Schrappingen

Gestart door svvander, 26 maart 2005, 16:17:19 PM

nmbs

Er bestaat wel zo een dienst bij de NMBS die instaat voor het oude materieel, de dienst Patrimonium.  Wie en waar deze mensen zijn weet ik niet maar door deze dienst werden de 204.004, de 201 en de 5166 volledig terug rijvaardig gemaakt en in een nieuw 'oud' jasje gestoken.  Deze werken werden gedaan door vrijwilligers van het depot Antwerpen Noord (ex -Dam)  Dus ergens is er nog hoop.

Johnnytrein

Volgens mij is dat TSP die dergelijk opknapbeurten verzorgen.[:I]

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

svvander

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

Dat we geen museum hebben is idd erg, maar de argumentatie die ik hier lees toont aan dat er hiet weinig valabele gesprekspartners zijn om met de NMBS te onderhandelen.
Even een paar feiten en GEEN emoties:
Kostprijs restauratie 29: 600.000 euro.
Kostprijs schrootwaarde K4: 0,6 euro per kilo: gewicht 45 ton en geen 80 ton geeft 27.000 euro + de meerwaarde. (hij is nog geen schroot)
Return van de restauratie van de 29: weinig (in Blankeneberge haalde een lid van SCM een mooi voorbeeld aan: in GB 10 loks onder stoom gedurende 1 week = 100.000 bezoekers; in B 5.000 bezoekers)
De ENIGSTE manier om hier in Belgi? een museum uit te grond te stampen is een EXTRA budget voor dat museum en dus NIET ten koste van andere werken.
Of wie gaat er van jullie vertellen aan de duizenden treingebruikers dat zijn of haar stopplaats niet gerenoveerd wordt of zijn of haar trein niet met dat nieuwe materieel wordt gereden omdat men liever een museum wou bouwen voor een potentieel van een paar duizend bezoekers !  (Sven ben je kandidaat ?)
Je hoeft er echt geen petitie voor op te starten en hier heeft de directie de enige juiste beslissing genomen in de gegeven context.
Dat Van De Lanotte eens met geld over de brug komt in plaats van van alles te beloven en niet te betalen.

Roland



Beste Roland, daar draait mijn statement juist om... het is niet normaal dat "de kleine burger", "de man met de pet" of "de gepassioneerde treinfreak" er zijn laatste rooie duit, laat staan zijn leven moet in investeren... Moest ge is weten hoeveel miljoenen (ge leest het heel goed) er worden verkwanselt, aan zaken waar jij, ik en al de rest geen jota aan hebben. Stel u is voor: een museeum met pakweg de 20 populairste Belgische locomotieven. Een tentoonstellingszaal door de tijd, een rondrit met een oude trein... klinkt toch leuk. Dit terwijl er banen ongebruikt bijliggen, depots op vervallen staan en loc's de schoothoop opgaan. Misschien dat ik het groot zie en dat de er inderdaad geen 500man per jaar op afkomt, maar werkgelegenheid zal het zeker bieden en een extra toeristische trekpleister. Trouwens, het trammuseeum doet het tamelijk goed, waarom zou een echt treinmuseeum dit dan niet doen.
Ik vind het heel erg dat er nu geen aandacht aan besteed word en dat ze dan binnen 100 jaar zeggen: "onze overgrootvaders he, da waren nu toch is cultuurbarbaren. Moesten ze al die prachtige zaken nu eens bijgehouden hebben..." Ge moogt zeggen wa ge wilt, 't is nu ni anders. Ik merk veel dat mijn vader vertelt over wagens van vroeger, dat je nu niet meer ziet.
Maar bon, zo ben ik en ik begrijp dat mensen de financi?le meerwaarde prioriteit stellen, dan een bende "nozems" dat dol is op de echt waarde van een prachtloc.


Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

nmbs

@Johnytrain
Die 204.004 en 201 werden door vrijwilligers (instructeurs en machinisten) van Antwerpen Noord opgelapt.  Deze locomotieven + de 5166 zijn nog steeds eigendom van de NMBS en niet van TSP.

Johnnytrein

nmbs, Een kleine rechtzetting het is johnnytrein (in het nederlands) niet johnnytrain. Ik had het niet over die bepaalde loc's maar over restauratie's in het algemeen. Maar waarschijnlijk ben ik verkeerd en is het een andere naam. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

rgp

Dag

Sven, miljoenen verkwanselt bij de NMBS of in het algemeen ?
Ik heb nogal een zicht op de "investeringen" en "exploitatie".  Bij ieder project hebt ge er alle baat bij uw financieel luik goed en juist op te bouwen, want eens het goedgekeurd is, kunt ge fluiten naar ??n euro extra.  Dit is niet van horen zeggen, maar van dagelijks meemaken !
Ik blijf erbij: vandaag is er binnen de NMBS geen "pot" om een museum op te richten, het kan er enkel komen ten koste van iets anders !
Trammuseum: met alle respect voor het trammuseum; maar een tram restaureren en laten rijden en  een stoomtrein restaureren en laten rijden zijn twee totaal verschillende - financiele werelden !
Restauratie HL 29: 600.000 euro, restauratie standaard: 150.000 euro.
Restauratie HL 29: uit de kas van NMBS, restauratie trams: in samenwerking met MIVB

Roland

nmbs

@rgp:
zou er dan misschien geen museum opgericht kunnen worden in samenwerking met het TSP?  TSP kun je moeilijk als concurrent zien, zij zullen bv de 1805 niet gaan gebruiken om dagelijks een heen en terug 'Oostende-Keulen' te verzekeren.  Want dat is eigenlijk waar de NMBS schrik voor heeft, dat prive maatschappijen met tweedehands materieel op de intressantste lijnen gaat rijden terwijl men bij de NMBS 'moet' investeren in nieuw materieel.  Om dit te vermijden zullen dan ook de types 15 en 16 bij hun oppensioenstelling rechtstreeks naar de sloper gaan OF aan een land verkocht worden dat niet te dicht bij Belgie ligt.  De eerste 15 is ten andere al in stukjes gesneden dus ik vrees dat het niet bij 'geruchten uit goede bron' zal blijven.  Vergeet niet dat we dit niet volledig aan de NMBS te danken hebben maar meer aan Europa . . .