Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Watertoren in plasticcard

Gestart door adrievans, 09 juli 2008, 15:45:02 PM

adrievans

http://s225.photobucket.com/albums/dd63/adrievanst/

Ik ben van plan om de watertoren uit mijn dorp na te bouwen bij wijze van proefmodel om te leren bouwen met plasticcard.
Zou ik de staande kolommen in zijn geheel bouwen of per sectie en hoe boots ik beton na op het gladde plastic.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ERVIN

Je kan die kolommen best per sectie bouwen volgens mij, om dat een mooi betonkleurtje te geven zou ik geen plastic-card gebruiken maar architectenkarton, hiervan kan je de bovenste laag afnemen en het overblijvende dan in een betonkleur schilderen, zo krijg je een mooi relief, net of het "echte" beton is.

Rochevalien

Adrie ,Ik zou die betonnenkolommen in elk geval uit een stuk maken met plasticcard .Je kan dan voor de horizontale betonnen balken een stuk plasticard uit ??n stuk nemen van de juiste diameter.
Het is trouwens fout om te denken dat plasticcard alleen voor glad staal kan dienen,je kan dat heel eenvoudig opruwen met een vijl,schuurpapier of zelfs met de tanden van een mini-zaag.
Oefening baart kunst.Als je dan nog de juiste keuze van verf neemt kom je al een heel eind.Hoe doe je dat ? foto's nemen en verfpotjes uitzoeken in de modelbouwwinkel.Je komt misschien wel ??ntje tegen waar 'concrete' opstaat[:)]
Ik zou wel een iets eenvoudiger onderwerp nemen om mee te beginnen.
bv een klein betonnen bruggetje of zo.

Gerrit

erwin

Plasticard is perfect te gebruiken om beton na te maken. Als U de betonkorrel, of ruwheid van het beton, naar schaal 1/87 verkleind, is het wel degelijk superglad! Een betonkleurtje geeft automatich enige fijne structuur aan uw werkstuk. Eenmaal geschilderd en vervuild kan U het van echt niet meer onderscheiden !!!
Veel succes!

janjozef

Een watertoren kun je uit plasticard maken, maar ik lees dat je het nog niet of niet veel gedaan hebt, ik zou dan ook met iets kleiner beginnen, laat zeggen een telefoonkast die op straat staat, is een stuk kleiner en zal zeker een pak makkelijker zijn, met tussenstops als een schuurtje, huisje, huis kun je dan uiteindelijk met gerust gemoed aan je watertoren beginnen,
dit is volledig mijn mening natuurlijk

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

erwin

Plasticard is perfect te gebruiken om beton na te maken. Als U de betonkorrel, of ruwheid van het beton, naar schaal 1/87 verkleind, is het wel degelijk superglad! Een betonkleurtje geeft automatich enige fijne structuur aan uw werkstuk. Eenmaal geschilderd en vervuild kan U het van echt niet meer onderscheiden !!!
Veel succes!

Gerolf

Echo-probleem, erwin?

Over beton-imitatie: dat kan gerust met plasticard en bvb "Concrete"-verf van PolyScale erop. Eventueel kan je dat nog wat groffer maken door talkpoeder in die natte verf te strooien.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Ik heb onlangs een potje "microballoons" meegebracht aan Ricky, om dat te proberen in de verf om een groffe uitzicht te geven? Dat werkt goed zegt hij.
Microballoons is een hele feine glaspoeder dat normaal dient om bij resine te voegen om het "dikker" te maken.
Dat ook eens proberen?
stefan.

jacques timmermans

Adrie,

Wanneer je nog nooit met plasticard gewerkt hebt, zoals ?janjozef? aanhaalt, zou ik niet meteen met zo een groot project beginnen. Maar je moet nu eenmaal met iets beginnen! Een zaak zou ik je al meteen afraden: de combinatie van architecten karton en plasticard. Dit zijn twee heel verschillende werkstoffen, die dus ook met twee geheel verschillende lijmsoorten verlijmd moeten worden.

Plasticard of polystyreen, dat met de alom gekende kunststoflijmen van Faller, Kibri enz. verlijmd moet worden en architectenkarton (een sandwich van twee lagen dun karton aan de buitenzijden, waartussen zich een laag geschuimde kunststof bevindt) kan niet zondermeer met de probate lijmsoorten voor plasticard verlijmd worden. Dit omdat de weekmakers en oplossers in deze lijmen de geschuimde kunststof onherroepelijk zullen aantasten en een zeer slechte verbinding met het karton zullen aangaan. Dan spreek ik er nog niet van wat er gaat gebeuren, wanneer je de toren gaat verven en hoe zich de uitzetting van deze twee totaal verschillende werkstoffen door de tijd heen gaat manifesteren.

Als je dan toch perse met deze overigens zeer mooie watertoren wilt beginnen, zou ik hem in meerdere delen bouwen: de sokkel, het midden gedeelte, het dak en de dakopzet, welke dan later samengebouwd worden. deze afzonderlijke delen zijn beter te hanteren en als er eens iets moest mislukken is niet meteen alles goed voor de vuilnisbak.
Als materiaal zou ik plasticard of een dergelijk product van een andere fabrikant (muurplaten van Auhagen en Kibri zijn zeer mooi gegraveerd en praktisch op schaal) voor de gemetselde muren gebruiken. De betonnen kolommen zou ik als holle delen uit polystyreen plaat van 1 mm dikte opbouwen. Daarbij kunnen deze beide kunststoffen nog eens  voortreffelijk met een en dezelfde lijm verlijmd worden, en mits zeer dun aangebracht (airbrush of spuitbus) zelfs met primers op cellulosebasis, de ideale primer voor kunststof, geverfd worden.

Jacques Timmermans


adrievans

Heren,
Allen dank voor de heldere uitleg,ik ga inderdaad maar eerst oefenen op iets simpels.
De toren heeft wat teveel hoeken en dingen.
Eerst wat matriaal kopen en dan zien we/jullie wel wat het wordt.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

rixke rail



Mocht het iemand interesseren : dit gedrocht is bijna uitsluitend uit recyclagemateriaal samengesteld :
1) het gebouw zelf bestaat uit rollen van isolatietape (4 of 5 stuks), beplakt met steentjespapier. Een deurtje kwam uit de rommeldozen
2) de steunberen zijn gemaakt uit reepjes van rechthoekige bierkaartjes, grijs geschilderd -edit-(die hebben een hele mooie "beton"-structuur aan de onderkant)
3) het platform : 3 op elkaar geplakte ronde bierkaartjes + de helft van een ronde smeerkaasdoos, ook hier werd een deurtje gerecupereerd uit de rommeldozen
4) de onderkant van het reservoir is een schaaltje uit de refter van een ziekenhuis (desserts, fruitsla, ?)
5) de bovenkant van het reservoir zijn 3 smeerkaasdozen, aan de buitenkant beplakt met een vooraf in metaalkleur geschilderd stuk karton.
6) het dak is een rond stuk karton, waarvan een ?chinees hoedje? gemaakt is.
Er komt dus geen plasticard aan te pas, dus misschien niet echt hulp voor onze vriend Adrie hier. [:o)]
Dit was mijn allereerste zelbouwproject, dus niet t? hard lachen, h? mannen ! [B)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Stefan Appelmans

Lachen! Waarom? Ik vind uw watertoren heel geslaagd!
(Zegt men dat, geslaagd?)
stefan.

Rochevalien

Heel goed gedaan Rixke,alleen heeft het beton een wat blauwe kleur en staan de bakstenen muren rond ipv recht .Je moet alleen dat bovenleidingsportaal eens rechtzetten[:)]

Gerrit

Peter

Prachtig gedaan Rixke.
Het moeten niet altijd de gekende plastiek bouwdozen zijn of een (dure)watertoren van Paul Bellon.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Lachen! Waarom? Ik vind uw watertoren heel geslaagd!
(Zegt men dat, geslaagd?)

Dat zegt men inderdaad, Stefan. En het is de waarheid.
Rixke doet aan recyclage ! [:o)] Onzen Erik (met 'k') is daar ook nen straffen in. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *