Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM36- KIS VOEDING

Gestart door tonycabus, 11 maart 2005, 22:24:14 PM

tonycabus

Hier graag jullie vragen over dit deel

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Van Bjorn, BD1701:
Beste KIS, ik vindt uw besprekingen zeer nuttig voor de bouw van de schakelingen voor beveiligingen, ... Maar ik had een vraagje: bij het even vluchtig doornemen van MSM 36, heb ik gemerkt dat het gaat over de bouw van een voeding, maar ik vroeg me af als we die stap (ikzelf althans) nie kan overslaan door een transfo aan te schaffen van een gekend merk, Bv: Roco, Fleischamann, ... Die gelijkspanning (voor het rijden) en wisselspanning (voor bediening wissels, ...) levert?

Bjorn

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Reactie van Pol "KIS"
Hallo Bjorn!
Die voeding gaat wissels en elektronika voeden, en alles met gelijkstroom.
Een baantrafo is een beetje zwakjes daarvoor, hou die maar om te rijden en eventueel wat lampjes of zo te voeden.
Als je een beetje rondkijkt kan je transformatoren vinden die voor dit doel prima geschikt zijn voor g??n geld. Er wordt namelijk veel dumpmateriaal verkocht dat geschikt is.
Een trafo van ??n of ander bekend modelspoormerk gaat je beslist v??l meer kosten en zal het nodige vermogen (en een "propere" spanning voor de elektronika) niet kunnen leveren.
Heb je nog vragen? Aarzel niet! Deze rubriek dient daarvoor.
Vragen zowel als antwoorden zullen andere lezers ook van pas komen!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

watman

Komen de foto's van de voeding ook in photobucket of Yahoo, zoals die van solderen?  Dat is handig om eens het een en het ander meer in detail te kunnen zien.
Al was het maar om zeker geen fouten te maken bij het solderen [:p]
 

depovero

Dag de kleine rijders, [:D]

Ik wil jullie toch attent maken met ??n punt betreffende de transfo's of trafo's; zekers als jullie er meerdere hebben.

Een transfo transformeert spanningen, en wel in de twee richtingen! Ja, jai! In de twee richtingen. Maak eens de test, koppelt uwe transfo van het net af, en sluit eens - zullen we zeggen, een andere secundaire spannibg van bvb 10 ? 14 vac op, ga eens op uwe eerste transfo de primaire spanning meten, en, ja, daar zult je ervan verschieten, 220vac of iets in die nabijheid.

Waarom, omdat een transfo fysisch een spanning omtoverd. Ik heb het nog niet over faseverschuivingen en zo, dat gaat ons te ver leiden.

Dit schrijven is enkel bedoelt om jullie erop attent te maken, zekers als jullie gaan testen of een fout opzoeken.

Als jullie transfo's afzetten, gelieve de twee draden te onderbreken, dus, de fase en de nuL.

Voil?, ter info,

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Pol De Bard

DeniZ,
Wat je vertelt is waar, maar er is in deze opzet geen gevaar voor:
beide trafo's zijn sekundair niet met mekaar verbonden, alleen de "-" van beide voedingen komt aan mekaar (achter de diodes).
Tevens worden beide trafo's gelijk in- en uitgeschakeld en er zitten g??n kondensatoren aan de primaire kant (die ontploffen toch vroeg of laat) en is er geen enkel gevaar.
Het aantal foto's is vrij groot, precies met de bedoeling om te tonen dat isolatie van netspanning voerende delen zo belangrijk is.
(Opmerking van rgp)
Ik zal ook grotere foto's posten van het aansluitwerk, net als vorige keer.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

depovero

Dag Kis en andere 'kissers' [:p],

Eerlijk zijn, ik heb het artikel nog niet voluit gelezen, ik wou dit als attentiepunt benadrukken [:I], het is soms zo gebeurd, een mishandeling. 'Een verwittigd mens is er twee waard!'. Offe niette, soms?

Denis.

P.S.: met een s op het einde, ik benadruk dat, zelfs als ikke ne Zetties ben!
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Pol De Bard

Hier is de link naar de grote foto's:

http://photobucket.com/albums/v236/kiss1946/

Niet de hoogste kwaliteit, maar wel groot en duidelijk!

Er is ook al een voorsmaakje bij van deel 3!!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

Havoc

citaat:
en er zitten g??n kondensatoren aan de primaire kant


Ik mag het hopen dat er geen langs de 220V kant zitten...

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Pol De Bard

Justement, Johan!

Dat zou er nog aan ontbreken, h??

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

karthuizer

Die kunststofbehuizing en die twee trafo's die je nodig hebt om die voeding te bouwen, kun je deze in een elektronicawinkel kopen?
Wanneer ik op mijn baan gebruikt wens te maken van de wisselmotoren van conrad, kan ik dan deze voeding gebruiken? Want ik dacht dat ik gelezen had dat deze voeding was voor wisselaandrijvingen en niet voor wisselmotoren. Of het ik dit verkeerd gelezen?

Treinfreaks.net - Uw eindstation => http://www.treinfreaks.net
..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..


Pol De Bard

Ja hoor Bruno!
Ik vond ze in Brussel bij "Elak" in de Fabriekstraat (bij de Ninoofse poort).
Het Teko-kastje kostte 10? en de trafo's had ik zelf nog liggen, maar reken daarvoor tussen de 5 en de 25?.
Er zit namelijk (zei ik al) v?????l dump op de markt. Als je zo'n dumptrafo vindt, kijk dan wel of de spanningen kloppen v??r je hem koopt, anders zit je ermee.
Ooit zag ik er een "2X6Volt, 50VA" en die bleek 1X10 en 1X22V te zijn, 100VA. Hij zal nog wel eens van pas komen.
9 ? 10V is ideaal voor een rijregelaar bvb. Maar dat beschrijven we wel eens uitgebreid. Voor die Conrad-motortjes kijk ik eens. In principe is deze voeding idd geschikt voor de gewone wisselaandrijvingen.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

Pol De Bard

Bruno,
Welke "Conrad"-wisselmotortjes denk jij te gebruiken?
Stuur me eens een link of een fotootje, ze hebben er verschillende.
Bedankt trouwens dat je me hier op wees!

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

karthuizer

Wanneer je op //www.conrad.nl bij product zoeken volgend artikelnummer intypt: 219998 dan kun je zien welke aandrijving ik bedoel.
Is het teko-kastje dat te koop is bij conrad groot genoeg?
Zijn dergelijke trafo's verkrijgbaar bij conrad en weet u daar eventueel het artikelnr. van?
Alvast bedankt voor de moeite!

Treinfreaks.net - Uw eindstation => http://www.treinfreaks.net
..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..


Pol De Bard

Bruno,
Als transformatoren kan je voor een niet al te grote baan de types 518778 (2X15V) en 518560 (2X12V) gebruiken, elk van 80VA.
Voor de wisselmotortjes kan je de diodes weglaten in de wissel-voeding en desnoods met de twee sekundaire spoelen ook twee groepen voeden. Ik onderzoek de rest nog even verder.
Het kastje 541557 lijkt me ruim genoeg en zeker geschikt.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com