Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

silicone mallen in 2 delen?

Gestart door Havoc, 05 april 2008, 11:49:11 AM

Havoc

Al de mallen die ik tot nu toe gemaakt heb bestaan uit 1 deel. Met andere woorden ze zijn open langs de bovenkant omdat er langs daar geen detail is.

Nu wil ik echter een mal maken in 2 stukken omdat er langs alle kanten details zijn die afgegoten moeten worden. Heb dit eens geprobeerd, maar dat is serieus mislukt. Ik dacht dat die silicone niet aan "uitgeharde" silicone ging plakken maar dat schijnt niet het geval te zijn B)

Wat is de truc?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Gerolf kent de truuk. Je moet een spray gebruiken als beschermlaag voor het gieten van deel twee. G????rolf !!!! Vertel eens welke juist ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Trennspray, verkrijgbaar bij VossChemie. 3 dunne lagen met een tussenpauze (uithardtijd) van een kwartier.
Maar ik heb die alleen maar bij hittebestendige silicone nodig gehad. De gewone silicone lostte wel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Bedankt. Eens een uitstapje naar Lier maken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stefan Appelmans

Ik doe dat zo: Wanneer de eerste helft hard is, smeer ik er met een penseel een beetje vaseline op. Niet te veel, juist dat er overal op is.
Ik vind dat de "trennspray" de silicone doet zwellen, dat had ik wel geprobeerd in een oude mal, dat begon te kleven (ik gebruik die meestal tot het EINDE[:D])

PS: Niet vergeten "tujes" te maken opdat de twee helften altijd juist vallen.
stefan.

Havoc

Vaseline? Ik zal een langs de drogist gaan. Daar ga ik gemakkelijker geraken dan in Lier. Ze hebben dat ook in spray dacht ik in "den brico". Goeie tip, ga ik zeker proberen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Stefan Appelmans

Neem liever een potje, daar zit geen verlengmiddel in. Dat verkopen ze ook bij de apotheker.
Mijn vrouw doet er soms een beetje op haar lippen (zo plakken we niet tezamen[:I]). Dat werkt heel goed zegt ze, en het is minder duur dan het product zogezegd "speciaal voor dat" (op basis van vaseline...)
stefan.

janjozef

"speciaal voor dat" is dat wat ik denkt (viezerik) dat het is, of speciaal voor de lippen, [B)]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

@Janjozef: toegegeven, mijn wenkbrauwen gingen ook omhoog [:D]
On topic: Ik denk niet dat "Trennspray" vaseline als hoofdingredi?nt heeft. Na het opdrogen krijg je een droge "film", vaseline zou vochtig/vettig blijven.
Bij gewone "koude" siliconen heb ik nog nooit losmiddel gebruikt. Bij de hittebestendige was het wel nodig (bleek achteraf [:I])
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

LOL. Enfin, ik kan wel volgen hoor.

Waar ik aan dacht is de vaseline spray zoals die gebruikt wordt om machines te beschermen. Bvb het metalen werkvlak van een houtcombine.

Gerolf, het is niet om de onderdelen los te krijgen uit de mal, maar om de 2 helften van de mal van elkaar te krijgen. Ik heb het geprobeerd met de silicone die ik bij Voss ben gaan halen, type Neukasil. Eerst een kant ingegoten in de siliconen, de andere met plasticine afgedekt. Enkele dagen laten staan. Dan de plasticine weggenomen en siliconen aan de andere kant gegoten. Resultaat: 1 blok siliconen met mijn stuk middenin.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

Havoc, we gingen ook een uitstap naar Lier maken en 60? betalen, maar ondertussen via via aan info geraakt, want wij willen voor ons projekt Gent-zuid muren gieten langs bijde zijden en blijkbaar is er een simpele oplossing.........
je moet eens binnenspringen in onze club, en hopelijk kunnen we je dan meer info geven en je iets laten zien...
Eric

Gerolf

Toch vreemd, Johan. Ik gebruik ook de neukasil (ik laat hem echter een week uitharden) en heb nog nooit klevende mallen gehad, zonder enig losmiddel.
Misschien helpt die machine-vaseline wel. Toch eerst eens proberen met een dubbele "mal" zonder moedermodel?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefan Appelmans

Wat denken die mannen toch slecht!![:D]
Speciaal voor dat" was natuurlijk voor de lippen (die van boven)(men weet ooit...). Dus in een mooi potteke, aangename geur (misschien ook smaak) en duurder dan de gewone vaseline, in een gewoon potje enz...
Met mijn silicone (zeker vosschemie? Mijn verkoper zet er zijn "eigen nummers" op, dus ik ken de afkomst niet.)plakt het dus ook op reeds geharde silicone. Ik heb dus ook eens het plezier gehad mijn onderdelen in een blokje te hebben. Ik had een oude pot vaseline staan en heb dus geprobeerd: het werkt. Dat geeft natuurlijk een vette film, zoals Gerolf het zegt, en alhoewel men er op de mal en het te mallen ondedeel moet vrijven (het is moeilijk anders te doen) kan dat meestal geen kwaad: Als het de binnenkant van een rijtuig is, is het niet zichtbaar, en de meeste onderdelen dubbel te mallen zijn "detail delen", zoals stoompompen enz.
Als er een "pianoglans" effect moet verkregen worden, moet er natuurlik geen vaseline op zijn.
Het kleven van de silicone op zichzelf gebruik ik soms om "sandwich" mallen te maken, om ruiten te trekken bijvoorbeeld.
Ik moet ook wel zeggen dat ik geen dagen wacht om de tweede laag te gieten! Sraks heb ik een "dringende" kleine mal gemaakt met ongeveer 20% harder...gebruikbaar in het half uur!
Maar dat zou ik niet durven met een belangrijke mal dat lang moet duren!
stefan.

Stefan Appelmans

Ik had vergeten (het begint):
De trennspray gebruik ik op de stukken melamine panneel (zegt men dat zo?) waar ik mijn mallen met resine vul, en op de stukken pvc om ze te dekken (de mallen).
Zo kan daarna de resine er gemakkelijk af!
stefan.