Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bomen bouwen

Gestart door Peter, 04 april 2008, 11:52:10 AM

doomslu

Naalden in Z? Hoe groot zijn die?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske


grove den

Dit keer weer  nog grotere bomen ....meer schaal 0 of 1.
Ze zijn beiden groter dan 45 cm!
Te beginnen met een bijna voltooide eik in winterkleed;
oude eik 1 64 drybrushed 1Klformmbbgroveden by Jos Geurts, on Flickr

en een driestammige den voor een 1:17 diorama;
1 auf 17 Fichte 5-2-2018 bKlformmbbgroveden by Jos Geurts, on Flickr

Jos

Jos

Herwig

De eik met die stomp van een afgebroken hoofdtak (storm of bliksem?) is heel realistisch,     hoedje af.

Gerolf

Ik vind ze alletwee prachtig  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

grove den

Dank jullie wel voor de complimenten...
Citeerstorm of bliksem?
neuh gewoon met de handen en 2 stevige tangen.... ::)
Matthias oude eik 1 64 3 by Jos Geurts, on Flickr

Jos

efl045

#756
Ik hoop dat niet enkel lof mag, maar toch ook een goedbedoelde opmerking.
Voor mij is dat eerder een dode eik dan een eik in winterkleed, in mijn tuin staan nogal wat eiken, maar geen enkele zonder bladeren... Een eigenschap van een eik is toch dat de dode bladeren er voor een groot deel blijven aanhangen tot in het voorjaar, tot de nieuwe bladeren ze er af duwen?
Maar je zegt dat hij nog niet af is, bedoel je misschien dat je de dode bladeren die zo karakteristiek zijn er nog moet aan toevoegen?
Bij ons staan de eiken er zo bij: https://goo.gl/images/c1F7pQ

Herwig

#757
De vrijstaande (knot)eik, op pakweg 10m van mij op dit moment, heeft geen enkel blad meer.
Zou het een andere soort en/of andere standplaats kunnen zijn ?   (Europese versus Amerikaanse eik ?)
Zelfs de (treur)beuk iets verder is gans kaal.   (de beukenhaag (niet haagbeuk) heeft nog wel de oude bladeren)

Grove Den z'n winterkale model-eik zou dan één van die twee eiken-soorten zijn ?  Zijn mini-eikje, kaal of niet, is een juweeltje.

Vraag me wel af hoe een oude model-beuk of -notelaar, door Grove Den, er ànders zou uitzien.  Een iets andere schors ?

efl045

Onze Amerikaanse eiken die ten andere een veel groter blad hebben staan er ook helemaal kaal bij, maar ik meende een inlandse eik te herkennen, soms kan het te realistisch worden ;-)
We hebben ook nog steeneiken en die hebben momenteel zelfs nog een groen blad, die verliezen hun bladeren helemaal niet! Dat is het dus zeker niet.

grove den

#759
Hallo Franky,

"google" eens met de woorden: eik winter....en dan op afbeeldingen klikken..... ;)
Maar het is inderdaad zo dat er sommige eiken zijn die wel het /wat blad behouden..... Bij ons in de buurt langs een drukke rijksweg staan er op onregelmatige afstand wel een paar die WEL( dus wintereiken?) het  verdorde blad behouden en de rest langs de weg zijn gewoon kaal! Maar zeker bij grotere oudere exemplaren vallen ze toch wel echt af. Dat is ook met beuken zo ...zij het dat bij de beuken (Fagus sylv. ) een andere hoofdreden is!
Aangezien de wintereik maar 10 % van het totale bestand van eiken vertegenwoordigd komt /zie je dus niet zo vaak een eik in de winter met blad
Maar om het antwoord helemaal compleet te maken: de opdrachtgever wenste een kale winterachtige eikenboom....dus sowiezo geen blaadjes! Anders kan men niet zien wat er zich allemaal onder deze boom afspeeld!

Jos

ps
heb het eindelijk gevonden:www.rootsmagazine.nl

Ze lijken sprekend op elkaar, de zomer- en de wintereik.

Maar toch zijn er een paar verschillen: de wintereik houdt in de winter namelijk zijn (bruine)blad vast, de zomereik niet.
Verder is het steeltje aan het blad bij de wintereik langer dan het steeltje van de zomereik: 10-29 mm versus 2-8 mm.
Nog een verschil: de napjes van de eikels van de zomereik staan op een steeltje, de napjes van de wintervariant hebben geen of een zeer kort steeltje.

Jos

efl045

Ik ben als inlandse eik blijkbaar enkel de wintereik gewoon, ik woon rechtover een vrij groot eikenbos en daar heeft ook alles nu nog rosse bladeren, net als in mijn tuin, dat zijn allemaal bomen die niet door mij aangeplant zijn maar gegroeid zijn uit door vogels verborgen eikels, de Vlaamse Gaaien hebben dat voor mij gedaan. Dat de zomereik zijn blad verliest wist ik niet, die hebben we hier in onze buurt blijkbaar niet. Ik ben absoluut geen kenner, ik observeer alleen maar wat in mijn buurt staat.

grove den

tussen de bedrijven door ook nog even 22 stuks( = 2x11! ::) ) Italiaanse populieren in H0 gemaakt.
Hier eentje van de groep....
Gerald Pappel 20cm 4feb 2018 by Jos Geurts, on Flickr

Jos

Peter

#762
Heel spijtig dat de meeste foto's verdwenen zijn en dus ook de uitleg om die bomen te maken.
Heb nog eens geprobeerd om Jos te overtuigen toch weer een kursus te geven (het moet niet maar het mag toch weer bij ons thuis zijn)
maar heb tot nu nog geen antwoord gekregen op mijn vragen.
Spijtig. Op het Duitse Stummi forum staat ook niet alles meer, maar toch veel meer dan hier het geval is.
De oorzaak is vermoedelijk dat Jos te weinig tijd over heeft, sinds hij met die eigen zaak/website begonnen is
Maar dat kunnen we hem niet kwalijk nemen hé
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske


Vanaf volgend jaar ga ik de productie van dergelijke bomen weer aanbieden voor wie het wil, zal belange niet de kwaliteit
kwantiteit zijn van Jos zijn....al doende leer men men het wel  ;)

Koen

@ Peter,

Ik heb de vraag gesteld om dit bij mij te organiseren. Dit zou kunnen lukken maar de tijd ontbreekt om dit nog in mei of juni te organiseren.
Mogelijk in het najaar (als dit voor Jos lukt natuurlijk).
Weet wel dat Jos 50€ per persoon vraagt (wat logisch is).

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren