Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Duidelijke berichten maken het lezen makkelijker

Gestart door JoVer, 24 maart 2005, 09:56:04 AM

JoVer

citaat:

ik heb zelf een hele hoop belgisch materiaal ik wil gerust proberen om een artikel te maken ( heb dit nog nooit gedaan ) en voor eventuele foto's kan ik gebruik maken van de clubbaan heb wel geen proffi toestel  laat maar eens iets weten

Als ik dit lees dan word ik daar moe van: Hoofdletters, . en , zijn niet voor niets uitgevonden. Het maakt het lezen van een bericht een stukje makkelijker. Taal- en schrijffouten, tot daar aan toe, die maak ik ook wel door vlug te zijn. Maar af en toe eens een nieuwe zin beginnen, dus de vorige eindigen met een . en de nieuwe beginnen met een Hoofdletter... handig.

Oordeel zelf:
als ik dit lees dan word ik daar moe van hoofdletters . en , zijn niet voor niets uitgevonden het maakt het lezen van een bericht een stukje makkelijker taal en schrijffouten tot daar aan toe die maak ik ook wel door vlug te zijn maar af en toe eens een nieuwe zin beginnen, dus de vorige eindigen met een . en de nieuwe beginnen met een hoofdletter handig.

Jo.

Gerolf

Niet iedereen heeft het schrijven in het bloed, en er zijn ook anderstaligen op het forum. Het voorbeeld dat je aanhaalt valt trouwens nog mee, ik heb er al veel moeilijkere gelezen (die ik hier niet ga citeren). Er waren er zelfs die ik niet begon te lezen, precies omdat er in ??n alinea, eigenlijk ??n zin, meer dan honderd (!) woorden zaten...
Een spellings- en grammaticacorrectie zou handig zijn, ook voor mezelf trouwens. Dit is echter (voorlopig?) nog niet haalbaar. In een vroegere draad op dit forum is daar al eens een vraag naar geweest.
Al bij al vallen de berichten op dit forum nog mee - zeker als je op sommige andere fora gaat lezen: die staan vaak vol met sms-taal, afkortingen, bizarre zinsconstructies, ...
Toch vind ik het goed dat je hierop  een reactie plaatst: het maakt sommigen mogelijk wat gevoeliger om toch wat meer hun best te doen, zodat ze meer kans hebben dat hun berichten ook gelezen worden...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

HEB JE ZE DAN LIEVER HELEMAAL IN HOOFDLETTERS [:o)][:o)]

Kon het niet laten. Soms is het inderdaad erg, maar de doordeweekse typfout maakt iedereen wel eens. Eerlijk gezegd, mijn engels schrijven is tegenwoordig beter dan mijn nederlands (van mijn frans zwijg ik helemaal). Komt ervan als dit het enige nederlandstalige forum is natuurlijk.

Nu goed, ik krijg soms mails van paginas met enkel hier en daar een paragraaf als toegeving aan de leesbaarheid. Het went, maar vaak blijven ze dagen liggen voor ik zin heb om eraan te beginnen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Ik vind dat het merendeel nog meevalt. Uiteindelijk zijn we hier niet in de les nederlands. Al moet ik toegeven dat ik hier ook soms type zonder echt aandacht te schenken aan stijl en taal fouten. Gelukkig wordt er geen sms taal gebruik of stukken woorden vervangen door cijfers, dat leest pas moelijk.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

nmbs

Ik vind dat het op dit forum nog meevalt, zeker vergeleken met een ander forum dat ik bezoek (over 4x4).  Daar zijn 'sgreiffauten', zinnen van honderd regels waar je geen jota van snapt en dergelijke in de mode.
Maar soit, het belangrijkste is nog altijd dat je een passie deelt met gelijkgezinden en dan doet dat er eigenlijk allemaal niet meer toe.   Groeten

depovero

Punctuatie, ik maak een poging om het een beetje te verduidelijken.

Een puntje hier, een komma daar, is altijd rytme waard.

Zonder deze steun, is het alsof je geen lucht ademt.

Of, willen jullie de laatste geven, adem.

Met deze, hoop ik, in jullie, dat het klaart.

Denis

PS: mannen, herlezen jullie hetgeen jullie schrijven? Niet dat ik lastig wil zijn, integendeel, maar dat extra minuutje werk, laat goed zien hoeveel fouten ieder van ons tikt. A bon entendeur, salut!
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

tonycabus

Jongens, en dan zwijgen we nog over andere dingen...
soms is het inderdaad h??l erg. Gelukkig horen wij bij de gelukkigen.
De "Starters" van dit forum zitten daar zeker voor iets tussen.
Waarvoor onze dank!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Je leest soms wat.  Ik erger er mij ook aan .... dagelijks, maar ik stel vast dat ik er ook een aantal durf neerpennen.
Maar en dat is veel erger: je moet niet geloven dat het zal beteren, met de volgende generaties !!
Indien men bij selectieexamens de fouten tegen de moedertaal zou laten meetellen, dan wordt er niet meer aangeworven en in geen enkele sociale klasse.
Vijf jaar geleden heb ik meegedaan aan een aanwervingsexamen voor ingenieurs; men was er aangenaam verrast (dixit de jury) dat er in mijn brief geen fouten stonden.
Ik stel ook vast dat mensen met een A2 (Nederlands- en Franstaligen) er niet inslagen zonder dt-fouten te schrijven of een particpe pass? foutloos te schrijven.

Roland

Gerolf

"of een particpe pass? foutloos te schrijven"
Mijn Frans is niet zo geweldig, maar is "particpe" niet verkeerd gespeld? [:D] [|)]

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

depovero

Dag, medemodellers,

Herlezen, zei ik het niet? Tikfouten, zijn zo gebeurd. Nietwaar, Roland?

Ok?, ik doe er ook, dat ik pas nadien zie. En wel, na een dag of twee van het forum afgestapt te zijn.

En als je ooit iets wil schrijven, dat buiten je muren zal gaan, laat het een keer of twee door personen lezen die van je doen en laten echt niets - of bitter weinig - afweten. Jouw tekst zal precies, als een zonnetje, tevoorschijn komen.

Zekers weten,

Denis.

PS: bij het herlezen, heb ik zekers zes, ja, zes fouten ontdekt. Ik had ze - voor de fun - in een ander kleur moeten zetten. Spijtig, niet gedaan.

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

marctje

Het belang van schrijfwijzen in dit forum gaat zeker niet op tegen het belang van de hobby zelf.( gezien hoofdletter en punt )
Als iedereen die iets leest op dit forum zo'n attitude heeft kunnen we beter beginnen met een forum ABN ( dit is dus niet de bank ter verduidelijking )en stoppen met over treinen te praten.
Hier gaat het over een geschreven tekst, jullie zouden eens een tentoonstelling moeten meemaken dan zullen jullie nog eens schrikken wat er daar allemaal verteld wordt en op welke wijze.

ps: In de club heb je toch geen problemen om mij te verstaan Depovero

marc
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

janjozef

citaat:
bon entendeur, salut!



He denis waar is hier het korrekt nederlands. Van mij mag het hoor, ik heb er geen problemen mee. Ik probeer altijd zonder fouten te schrijven al lukt dat niet altijd. Wie zouden wij dan zijn dat wij anderen zo op hun schrijffouten zouden moeten wijzen terwijl het met een beetje moeite nog perfect leesbaar is.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marimon

Ik heb op dit forum een bericht van mezelf al verbeterd. Ik vond het niet netjes die schrijffouten. Laten we het nuttige aan het aangename koppelen en terwijl we onze hobby beoefenen en er over schrijven en idee?n over uitwisselen is het maar een kleintje om schrijf- en taalfouten zoveel mogelijk te vermijden. Leest veel aangenamer en is misschien een voorbeeld voor de jeugd om hen terug te stimuleren juist te schrijven ipv die onleesbare gsm-taal/schrift.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

janjozef

Dat is juist, maar ieder moet dat voor zich doen niet iedereen voor een ander.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is , niet ?[:D]

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15