houtsoort+dummie met uitleg

Gestart door conducteur, 25 maart 2008, 18:20:21 PM

Gerolf

#15
MDF is waarschijnlijk ook bruikbaar, maar het is een stuk zwaarder en gaat op de duur meer doorbuigen dan multiplex. Bij Brico kost een paneel van 244x122 Multiplex 45,04, MDF 24,69
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#16
ergens in het midden een vijfde poot zetten om meer stevigheid te verzekeren?
Die poten,waar vind je dat?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#17
Ik ga niet zeggen dat 50 euro voor mij niks is, maar je moet keuzes maken.

Als je opa goed met hout overweg kan stel ik voor dat je eens met hem een babbeltje doet. Voor de kopstukken zou ik zeker 12mm multiplex nemen. De rest kan eventueel wat dunner. Bvb de strips in de lengte zouden in 8mm kunnen omdat die een L-profiel vormen en zo stijfheid krijgen. Eventueel met een houten latje 12x12 in de hoek. De achtergrond zou zeker dunner kunnen, afhankelijk van hoe lang misschien zelf 6mm. De afscheiding van het "kastje" kan ook in 8mm. Als er betere timmermannen zijn mogen die gerust verbeteren.

Nadeel van die aanpak is dat als je die diktes niet hebt liggen je toch verschillende diktes moet kopen en dat kan dan nog duurder uitvallen. (maar wel lichter!) Anders moet je eens gaan kijken bij een houthandel (geen Brico of zo). Die hebben soms overschotten liggen die ze aan een prijsje wegdoen. Dan ga je wel even met een plannetje en een meter moeten zelf zoeken om wat te vinden maar je moet er iets voor over hebben h?.

Ga ook eens ergens anders kijken dan in de Brico. Als je hele platen koopt en zelf zaagt (of je opa) dan is het vaak goedkoper ergens anders. Ze zagen "gratis" maar dat betekent eigenlijk dat de prijs van het zagen reeds in elke plaat zit.

Ook eens opletten welke kwaliteit je koopt. Er zijn veel soorten multiplex. Sommige zijn langs beide kanten mooi afgewerkt zodat je ze kan vernissen: dus duur. Andere zijn bedoeld om nooit te zien: goedkoop. Ook verschillende soorten hout worden gebruikt. Ga naar een echte houthandel en vraag info, doe desnoods een printout van de plannetjes en de foto's van drgg mee.

MDF zou ik niet gebruiken, zoals Gerolf zegt, dat buigt door. Voor de achtergrond zou het wel kunnen maar het gewicht is dan weer een stuk groter.

En voor de poten, het moet niet 44x44 exact zijn. Als je bvb 40x40 of 45x45 wel vindt, dat gaat ook hoor.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#18
'k zal het hem eens vragen...
hij weet een grote echte houthandel zijn in het industrieterrein nabij Brugge(de blauwe toren)
Ben daar al eens geweest met hem
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#19
andere mogelijkheden mogen ook n nog komen h
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dgrr57

#20
citaat:
Geplaatst door conducteur

  • ik kan niets [:D]-echt niets,nul de doppen-[:D]van hout(kan het wel bewerken). Maar het kan toch ook veel goedkoper denk ik,is het niet?  
  • ik heb de poten voor de module met een doorsnede van 44x44mm nog niet gevonden
  • mijn opa(met veel kennis van hout) heeft mijn berg(met mijn hulp) gemaakt uit 12 mm mdf,dat kost me dan maar 24 eur,kan ik dat dan ook gebruiken,dit kan ik nog gemakkelijk betalen.
  • @ luc,ik zal het eens vragen,met de auto is het niet zo heel erg ver tot in Gistel




een poot van 44x44 is een dakspar (chevron in het frans) van 44x44 dat jij dan op de goede lengte moet zagen. En dit is een standard maat, te koop in alle brico's, onder andere.

conducteur

#21
citaat:
Geplaatst door conducteur

ergens in het midden een vijfde poot zetten om meer stevigheid te verzekeren?
Die poten,waar vind je dat?


zal dat de onstevigheid van mdf verhelpen
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

#22
ik moet jammer genoeg melden dat ik en mijn opa samen bijna geen extra tijd niet meer kunnen vrijmaken voor de module,hij zegt dat hij eerst mijn baan wil afwerken(de ruwbouw)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#23
Dat is pech natuurlijk. Maar de forumbaan is niet iets dat maar 1 keer gebeurt. (all?, dat denk ik toch niet h? Tony) Het geeft je langs de andere kant ook weer wat tijd. Je kan op de beurs eens kijken hoe die modules er in het echt uitzien en ideeen opdoen voor wat je met jouw deel kan doen.

Bekijk het positief: de bouw van je baan gaat tenminste verder.
Met vakantie voor onbepaalde duur.