Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

generator rijtuig NMBS

Gestart door BD1701, 08 maart 2005, 19:06:50 PM

BD1701

Als trouwe msm lezer en forum gebruiker, ben ik op zoek naar meer info en foto's over het generator-rijtuig (op basis van de DMS-pakwagon)van de NMBS. Ik weet dat deze is uitgerust voor het leveren van 220V gelijkspanning, als ik goed op de hoogte ben tenminste. Maar nu is eigenlijk mijn vraag: waarvoor worden deze rijtuigen van de NMBS eigenlijk allemaal gebruikt? Worden ze nog veel gebruikt, ...? Ook foto's over de inzet van deze rijtuigen zijn meer dan welkom. Als opmerking kan ik ook nog meegeven dat ze bestaan in de rode en de I11-uitvoering (qwa kleur uiteraard).
Alvast bedankt voor wie nuttige info kan geven over dit rijtuig.
 

BD1701

Heeft niemand hier wat info en eventueel foto's over?
 

mark7758

Of nog leuker?
Kan MSM hier een leuk artikel overschrijven???
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

BD1701

Mark7758, dat zou pas een goed idee zijn. Nu de rijtuigen volgens de info toch sinds vandaag beschikbaar zijn, zullen ze misschien een uitgebreide beschrijving doen in het volgend nummer van MSM, enfin dat hoop ik toch.
 

janjozef

Mischien nog een beter idee zelf schrijven en in MSM laten publicere, maar maak het niet te lang max 1Blz
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mark7758

Wie weet. Maar ik heb momenteel niet veel tijd.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

matti


 Ik wist niet dat er generatorwagens waren op basis van de DMS-rijtuigen . Wel dat er op basis van oudere pakwagens generatorrijtuigen gebouwd werden. Deze werden uitgerust met een door een Maybach-motor (zelfde als in de reeks 80) aangedreven generator voor 3000V . Deze werden gebruikt om reizigerstreinen te verwarmen op lijnen zonder bovenleiding . Maar nu zijn ze overbodig door de bijna algehele electrische tractie van het reizigers verkeer in Belgi? .


  [8]