Opstelsporen ( ondergronds)

Gestart door argilla, 12 februari 2008, 11:22:22 AM

argilla

Hmm... Ik ben begonnen met een ondergrondse opstelsporen te leggen. Daar ik Roco DCC wireless gebruik ( via het usa systeem van prodigy wireless systeem van MRC ze gebruiken zelfs de zelfde aansluitbussen) gaat dit vlot. Alleen heb je hun ontvangstation nodig.
Maar... gezien we allemaal de bezetmeldingsysteem kennen vanuit KIS wilde ik hieraan "iets" toevoegen nml;  dat de aankomende trein automatisch het "niet" bezetten spoor kiest dwz dat de wissel(s) dermate geschakeld moeten worden dat de trein die straat kiest waarop geen "bezet" meldt maar ook stopt voor de daarop liggende " vertrek" wissel. Oef... Nu bestaat deze ook uit een keerlus ( zie afbeelding) en dat ook als ik wil vetrekken met bv een DMU op straat 4 die wissel ook auto wisselskalen ( wat een woord ....wisselschakelen)Dwz..bv:  op program 3 staat geschreven DMU 41  ik zet of ik schakel op 3 dan moet die vetrekken via de geschakelde wissels terug rijden  
Dit lijkt me ingewikkeld toch ? Maar kan dit ook met KIS en hoe ???
alles dus auto door de aankomende en vertrekkende trein te bedienen. Kan dit ??
img/imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/opstelsporen1.jpg/IMG
En od dat alles nog niet ingewikkeld genoeg is moet dit systeem natuurlijk ook vice versa marcheren ???? In vind geen oplossing , jullie wel ?? Dank U
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer

#1
Ik zou beginnen met van rechts aan te komen en naar links te vertrekken.
Dat heeft nauwelijks nadelen maar het maakt de schakeling wel een stuk eenvoudiger.
Doe je dit dat moet je stop stukken maken in elk spoor op het einde.
DE linkse wissel behoef je niet te schakelen(behalve als het tillig wissels zijn) roco en ander worden door de trein zelf in de juiste stand geduwd.
Elk spoor dient een bezet melding te krijgen.
Voor de rechtse wiselstraat dient ok een bezetmelder te komen,als die wordt geactiveert dient het systeem een vrij spoor te zoeken.
ik zou beginnen met deze zaken te realiseren,en als dat goed werkt zien we wel weer verder.
wim

tonycabus

#2
Marc,
Samen met een clubgenoot heb ik zoiets uitgewerkt voor M?rklin. Momenteel wordt er gebouwd zodat de boel kan uitgetest worden. Daarna wil ik wel hetzelfde overdoen voor 2-rail. Gebaseerd op de KIS-toestanden die vroeger beschreven werden, zal dit wel voldoening moeten geven. Ik hou je op de hoogte.
Maar zoals gezegd, ik heb het momenteel veel te druk met modelbouw om veel op het forum te hangen...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

#3
@Wim: Buitengewoon prachtig, die baan van je zoon. Meterspoor h??[:p]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

ysbeer

#4
citaat:
Geplaatst door tonycabus

@Wim: Buitengewoon prachtig, die baan van je zoon. Meterspoor h??[:p]


Ja het is wel negen millimeter,en eigenlijk hoort het 12mm te zijn.
Maar ja eenmaal gekozen,is een hoop hebben,en ga dan nog mar eens alles ombouwen.
wim