Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bomen bouwen

Gestart door Peter, 04 april 2008, 11:52:10 AM

Peter

Geen te grof zaagblad gebruiken. De tanding moet wel heel fijn zijn
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

[|)]weet niet of daat nog zal lukken
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gizzmo

citaat:

hallo Gizzmo,


Citaat
In ??n van jou bouw beschrijvingen heb ik iets gelezen dat je al redelijk goede resultaten kan bereiken met gekleurd zagemeel. Nu vroeg ik me af hoe je dit precies doet. Een poje verf bij het zagemaal kieperen geeft denk ik niet meteen het gewenste resultaat  

Nou nee zo werkt het niet.....
je kunt gewoon zaagsel gebruiken ( en zeven!)  maar ook MDF "zaagsel" is ideaal...
'T is wel ff veel werk om dit te verkrijgen: Ik neem namelijk een decoupeerzag met een grof getand zaagbld en ga dan reepje voor reepje door een MDF plaat van ( in mijn geval) 16 mm dik. Je zult zien:
1) heel veel stof!
2) het zaagsel bestaat ook voor een groot deel uit "grof" spul en dit hebben we juist nodig. als je goed kijkt zijn die kleine stukjes zaagsel net als blaadjes, dus plat en niet puntig zoals bijvoorbeeld  gewoon vure(N?)hout ...
Als ik dan een 1/2 uurtje gedecoupeerzaagd heb dan ga ik het spul zeven met grote grove en fijne keukenzeven( blokker of zo..)( Is wel een zeer stoffig werkje)
Het kleuren stond(   ) beschreven op de website van de eindhovense modelbouwclub
Dus zal ik proberen het je uit te leggen.
Ik gebruik alkyde verf en verdun het met terpentine...tja de verhouding? Da's bij mij altijd dikke duimen/natte vinger(S) werk! In ieder geval moet het een beetje "waterig" zijn maar nog genoeg kleurstoffen/pigment bevatten om het gezeefde zaagsel op kleur te krijgen.
welke kleur? meestal probeer ik een olijf/grijs/groen kleur met een beetje bruin en oker te maken....m.a.w.: experimenteer met wat je mooi vind!
Het toedien aan het zaagsel:
De beker met zaagsel niet te vol maken want je moet goed gaan roeren als de kleurenmix hebt toegevoegd. De hoeveelheid mix moet net genoeg zijn dat het zaagsel het kan opnemen. Dus met kleine beetjes toedienen en roeren. Maak er geen natte smurrie van!  Je kan het vergelijken met voegcement, dat ook "HANDDROOG"moet zijn.
Is alles netjes omgeroerd dan leg ik het meestal op een grote plaat en verdeel het hierover en laat het( in de winter) een paar dagen drogen.( kan behoorlijk rieken door het huis!!)
Meestal doe ik dit klusje in de zomer en laat ik het in de zon drogen( binnen 6 uur al!
Dit was "in het kort" grof beschreven hoe ik "het doe"..

Jos


th30kuip

hey dat is een mooie beschrijving.
het is indd allemaal een beetje natte vinger werk en je moet het naar je eigen smaak op kleur brengen maar heb het geprobeert je krijgt er een mooi resultaat mee. bedankt

Gerolf

citaat:
Ik gebruik alkyde verf en verdun het met terpentine
En als ik het goed begrijp: alkyde verf is olieverf zoals van Humbrol of uit de bouwmarkt. Juist?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gizzmo

inderdaad Gerolf, let er wel even op dat niet alle Humbrol verfjes op alkyde basis zijn ... maar het princiepe is gewoon dat het met iedere verfsoort wel kan denk ik, zolang hij ook maar de juiste verdunning heeft gekregen.

Peter

Hallo Allemaal,

Heb net van Jos een mailtje gekregen met meer uitleg over dat bewuste MDF zagemeel, en geef deze informatie graag aan jullie verder.

citaat:
Moet je wel  even wat  duidelijk maken omtrent het "zaagsel"
Ik gebruik zaag"meel" dus heeel fijn zaagsel van MDF verkregen door een bandschuurmachine. Dit hele fijne "stof"zaagsel gebruik ik om de stammen te modeleren.
De blaadjes van de bomen maak ik met behulp van een , zoals jij terecht vermeld, decoupeerzaag maar juist met een grof zaagblad!!  Deze maakt als het ware kleine spateltjes MDF!! gelijkend de blaadjes van een ( bijna) HO boom...OOk dit moet men eerst zeven zodat ook de fijne deeltjes eruitgezeefd worden en de "grove"overbijven.
Het is wel flink wat doorzagen...reepje voor reepje....he he en oordopjes inbrengen !Maar na een 1/2 uurtje heb je flink wat spul!!

hartelijke groeten,  Jos



Ik bedank Jos alvast voor de verduidelijking. Op deze manier zal het voor alle (ik inbegrepen) aspirant boombouwers toch weer eenvoudiger zijn om op de juiste manier te werken.
Met vriendelijke groeten
Peter

prulleman

Ik gebruik dit soort zagemeel ook, maar dan voor andere toepassingen. Ik heb via een vriend die meubelmaker is een onbeperkte hoeveelheid stock. Als je er wil hebben, kom maar afhalen. Breng een paar stevige vuilniszakken mee en we scheppen ze vol. Gratis! Hij is blij om van zijn rommel af te geraken[:D] Dit zagemeel komt uit de afzuiging en bevat meubelplaat, mdf, multiplex en stukjes pvc. Even zeven en je hebt wat je wilt.[:)]

grove den

citaat:
Geplaatst door prulleman

Dit zagemeel komt uit de afzuiging en bevat meubelplaat, mdf, multiplex en stukjes pvc. .[:)]



En dat is het "m juist...NIET van alles door elkaar!!...maar ALLEEN de MDF "spateltjes" die door een grof- getande decoupeerzaag geproduceerd worden...het zijn net kleine( bijna HO)  platte blaadjes!

een detailfoto van de populier


hoop datde blaadjes duidelijk te zien zijn? ..

Jos

th30kuip

Dat ziet er erg realistisch uit.
ik heb het ook geprobeert maar ziet er niet zo uit.
ik denk dat ik nog even moet oefenen haha[:I]

Gerolf

Hebben jullie het gezien [?]
Grove Den = Bomenmeester Jos zelf !!
Welkom in ons midden, man [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bundesbahnfreak

Daar valt mijn mond van open, prachtig[:)]

grove den

citaat:
Hebben jullie het gezien
Grove Den = Bomenmeester Jos zelf !!
Welkom in ons midden, man

Bedankt Gerolf! [:I]( beetje meer ingetogen mag wel[:I])
het boompjes maken ligt mij wel...maar kijk bij mij  nooooit onder de baan=bedrading..daar heb ik 0,0 kaas van gegeten [:(]Daar moet IK nog heel veel leren,afkijken en forums( fora?) raadplegen!
maar all?,.. hier nog en paar leuke plaatjes die buiten in de zon gemaakt zijn..
een( poging tot) els...

een HO boom zonder blad...

een herfstboom,beuk...

idem maar een iets groter..

en deze vind ik zelf een van de mooiste ..


vriendelijke groet, Jos

watman

Jos,
Dat zijn onwaarschijnlijk prachtige bomen.  Ben je zeker dat het geen echte zijn. Wat de bedrading onder je baan betreft : zolang alles maar rijd, het belangrijkste speelt zich af erboven.

Bart
 

Peter

Dat Jos prachtige bomen bouwt, daar zal iedereen het wel over eens zijn. Wat zo bijzonder aan Jos is, is dat hij zijn kunst en zijn kennis met iedereen deelt. Meer nog, hij legt stap voor stap uit hoe je zo'n prachtige bomen zelf kan maken. Dat dit van de eerste keer meestal niet lukt, daar kan ik ook over meespreken, maar al doende leert men en doet men meer ervaring op.
Met vriendelijke groeten
Peter