Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Wisselaandrijving Conrad

Gestart door patricklaan, 23 januari 2008, 17:17:51 PM

patricklaan

Ik wil gebruik maken van Tillig rails matriaal de wissels wil ik aansturen met de wisselaandrijving van Conrad nummer 211987?-?89
Zie afbeelding
imghttp://i188.photobucket.com/albums/z13/patricklaan/211987_LB_00_FB_EPS.jpg/img
Heeft iemand hier ervaring mee en is deze te gebruiken met Motorola magneetartikeldecoder van Viessmann nummer 5211.

gr
Patrick

ysbeer

#1
Die wissel aandrijving is niet van conrad (ze leveren ze wel maar hun eigen dingen zijn toch anders)
De aandrijvingen op de foto voldoen uitstekend,alleen maken ze nog al wat lawaai en zijn ze knap duur.
Kijk eens in de geschiedenis er zijn al veel draadjes over wissel aandrijvingen,vooral als je niet al te onhandig bent zijn er goedkope en zeer goede alternatieve.
Nee vrienden over mijn spiegelbol praat ik niet(dat moet patrick zelf maar vinden)anders wordt er nog gezegd dat ik aandelen heb.
Aandelen is nu overigens ook geen vreugde.
5211 van viessman is ongeschikt.
wim

Jean

#2
Dit is een wisselaandrijving van Fulgurex. Bij Conrad zijn ze in prijs verlaagd.
Ik heb er een aantal en ze doen wat ze moeten doen, zonder problemen maar geluidloos kan ik het niet noemen. Op mijn baan worden ze aangestuurd door de MDEC van Littfinski. De M van motor i.t.t. de SDEC die bedoeld is voor de spoel wisselaandrijving. (klak)

Ik heb overgens een weerstand van 70 Ohm in de bekabeling aangebracht. De motor draait hierdoor iets langzamer en verspeidt daarmee wat minder decibellen.  

Jean

INFO

#3
Dat is een prima aandrijving.
De 5211 is ook prima geschikt om het aan te sturen, alleen moet je daar een hulpschakelingetje voor gebruiken, welke de puls ompoold. ten opzichte van de andere puls.





Geldt voor alle wisseldecoder die bedoeld zijn voor het aandrijven van electromagnetische aandrijvingen. Zodra je een echte motor wil aansturen heb je deze hulpschakeling nodig, en wel deze volgens dit schema. Je kunt via de E aansluiting een lagere spanning aanbieden zodat hij minder kabaal maakt en iets langzamer draait.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

patricklaan

#4
de prijs zelf gemaakt kost 2 euro bij conrad
en kant en klaar bij lenz 11,28

klopt dat????

Patrick

patricklaan

#5
Ik heb zitten kijken naar Top Line standaard servo ES-30 JR
Bestnr.: 227726 - 89 deze kost als wisselaandrijving maar 3,95 als je er 10 besteld bij conrad.

ysbeer

#6
citaat:
Geplaatst door INFO

Dat is een prima aandrijving.
De 5211 is ook prima geschikt om het aan te sturen, alleen moet je daar een hulpschakelingetje voor gebruiken, welke de puls ompoold. ten opzichte van de andere puls.

Geldt voor alle wisseldecoder die bedoeld zijn voor het aandrijven van electromagnetische aandrijvingen. Zodra je een echte motor wil aansturen heb je deze hulpschakeling nodig, en wel deze volgens dit schema. Je kunt via de E aansluiting een lagere spanning aanbieden zodat hij minder kabaal maakt en iets langzamer draait.




Is die puls zolang dat de motor inderdaad tijd krijgt om te lopen.
Zal wel zo zijn maar ik vroeg mij dit toch af.
Of kun je viessman zo instellen dat hij een continu puls afgeeft??
Het is maar een vraag en geen kritiek.
En ik heb geen 5211 dus de gebruiksaanwijzing kan ik ook niet lezen.
wim

INFO

#7
De puls is zo lang als dat jij het knopje ingedrukt, of zo lang als het digitale systeem hem opdraagt of zolang als ingesteld bij eventuele besturingssoftware.
Mogelijkheden te over dus.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

#8
citaat:
Geplaatst door patricklaan

de prijs zelf gemaakt kost 2 euro bij conrad
en kant en klaar bij lenz 11,28

klopt dat????

Patrick



Ja, de prijs klopt, maar er zit nog een ander addertje onder het gras, de gekochte zal niet werken met deze decoder, je zult hem dus volgens dit voorbeeld zelf moeten maken.
Dit heeft te maken met de polariteit van de spanning die uit de gemeenschappelijke aansluiting van de decoder komt. In dit geval dus de gele aansluiting.
Verdere details zal ik je verder onthouden.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#9
citaat:
Geplaatst door ysbeer

En ik heb geen 5211 dus de gebruiksaanwijzing kan ik ook niet lezen.

Dan heb je nog niet alle zegeningen van het internet ontdekt. Viessmann heeft alle handleidingen op zijn site staan. Net als veel andere fabrikanten trouwens.

Kees-Jan

#10
Hallo Klaas en Info,

Is er ook een Belgische variant van de LA010 op de markt dan?

Kees-Jan


Klaas Zondervan

#11
Rees-Cees,

wat bedoel je met een Belgische variant? Is die gebouwd van frieten?[:D]
De LA010 is een schakelingetje van Lenz dat je tussen de decoder en de wisselmotor kunt zetten. En dat wordt door sommigen nagebouwd, of een variant op de schakeling van Lenz. Maar het werkt niet met alle decoders, is afhankelijk van de polariteit van de decoderuitgang.

Vraagje: ben jij dezelfde Kees-Jan die we op het Beneluxspoor forum tegenkomen?

Kees-Jan

#12
Ja Klaas, vandaar de "Belgische" variant waar ik naar vroeg.

Kees-Jan

INFO

#13
Ja, klaas, de modelspoor forum wereld is heel erg klein.

Voor INFO is het gewoon Simpelman. [;)]

Mvg
Modelspoor Sprinter
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#14
Kees-Jan, dat is dan helder.
Maar wat bedoel je nou concreet met een Belgische variant?
Volgens mij hebben we het op Beneluxspoor al tamelijk uitputtend behandeld. Meer dan wat er daar aan de orde is gekomen is er volgens mij niet.