevel des te meer.
Bovendien is de achtergevel zondermeer te gebruiken als voorgevel.
Vandaar deze ombouw.

Op foto 1 is te zien hoe met de originele achtergevel (links) en voorgevel (rechts) een 4 huisjes straatje gemaakt is.
De zijgevels werden gebruikt  aan de rechterkant en in het midden(op de scheiding van het 2de en 3de huis)
Noodgedwongen moest er dus een extra zijgevel (links) en een hele achterwand gemaakt worden uit plasticard van 1mm.
Op deze linkse zijgevel ?n op de middenste muur werden verstevigingen gelijmd om later de dakplaten op te leggen.

Gerrit

Rochevalien

#6
foto2

foto3

Nogmaals de ruwbouw van het straatje,voor de hoekversteviging met de achtergevel werdt een u-profiel gebruikt en voor de ondersteuning van het dak een vierkant profiel. waarom? omdat die nu n?t nog voorhanden waren op de juiste lengte[:)].

Gerrit

Rochevalien

#7

foto4

foto5

foto6

foto4 het originele kibri dak
foto5 de Auhagen dakplaten
foto6 dit heb je nodig om op een konfortabele wijze met plastic plaat te werken.

Gerrit

loebaske

#8
Hetgeen Gerrit doet past ik al jaren toe, groten deels van de huizen op de clubbaan heeft een effen gevel achteraan, maar een goed idee [:)] van Gerrit om het hier op dit forum te plaatsen, zo leerd men de jonge generatie om goedkoper een huizenrij te bouwen met minder bouwdozen.

Havoc

#9
Roche, dat zaagje dat je daar laat zien, heb je daar wat info over? Ik ben namelijk op zoek naar zo iets.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

#10
Johan,die cirkelzaag moet een maxicraft zijn (ik ben nl niet zeker)en komt nog uit een Tandy winkel.Die verkochten ze daar speciaal om printplaat mee te zagen.
Iets dergelijks vindt je ook bij PROXXON en PROFIFORM en dat is via Paul Bellon te verkrijgen.
Zorg w?l dat je oogbescherming draagt en werkkledij als je met die dingen werkt :dat geeft heel veel stof af en het risico dat je iets in je oog krijgt is niet denkbeeldig.

Gerrit

PS :"Ooit zal het klaar zijn"??? het IS klaar potjandorie,alleen zijn we daar nog niet aangekomen.

Gerolf

#11
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

PS :"Ooit zal het klaar zijn"??? het IS klaar potjandorie,alleen zijn we daar nog niet aangekomen.
[:D] Het leek me wel iets voor deze rubriek.
Suggestie tot aanvulling: een interieur?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

#12
Misschien een domme vraag, maar die bestaan niet zeggen ze, dus stel ik ze toch.
Waarom heb je beide wanden die in de bouwdoos zaten niet als zijwanden gebruikt? Je zou dan als tussenmuur een gewoon wit stuk kunnen gebruiken hebben.
Of ben je nog iets van plan met die witte muur?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

martintje

#13
domme vragen bestaan wel, maar deze vond ik uiterst slim Jurgen [:D]
het was mij inderdaad niet opgevallen, maar nu je het zo vraagt, Vertel gerrit [:)]

Heb ik ook nog een vraag.
Ik ben niet zo architectonisch ingesteld, maar was het niet mooier om de voorgevels om en om te doen, dus 1 puntgevel dan een gewone gevel, dan weer een puntgevel en dan weer een gewone gevel ??
Of was het de bedoeling om 2 hele verschillende huizneblokken te maken die toevallig aan elkaar werde gebouwd ?

Ga snel verder man, ik ben zo benieuwd hoe je de kleuring doet [:)]
Mvg Marty

Gerolf

#14
citaat:
Geplaatst door martintje
Ik ben niet zo architectonisch ingesteld, maar was het niet mooier om de voorgevels om en om te doen, dus 1 puntgevel dan een gewone gevel, dan weer een puntgevel en dan weer een gewone gevel??
Ik ben ook geen architect, maar ik meen dat de middelste deur in de voorgevel gemeenschappelijk is voor beide woningen. Zo'n deurtje gaf indertijd uit op een berging voor de twee huizen (fietsenstalling bvb)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw