omheining

Gestart door conducteur, 30 juni 2008, 10:33:56 AM

LokSound

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

W...
Geschikte soorten beits op alcoholbasis kunnen bij de Duitse Firma Asoa verkregen worden, die naar ik meen tegenwoordig ook een vertegenwoordiging in Belgi? heeft.


Jacques Timmermans




www.traintechnology.com is importeur in Belgi

janjozef

smijt houten stokjes in een restje thee en laat ze opdrogen, ze zullen wel gekleurt zijn en veel goedkoper

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

conducteur

zal even een zoektocht doen in de voorraadkast,er is toch niemand thuis!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef

smijt houten stokjes in een restje thee en laat ze opdrogen, ze zullen wel gekleurt zijn en veel goedkoper
... of de staalwol-azijn methode
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

is ook een mogelijkheid, alleen wat ingeweikkelder

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

conducteur

de weide situeert zich in de bergen,zou een stevige haag niet voldoende zijn?

wat grove groene strooivlokken op elkaar duwen tot een haag.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

loebaske

In MSM 35 staat een artikel over het gebruik van stretchdraad, gemakkelijk en ??nvoudig, een rolleke draad van 200m kost ?2.5 en is te vinden bij Veritas [;)][;)]

br212

Stretchdraad, is dat hetzelfde wat ze ook hebben gebruikt voor wagon lading op: http://www.nproject.nl/modelspoor-scenery/zelf-wagonladingen-maken.html ? Ik heb een rol ervan gekocht en ging voor de wagons prima, maar voor hekken nog niet aan gedacht. Leuk idee. [:D]

conducteur

vroeger werden er toch hagen gebruikt als omheining
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

citaat:
Geplaatst door conducteur

vroeger werden er toch hagen gebruikt als omheining

Ja, dat is waar, maar zeker niet altijd en overal.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

DWL

De draden, heel fijne koperdraad, neem een soepele standaard aansluitdraad (Faller o.d.), ze zijn meeraderig, je kan de isolatie wegsnijden en er ??n adertje uitnemen (of twee in elkaar draaien).
Niet alle draden van een omheining zijn schrikdraden (met spanning erop), meestal maar ??n, de anderen zijn veelal effen draden.
Is er geen schrikdraad, dan wordt deze vervangen door prikkeldraad.
Schrikdraad wordt vastgemaakt op isolatoren, kan gemaakt worden van heel fijne koperen nagels met ronde kop die in een gatje worden gelijmd van de paal (opgelet, de kop van het nageltje altijd naar de binnenzijde van de weide, zo komt de draad die errond wordt gedraaid of eraan gesoldeerd iets meer naar binnen dan de andere draden, zodat het dier (de koe!) er direkt mee in contact komt.
Een prikkeldraad kan ook gemaakt worden van heel fijne vliegengaas in pvc, snij er ??n draadje in de lengte of breedte af, juist naast de knooppunten dat geeft een indruk van prikkeldraad, heel goedkoop en het proberen waard.
Een beetje knutselwerk, dat hoort erbij, maar met een goed resultaat en vooral h??l goedkoop.
Paaltjes snijden uit pvc plaatjes van 1?2 mm dikte kan ook, een gaatje boren kan zonder dat het hout gaat splijten van bvb een tandenstoker (niet alle paaltje moeten gelijk of rond zijn, dat is in werkelijkheid ook niet zo).

"Ik zeg maar wat, weer een idee, maar ik heb het zelf al gemaakt en met een mooi resultaat, dus ..."

Lucien
Lucien

conducteur

ik denk dat ik het bij die haag zal houden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

DWL

Ja, OK, het is jouw keuze en het is wel gemakkelijker ter maken, maar het doet mij denken aan een Brits landschap (Schotland, Engeland, Ierland), veel hagen en zelfs muurtjes opgebouwd met losse stenen of rotsen.
Heeft ook zijn charme.

Lucien
Lucien

prulleman

Hangt van het tijdperk af. In de 50' gebruikte men nog veel hagen. Was goedkoop en leverde stoofhout. Later zijn de hagen verdwenen wegens te veel onderhoud en de opkomst van betaalbare prikkkeldraad. Vroeger moesten de boerkes elke frank 5 keer omdraaien hoor[B)] Niet iedereen kon een rol prikkeldraad betalen.
Vele hagen zijn ook gerooid in de 60' en 70' jaren wegens de besmetting van perevuur. Als jouw haag niet op tijd gesnoeid was kreeg je een proces aan je been. De meidoorn is namelijk drager van een virus dat de pereboom(gaarden) totaal vernietigd.
En een haag als afsluiting gaat meestal samen met een gracht. Is dan ook heel effectief[:D]