Duidelijke berichten maken het lezen makkelijker

Gestart door JoVer, 24 maart 2005, 09:56:04 AM

marctje

citaat:
Geplaatst door argilla

ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is , niet ?[:D]

de Bruyn M-L

Kompleet mee eens mr. De Bruyn, maar als iedereen schrijft in zijn taalgebruik of zoals hij gebekt is dan zullen we nog eens iets zien. Bij mijn weten is er op dit forum geen plaats voor ondertiteling en zouden al die dialecten dus voor een chaos kunnen zorgen. En wat dat te doen met dodelaars?

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Brunel

De meeste berichten in de draadje gaan over spelfouten en dergelijke. Maar als ik het eerste bericht van JoVer lees, dan ging het hem niet om mensen die een fout maken, maar om mensen die in MSN-taal schrijven. Oftewel bewust boodschappen intikken zonder gebruik te maken van hoofdletters of leestekens. Ik vind dat ook onleesbaar en begin er meestal niet eens aan.
Dus als JoVer een oproep doet om normale zinnen te schrijven, dan ben ik het daar helemaal mee eens. Dat er zo nu een dan een foutje wordt gemaakt, vind ik van minder belang. Er wordt hier geen dictee afgenomen h?. [:)]

Gerolf

Volledig mee eens, Brunel. En de tip onderweg in de draad om je eigen tekst even te herlezen voordat je hem post, is zeker ook goed.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dwizeno

Dit is een modelspoor forum.  Laat al die taal puristen een ander forum zoeken waar deze discussie wel thuis hoort.  Voor mij is de Nederlandse taal een noodzakelijk kwaad.  

Als iemand het verkiest om een beknopt bericht te schrijven zonder franjes als hoofdletters etc. is dat zijn goed recht.  Indien iemand zulk een bericht niet wil lezen is dat ook zijn goed recht.

Diegenen die zeggen dat ze een dergelijk bericht moeilijk kunnen lezen moeten eerst maar eens nadenken over hun eigen vermogen om te kunnen lezen i.p.v. anderen te bekritiseren over hun shrijf capaciteiten.

Hiermee wil ik echt niemand voor het hoofd stoten maar gewoon stellen dat op dit forum mensen van all pluimage en leeftijd zitten.  De ene is gewoon beter in kernfysica dan in juist taalgebruik.  Live and let live zeg ik altijd.

DUSGELIEVEGEENGEZEVERMEEROVERTAALGEBRUIK [;)]
 

janjozef

Dank U, dat zeg ik al weken, gewoon naar best vermogen nederlands schrijven.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

Uiteindelijk gaat de webmaster erover.
Mij gaat het niet om mensen die niet anders kunnen. Daar wil ik best moeite voor doen. Ik heb een probleem met mensen die wel beter kunnen, maar zelf niet de moeite nemen om een bericht voor anderen wat leesbaarder te maken. Dat heeft niets met leeftijd of schrijfvermogen te maken. Zoals JoVer al schreef, hoofdletters en leestekens zijn niet voor niets uitgevonden. Het is geen franje.

marctje

Hierbij volg ik dus Dwizeno en laat ik mij niet meer uit over hoe wat wel en niet geschreven moet worden maar hoe mij bezig met de hobby zelf.

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

marctje

citaat:
Geplaatst door marctje

Hierbij volg ik dus Dwizeno en laat ik mij niet meer uit over hoe wat wel en niet geschreven moet worden maar hoe mij bezig met de hobby zelf.

marc

Dus toch een foutje, ik hou mij bezig dus

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

tonycabus

Ik meen vroeger al iets in die strekking gepost te hebben.
Er zijn zelfs mensen die zich moeilijk schriftelijk kunnen uitdrukken en toch moeite ervoor doen.
Een beetje mens probeert zoiets te begrijpen en steekt een hand uit...
Alleen "SMS-taal" zoals men die noemt, met afkortingen die alleen verwoede fans van dat taaltje (w?l een maatschappijfenomeen aan het worden [:(] ) zou hier moeten vermeden worden, al was het maar uit beleefdheid voor de forumgenoten.
En natuurlijk verwijten of beledigende taal, maar dat zei ik ook al, nee?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Brunel

citaat:

Diegenen die zeggen dat ze een dergelijk bericht moeilijk kunnen lezen moeten eerst maar eens nadenken over hun eigen vermogen om te kunnen lezen i.p.v. anderen te bekritiseren over hun shrijf capaciteiten.

DUSGELIEVEGEENGEZEVERMEEROVERTAALGEBRUIK [;)]



We moeten zeker rekening houden met mensen die moeite hebben met schrijven.
Maar moeten we ook geen rekening houden met mensen die wat moeite hebben met lezen? Bijvoorbeeld door hoofdletters en leestekens te gebruiken, als we dat wel degelijk kunnen?

Ik lees graag een antwoord van de forummaster, dan weten we ten minste waar we aan toe zijn. [:)]


tonycabus

Brunel, je opmerking is terecht! Maar ook dat, het gebruik van leestekens en hoofdletters, maakt daarvan deel uit. Sommigen hebben daar enorm moeite mee.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Ik blijf erbij we zouden beter onze tijd in modelbouw steken dan te lullen over goed nederlands, komma's en punten, DT-fouten en wat al dies meer. Een goede lekker tip over mallen maken of een lekker "kis" is toch veel interessanter.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

Het is ook niet verplicht aan dit draadje mee te doen janjozef.
Maar ik heb genoeg op forums gelezen om te weten dat een paar afspraken over het taalgebruik de stemming alleen maar ten goede kunnen komen.
Mij is het wel duidelijk wat de forummaster wil.
Iedereen kan posten, ongeacht de kwaliteit van de teksten.
Maar wel graag je best doen om zo begrijpelijk mogelijk te schrijven. Juist voor mensen met taalproblemen, zijn van die staccato teksten zonder hoofdletters of leestekens al snel abracadabra.

JoVer

Ik heb mijn eigen draadje nu al een aantal weken met wisselend amusement gevolgd. Af en toe eens goed gelachen [:)], af en toe wat meewarig gekeken [V] en zo nu en dan de wenkbrauwen gefronst [:(] over de commentaren die totaal naast de kwestie waren.

Het was mij, zoals enkelen duidelijk hadden gelezen, enkel te doen om de vraag: maak je bericht duidelijker door af en toe eens een . en een , te gebruiken. Het is mij niet (ik herhaal NIET) om taalpurisme te doen. Schrijffouten: geen probleem, zoals ik schreef: die maak ik ook, daar gaat het niet om (NIET dus).

Aan dwizeno kan ik zeggen: er is niets (NIETS) mis met mijn vermogen om te lezen. Punten en komma's franje noemen... op deze onzin geef ik geen commentaar [|)]. Als je die niet wil gebruiken en je vindt dat je goed recht... doe maar, mij niet gelaten.

Maar... dwizeno en gelijk denkenden: bedenk wel dat er mensen zijn die dan niet de moeite doen om je "bericht zonder franjes" te lezen en er dus ook niet op te reageren [B)]. Je hebt dan als schrijver wel het recht om te schrijven hoe je wil, maar je hebt ook het recht op een antwoord. Vergooi dat recht niet (gedeeltelijk) door in je bericht maar wat te raaskallen. Raaskallen: zo komt bij mij een bericht zonder . en , over. En bij mij niet alleen als ik sommige reactie lees [;)].

And that is all I have to say about that. (Forrest Gump)

Jo.

tonycabus

Brunel (en de andere vrienden),

Ik sta niet achter "eender wat eender hoe posten".
Een beetje behoorlijk schrijven is het minste wat we kunnen vragen.
Wat denk je hiervan, letterlijk overgenomen uit het franstalige forum:

"c est clair ke les bombes de gaz vont vite te revenir cher d autant plus ke si tu t attaques a des murs tu en auras besoin de beaucoup et il me semble ke le prix de celles ci est plutot eleve
a mon avis tu y gagnerai en prenant un compresseur
bye"

Zo iemand, dat merk je, schrijft in pure SMS-stijl terwijl hij ?cht beter kan. Die tik ik dan ook even beleefd op de vingertjes.

Het gebeurt vaak dat men "gauw" een idee of een reactie post om ze niet te vergeten en het dan niet zo nauw neemt.
In zo'n geval (gebeurt mij ook!!) zijn er snel een paar tikfouten en zo.
Ik zou jullie dus willen vragen even jullie bericht na te lezen v??r verzending. Met het potloodsymbooltje kan je achteraf je eigen bericht altijd verbeteren als je het later ziet.
Als administrator kan ik jullie berichten verbeteren, maar wie ben ik om dat zomaar te gaan doen? Mij lijkt dat een beetje ongepast, schoolmeesterachtig en zelfs kleingeestig.

Ook geef ik graag toe dat we hier nog "bedorven" zijn vergeleken met sommige andere (ook anderstalige) forums waar je inderdaad met moeite snapt wat iemand bedoelt (?cht "geraaskal").

Het is een kleine moeite even je tekstje na te lezen, en zal een hoop polemieken (stormpjes in een glas water) vermijden.
Ook buitenstaanders die hier alles kunnen lezen krijgen daardoor een fijnere indruk, en dat verdient onze hobby.

Mag ik deze draad hiermee afsluiten?

Dank voor jullie begrip...


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)