Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bomen bouwen

Gestart door Peter, 04 april 2008, 11:52:10 AM

dirkkerckhofs

Hoi Jos,

ik heb ook al met open ogen staan kijken naar wat jij allemaal kan! Ik zou momenteel aan een serie berken willen beginnen en op het Duitse forum stonden daar een paar mooie foto's van door jou. Ik vroeg me af hoe je daar de schors van maakte, zodat je de mooie zwart/wit tekening krijgt?

Dirk

grove den

Hallo Dirk,

De schors is simpel te maken!
Ik gebruik hiervoor het grovere MDFzaagsel. Ik zeef het MDF zaagsel meestal in twee?n: fijn( = stoffig) en het grove..
het fijne gebruik ik voor de fijne takken en twijgen.
( Trouwens: Ik smeer nooit de uiteinden van de draadjes in met lijm.Anders lijken ze zooo dik met dat  laagje fijn zaagsel er ook  nog eens  omheen!  )
De berk behandel ik dus eerst helemaal met dit fijne zaagsel. Eenmaal droog dan plak ik dus het grovere  op het onderste gedeelte van de stam . Hoef maar een klein beetje/dun laagje!
Alles een nacht laten drogen.
Hele boom wordt dan geverfd met latexmuurverf( gewoon goedkope witte! )ik doe daar een beetje ivoor/oker bij anders wordt het te knallerig wit...?
laten drogen.
dan gebruik ik een spuitbus( schoolbord zwart van de HEMA) Daarmee spuit ik het onderste gedeelte van de stam en de uiteinden van de takken/twijgen mat zwart.
Deze verf is snel droog zodat je al na een kwartiertje het onderste gedeelte van de stam kan gaan "drybrushen"  met dezelfde witte/ivoor/oker latexmuurverf.. (soms moet je dit 2X doen)
de zwarte "littekens" worden gewoon geverfd met plakaat/acryl verf m.b.v. een dun langharig penseel(tje) Denk dat een oude rotringpen het ook doet?
hier enkel fotootjes

helemaal klaar:


pas geverfd:

bhandelt met het penseeltje en DAARNA pas de blaadjes toevoegen!![;)]


Veel succes!

Jos





bumper

Werkelijk prachtige bomen.
10x proficiat.
Ludo.
 

dingske

[:0][:0][:0] Amai zeer schitterende bomen, net echt. Volg dit draadje op de voet.

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

marimon

[:p]Ja man, dat is net echt. Super![:p]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

grove den

Ludo,Wouter en Marc bedankt mensen! =))
Hier staan een deel van de 45   berken mooi op een rijtje...


Jos

Peter

Hallo Jos,
Het blijft toch prachtig wat je allemaal doet.
Ik blijf er met open mond naar kijken. (zal die toch eens moeten sluiten, hoor)
Mijn eerste pogingen om zo'n bomen te maken, waren nou niet bepaald bemoedigend, maar ik blijf proberen.
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

citaat:
Geplaatst door Peter

Hallo Jos,
Het blijft toch prachtig wat je allemaal doet.
Ik blijf er met open mond naar kijken. (zal die toch eens moeten sluiten, hoor)



pas op! er zal nog eens een vlieg invliegen[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Nog een maand of twee, en ik probeer het zelf ook [;)]
Alvast bedankt voor de lessen, MEESTER Jos [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dirkkerckhofs

Dankje wel Jos,

de uitleg kon niet beter en op papier ziet het er allemaal niet zo moeilijk uit ...

Ik stel me soms wel vragen bij de schaal. Als je in een plantenboek kijkt, staat er dat een berk tot 20 meter hoog kan worden. In HO betekent dat dus 23 cm. Ik heb mijn eerste berk dus zo groot gemaakt, maar als ik hem naast mijn gebouwen zet, lijkt dat wel heel groot!

Dirk

grove den

allereerst heel erg bedankt voor jullie complimenten! [:I][:)][:)]
Dirk schreef:  
citaat:
Als je in een plantenboek kijkt, staat er dat een berk tot 20 meter hoog kan worden. In HO betekent dat dus 23 cm. Ik heb mijn eerste berk dus zo groot gemaakt, maar als ik hem naast mijn gebouwen zet, lijkt dat wel heel groot!



'T is, denk ik , wat je zelf mooi/acceptable vind... Toen ik de eerste boom "op schaal" had gemaakt was/leek hij ook veeeel te groot. Maarrrr toen ik er meerdere op schaal ging maken en naast de andere "op schaalbomen" plante. was deze indruk snel verdwenen! Zeker oudere bomen( die wel steeds zeldzamer worden! ) zijn inderdaad veeeel groter dan een gebouw of gebouwen!
Ikzelf vind het trouwens  prachtig om zo'n grote "reus" van een boom naast een "klein  treintje"  te zien staan [;)]
Maar bij modelbanen is er ook zoiets als verhoudingen en zo... ook is het soms niet mogelijk om een boom precies op schaal te planten:  de modelboom kan het hele zicht op een bepaald deel van de modelbaan afschermen!
Op een baan van 18 X 4 meter zal een boom van 25-30 cm als "gewoon" ervaren worden..maar op een plaat van 2 1/2 X 1 1/4 meter is ie wel erg groot!
Hier een linde van ongeveer 28 cm hoog en even breed op een grooooote modelbaan!:

"verhoudingsgewijs" past deze grote boom in dit "landschap"( hij is trouwens in schaal 1: 100 gemaakt dus : toch nog iets kleiner dan in het echt!![;)] )

Jos

jacques timmermans

Niet alleen de excellent uitgevoerde bomen, maar ook de rest van het landschap en gebouwimplantatie van deze voortreffelijk modelbaan gebouwde verdient een grote pluim. Een bekroning zijn de modelgerecht verlegde wisselstraten met slanke wissels; men waant zich bijna op een heus station! Alhoewel de verdere detaillering op de foto?s niet goed te onderscheiden valt, kan een geoefend oog opmerken, dat hier niet gespaard is; alle seinen, laadmal en wissellantaarns en verlichtingspalen stammen van Weinert en zijn volgens de geldende regels opgesteld. Deze modelbaan is een omvangrijkere reportage (MSM?) meer dan waard.

Jacques Timmermans

dingske

[:0] Amai dit ziet er op z'n minst indruk wekkend uit. Zeer mooi de bomen en zeker ook de rest van het landschap.

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

Pol

citaat:
Geplaatst door dirkkerckhofs


Ik stel me soms wel vragen bij de schaal. Als je in een plantenboek kijkt, staat er dat een berk tot 20 meter hoog kan worden. In HO betekent dat dus 23 cm. Ik heb mijn eerste berk dus zo groot gemaakt, maar als ik hem naast mijn gebouwen zet, lijkt dat wel heel groot!



Ik vermoed dat dat iets te maken heeft met de manier waarop wij de dingen zien. Je bent gewoon van onderuit naar de boom te kijken. Op je baan kijk je van bovenuit naar beneden en dat geeft een heel ander zicht. Je bent gewoon dat de huizen in het echt eerst opvallen en nu vallen de bomen eerst op omdat je van bovenuit kijkt. En dat doet gekke dingen met je hoofd! 't Is maar een theorietje![;)][:D]
Maar zoals hierboven al geschreven staat: doe gewoon wat je zelf het beste vindt passen!

P.S.: afmetingen van bomen in plantenboeken zijn maximum-afmetingen. Het duurt wel een hele tijd voordat die bomen zo groot zijn. Bij een kennis van me staat bijvoorbeeld een "ginkgo" die makkelijk 30m hoog wordt. Hij staat er al zo'n 10 jaar en komt nog maar amper boven de dakgoot uit. Bovendien worden bomen in hun groei geremd door allerlei omstandigheden: zoals bijvoorbeeld te veel wind (bomen in een veld), ...

Groeten

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

grove den

Pol schreef:  
citaat:
Ik vermoed dat dat iets te maken heeft met de manier waarop wij de dingen zien. Je bent gewoon van onderuit naar de boom te kijken. Op je baan kijk je van bovenuit naar beneden en dat geeft een heel ander zicht. Je bent gewoon dat de huizen in het echt eerst opvallen en nu vallen de bomen eerst op omdat je van bovenuit kijkt. En dat doet gekke dingen met je hoofd! 't Is maar een theorietje!


Daar ben ik het 100% mee eens! Die theorie spookt ook al jaren door mijn hoofd.
Maar ook de "kleuren" van de bomen/bladeren van bovenaf gezien blijken heel anders te zijn als die we "van onderen" ervaren...
Heb een plaatje toegevoegd van de Efteling waar ik vanuit de Pagode een kiekje heb gemaakt van een aantal grove dennen: ze zijn bijna zilvergroen/grijs!! raar he die kleur??! [;)]


Jos