Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Bomen bouwen

Gestart door Peter, 04 april 2008, 11:52:10 AM

grove den

Hallo Eric en Rian,

"ondergetekende" ge- en verbruikt ook zeer regelmatig deze manier van bomen/struiken bouwen! Zeker voor grote oppervlaktes bos of struikgewas!
Het is lekker snel EN de takjes/twijgen/wortels zijn op een natuurlijke manier gevormd! Probeer die maar eens na te bootsen met dun ijzerdraad....inklusief de bast/schorsstrukttur.....bijna onmogelijk! : Moeder natuur blijft ons , wat dat betreft, altijd de baas.[:(][;)]
De bomen die ik laat zien hier zijn inderdaad best wel bewerkelijk...maar ik vind dat een mooie boom net zo veel aandacht mag krijgen als een super gedetaileerd gebouw van enkele tientallen euros die ook nog eens "behandeld/ge-weathered" moet worden om er niet al te "plastic"achtig uit te zien. Hier mee ben je denk ik ook een tijdje mee bezig of niet?
De kombinatie van technieken die ik nu gebruik is voortgekomen uit het feit dat mijn opdrachtgever( MO 187 ) bomen vroeg die een stoot(je) konden verdragen en de twijgen niet zo snel afbraken als die van het beroemde( niet te evenaren!) "zeemos/schuim". Dit omdat de baan elke maand "handmatig" een poetsbeurt ondergaat waar verschillende mensen mee bezig zijn en met zooooveeel kleine/grote details die uitsteken zal er gegarandeerd wel altijd een tak of zelfs een  boom of zo kunnen  sneuvelen indien ze van natuurlijke materialen gemaakt waren...Met de bomen gedraaid uit dun ijzerdraad kan hoogstens de boom(of een tak)  ombuigen...gewoon ff later voorzichtig recht buigen en klaar...[:)]
trouwens met een beetje filtervezels en de gedroogde takjes/wortels + vlokken van WS is ook in de schaal N snel iets moois te maken..


Jos


dirkkerckhofs

Na de vakantie ben ik eindelijk terug beginnen verder werken aan mijn berken volgens de "methode grove den" [;)].


De berken in hun blootje.


En eentje al afgewerkt met de blaadjes "bouleau d?but d'automme" van GPP.

Wat vinden jullie er van en graag eerlijke kritiek [:D].

Ik maakte wel even een kostprijsberekening, aangezien de produkten van GPP niet goedkoop zijn. Ik gebruikte 1/3 van een doosje blaadjes om ??n grote berk te maken. Dat doosje heb ik - dacht ik - ?19 betaald. Dat maakt dus al bijna ?7 voor de blaadjes alleen. Als je daar dan nog ijzerdraad, houtlijm, verf en secondenlijm bij moet tellen, zal ik toch gemakkelijk aan 9 ? 10 euro zitten per boom. Niet echt goedkoop h? [V] ?

Dirk

conducteur

mischien minder ver zoeken voor je strooimateriaal.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

martintje

ik moet zeggen, dat is een modelboom naar mijn hart[:D]
Over het materiaal , ja het is veel geld, duur wil ik het niet noemen.
Ik maak ze ook op die manier, en gebruik uitsluitend spul van Mininatur of silflor, hetzelfde dus.
Als ik wat vollere bomen wil hebben, gebruik ik eerst zeeschuim welke ik op de takje plak na het bewerken met pasta in welke vorm dan ook.
daarna breng ik de boom pas op kleur.
Dit is de stap waar Jos het vezel van de pompen gebruikt.
Het is even een karweitje maar het is wel haalbaar.
Dan knip ik de matjes mininatur in reepjes van ca 3 a 4 mm breed, en knip die reepjes weer in blokjes van 3 a 4 cm, luistert niet zo nauw.
Eventueel als de matjes wat dicht op elkaar zitten pluk ik ze met 2 puntpincetten uit elkaar.
NA 5 minuten knippemn heb ik een berg geblaaderte op mijn buro.
De boom spuit ik nu voor een gedeelte in of ik pak velpon alleslijm, en pak een paar plukje blad en druk deze tegen de lijm.
Je ziet vanelf wat blijft zitten.
Op deze manier doe ik een boom of 4 per avond, en per doosje tussen de 3 en 6 bomen, ligt aan de grote uiteraard.
Een boompje zoals je daar hebt doe ik schat ik een boom of 6 per doosje.

Ik had ooit ergens foto's in serie waarin ik het hafd beschreven, zal ze moeten zoeken, maar ik wil Jos zijn draadje niet  bevuilen.

Als je geen zeeschuim wilt gebruiken, zou ik wel de matjes wat uit elkaar trekken voorzichtig, allicht dat je een boompje of 2 meer eruit haalt
Mvg Marty

Gerolf

Jos heeft beschreven hoe hij zijn blaadjes uit houtresten maakt. Of het nu MDF of softboard was, ben ik even kwijt [:I]

In ieder geval: Goedkoop en z??r gelijkend. Ik heb het zelf voorlopig nog niet geprobeerd, maar het lijkt me prima haalbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

grove den

Dirk:
citaat:
Wat vinden jullie er van en graag eerlijke kritiek .


Voor de eerste keer zijn ze helemaal niet "sjlegt"[;)] Ook een compliment voor de scherpe foto's!!..
Ik heb wel het idee dat je misschien nog beter naar het echte voorbeeld zou kunnen  kijken..met andere woorden : bekijk de bouw/vorm van een berk eens...De dikte van de stam zit wel snor maar de takken zijn mijns inziens te dik..en te grof van struktuur. Een berkentak is glad!
Ook mogen er van mij wat meer takken aan de boom, hij is zo kaal alsof hij zo uit een groep van 12 geplukt is...
Hier een plaatje van zo'n groepje berken bij elkaar...

en een plaatje van een model kale boom met wat meer takken:

En voor de rest; blijf doorgaan/uitproberen/kijken naar het voorbeeld!

Jos




Decapod

Ja Jos, ik zit al een paar maanden te geilen op je draadje op dat Duitse forum waar je op post en nu ook hier. Zalig!



@Dirk: knap hoor! Ik zou het niet beter kunnen. Toch misschien een idee van mij als ik ze zo bekijk: je stammen zijn nogal knoestig en gedrongen net zoals de eerste zijtakken. Ze trekken meer op de stammen van berken in oude berkebossen die je lansg meren in Scandinavi? vindt: die moeten iets meer hard weer en striemende wind trotseren. Bij ons zijn berken wat fijner gebouwd en lopen de eerste takken altijd uit in lange 'zwepen' (buigzaam eindhout), die dan ook naar beneden hangen, meestal min of meer in ??n zelfde groeirichting (zie foto van Jos).
Ik vind je stammen echt knap, maar zou ze eerder behouden voor een rijtje Ginkgo's langs een laan of in een park: even terug donkerder verven, de stammen met een kraspen fijne groeven geven. Hier en daar een snoeiverdikking en nog wat meer afhangende blaadjes (want die je nu gebruikt, staan niet zover van die van een Ginkgo in de lente). Waarom niet? 't Zou eens een fijne afwisseling zijn in de modelwereld ... [;)]
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Gizzmo

Helemaal niet mis Dirk ... naast de reeds gegevens tips zou ik ook nog even proberen om de witte kleur van de stammen wat donkerder te maken.
Nu lijken ze wel met dash gewassen [:D]


grove den

Inderdaad de stam mag inderdaad een "washing" mogen krijgen van een waterige grauw wit ivoorkleur...
Maar er bestaan in het echt best wel veel "witte" berkenstammen! Het ligt eraan gewoon aan  welke soort...dus...
Decapod: bedankt voor de heldere uitleg/be/omschrijving[:)]
Om dit alles iets duidelijker te maken hier 2 fotootjes van een modelberke(n?)stam




Ik heb met wat grijsgroen een beetje "gedrybrusht" over het onderste gedeelte van de stam...

Jos

Peter

Het is hier wat stil geworden, maar op het Duitse forum gaat onze vriend (kunstenaar) vlijtig verder met bomen te bouwen. Prachtige, nee ik moet zeggen "sublieme" knotwilgen. Jos, hoe doe je het toch altijd weer.[:D][:D][:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

grove den

De vakantie is grotendeels voorbij en door het minder goede weer van de afgelopen dagen ben ik maar weer eens de kelder ingedoken en een idee wat al langer door mijn hoofd spookte ten uitvoer gebracht: meerstammige struiken/bomen.
Hier de eerste resultaten:

trouwens het dennenboompje in de achtergrond is ook een probeersel dat  er best wel mee door kan denk ik...? Wel nog wat klein en te korte stam ...Maar dat is dan weer voor de volgende reeks dennenbomen[:)]
laatste vakantiegroeten,

Jos

martintje

Jos, is het bladerdek niet wat te dicht ?? of was dat juist de bedoeling ?? voor de rest ga ik egg nie kritiek spuien op jouw bomen, ben toch nie gaek [:D]
Mvg Marty

grove den

Marty:  
citaat:
is het bladerdek niet wat te dicht ?? of was dat juist de bedoeling ??

Nou eigenlijk: jaeen..
De struiken worden tegen de achtergrond van een baan geplaatst, dus veraf van de toeschouwers.
Maar aan de andere kant: struiken kunnen best wel dicht bebladert zijn! Ik heb ooit een 2 boekwerkjes gekregen van een "luchtfotograaf": Karel Tome?- en daarin zijn foto's te zien( meerdere) waar je gewoon absoluut niet door het bladerdak van eiken/beuken etc kunt kijken naar wat er onder staat/bevind...
Zelfs grove dennen zijn zo dicht als wat!!
Ik weet ook op een modelbaan gelden andere regels/wetten maar deze struiken zijn een begin van een groot aantal die ik nog moet maken en daar zullen absoluut vele minder dicht/transparante exemplaren tussen zitten!
bedankt voor de kritiek!![:)]Ik kan er alleen maar van leren!
hier nog een detail van een van de struiken...

en nog eentje zonder flits/zonlicht..


Jos

grove den

Gerolf-Peeters op 10-06-2008:
citaat:
Nog een maand of twee, en ik probeer het zelf ook


Kunnen we DUS binnenkort enkele resultaten verwachten/cq zien??[:D]
Ben en Blijf altijd zeer nieuwsgierig! [;)]

Jos

Gerolf

citaat:
Geplaatst door grove den
Gerolf-Peeters op 10-06-2008:  
citaat:
Nog een maand of twee, en ik probeer het zelf ook

Kunnen we DUS binnenkort enkele resultaten verwachten/cq zien??[:D]
Ben en Blijf altijd zeer nieuwsgierig! [;)]
Oh jee... mijn voorspelling/tijdschema was wat optimistisch [:(]
Ik zal al blij zijn dat ik er deze maand nog aan kan beginnen, maar 't zal eerder september worden. [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw