Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Benelux-rijtuigen

Gestart door BD1701, 04 mei 2008, 15:17:13 PM

BD1701

Naar aanleiding van het binnenkort verschijnen van de Benelux-rijtuigen van LS-Models, had ik enkele vraagjes, namelijk: Oorspronkelijk reed de benelux altijd met de vaste samenstelling met de loc reeks 11 en de rood/gele rijtuigen aan de haak. Maar naar verloop van tijd verschenen er ook blauw/gele rijtuigen in de samenstelling ervan, wat was de bedoeling hiervan? Zijn deze dan gerenoveerd ofzo? En om welk type van de blauw/gele rijtuigen spreken we hier dan van, want in de cataloog van LS-Models spreken ze van rijtuigen voor grensverkeer en rijtuigen voor binnenland verkeer. Dus mijn vraag is welke van de blauw/gele rijtuigen kan je inzetten voor de benelux-trein?

Alvast bedankt voor de info
 

Klaas Zondervan

De blauw/gele rijtuigen zijn de z.g. ICR rijtuigen. Bestemd voor binnenlands verkeer (in Nederland), maar sommigen zijn geschikt gemaakt voor de Benelux trein omdat er te weinig rood/gele rijtuigen waren.
Ze zijn constructief gelijk aan de rood/gele, dus ook met een geknikte zijwand.

Gerolf

Recent rijden diezelfde Benelux-rijtuigen nog in een andere kleurstelling, met allerlei tinten van roze tot blauw.
Smaken verschillen natuurlijk, maar persoonlijk [xx(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Intens

inderdaad gerolf.

zag hem vandaag nog op rotterdam centraal staan.

terwijl de benelux loc er wel voorstaan. Maakt het totaal beeld onooglijk

groeten,
Ilja
Groeten,
Ilja

www.modelspoor-trein.nl

Arbeco

Tel er dan nog bij op dat ook de stuurstandrijtuigen nog in het geel-rood meerijden, dan is het een echte mengelmoes... Ik heb trouwens wel horen zeggen dat die "gekleurde" rijtuigen straks in een vaste samenstelling gaan rijden, waardoor die kleuren in elkaar gaan overlopen van rijtuig op rijtuig. Maar om ??n of andere reden mogen de treinen nu nog niet zo rijden....

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

nederbelg

Beste,

Vergeet ook niet dat ze ook af en toe binnen moeten voor onderhoud en dan kan het zijn dat er een blauwe meereed.

Dave

quf

Deze rijtuigen zullen later de dienst verzekeren op de hoge snelheidslijn naast de echte TGV's. Op sommige rijtuigen kleeft (kleefde?) een doorschijnende stikker met de vermelding "Ik hoor thuis op de Hoge Snelheids Lijn". Als de nieuwe loks geleverd zullen zijn (wanneer ???...) zullen ze dus niet meer via Roosendaal rijden maar via de HSL en zullen ze ook niet meer  "Beneluxtrein" genoemd worden.
Dit heeft toch in een aantal aankondigingen van de NMBS gestaan, alleen vindt ik ze niet meer terug. Dus verbeter me als ik het fout heb.

Groeten

Frank

stefanic

Benelux rijdt binnen enkele maanden met Type 11 en Traxx gemengd. De stuurstanden zullen immers geleidelijk buiten dienst gaan (vanaf augustus) waardoor bijkomende locs (de Traxx dus) zullen nodig zijn voor kopmaken in Brussel. Vandaar dus ook dat de stuurstanden nog bordeaux-geel rondrijden: deze worden niet meer gemoderniseerd.
Benelux zal nog een tijdje (uitsluitend met Traxx-locs, Type 11 komt niet op L4) over de nieuwe lijn (L4)rijden 160km/u met die gemoderniseerde rijtuigen (zonder stuurstanden). Dat heet dan de Albatros Prio. Daarna gaan de Ansaldo-Breda-stellen er rijden 250km/u (dat is dan de Albatros). De beneluxrijtuigen gaan dan naar binnenlandse dienst bij NS, oa. op HSL Rotterdam/Amsterdam

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

prulleman

Als je in die rijtuigen figuren wilt zetten, zal dat serieus wat kosten. Minstens 100 preisers per rijtuig[;)]. Is het al iemand opgevallen dat die trein STINKT. Sinds die nieuwe zelfreinigende toiletten zijn ingebouwd stinkt die trein aan de buitenkant om ziek van te worden. Zijn er nog mensen met dezelfde ervaring?