De BR 144, deel 1 de prototypes

Gestart door Bundesbahnfreak, 14 januari 2008, 12:46:10 PM

Bundesbahnfreak

De BR 144 (E44) deel 1 de prototypes

De BR 144 was een belangrijke ontwikkeling in de Duitse spoorwegindustrie, dit concept was zelfs toonaangevend als in de ?jaren ?50 de ?neubauloks? 110,140,141 en 150 (E10,E40,E41 en E50) en hun afgeleidde loks 139, 112 en zelfs 182 (E40.11, E10.12 en E320) ontwikkeld werden.

Daar de geschiedenis van de BR 144 vrij complex is, deel ik dit op in 3 delen.  Het eerste gaat over de prototypes, een tweede over de reeksen 144, 144.5 en 145.  Als laatste nemen we de E244 even onder de loep.


Inleiding,

Door de wereldwijde economische crisis werd eind jaren ?20 de electrificatie in Duitsland stilgelegd eveneens werden geen nieuwe e-loks ontwikkeld in opdracht van de DRG.
Doch verschillende fabrikanten ontwikkelde op eigen kosten 3 prototypes die voor die tijd zeer modern waren in de hoop dat de DRG een bestelling ging plaatsen.
Wat hebben ze gemeen:

-Geen stangenaandrijving meer maar individuele tractiemotoren die in via neusophanging de wielassen aandreven.
-Geen loopassen.
-De bogies werden onder elkaar verbonden
-Geen vast raam meer, de assen komen in bogies te liggen.  Op deze bogies komen eveneens  de buffers en de trekhaak!
-De kast en het chassis en bogies zijn grotendeels gelast.
-De transfosturing gebeurt via een nokkenas die de verschillende uitgangen van de transfo naar de tractiemotoren stuurt, voor de sprongen tussen twee uitgangen op te vangen regelt een fijnregelaar automatisch het vermogen.

Als men deze kenmerken op een rijtje zet en vergelijkt de E44 (en de E94) met bv een E32 of een E91 dan ziet de eerste veel moderner uit als de laatste.

De E44 01 (144 001)

Deze lok werd eind 1930 gebouwd en in 1933 aan de DRG overhandigd.  Zoals hier boven aangehaald met bogies, asopstelling Bo-Bo.  Ze viel op door een rechthoekige kast met kleine snuit.
Deze lok voldeed en vormde de basis voor de latere reeks 144 en 145.
Ze week wel af qua vormgeving met de latere reeks, doch met de tijd werd ze aangepast aan de normen van de latere reeks.
De 144 001 (vanaf ?68) reed tot de tweede helft van de jaren ?70 rond te Garmisch.
Ze was de enige van de 3 proto?s die een computernummer gekregen heeft.
De lok kon 90 km/u halen en had een uurvermogen van 2120 kW en een constant vermogen van 1830 kW.

De E44 501

Dit is het tweede prototype die geen snuit had maar gewoon een rechthoekige kast.
De lok kwam van MSW en BMAG en was electrisch afgeleid van de E75 (175).
Origineel had de lok een electrische rem, maar deze voldeed niet en werd later uitgebouwd.  Eerst werd de lok ingezet te Silezie later op de lijn Freilassing naar Bergteschaden in Beieren.
Op deze laatste lijn die bochtrijk en bergachtig was voldeed de lok goed zodat ze de basis vormde om later de E44.1 (vervolgens E44.5 en na ?68 144.5) te bouwen.
In 1959 werd de E44 501 buiten dienst gezet en werd ze dan gebruikt als ?Umwerflok?.  In deze hoedanigheid fungeerde ze als oefenobject voor hersporingsploegen.  IN de werkplaatsen liet men de lok ontsporen en dan kon de ploeg oefen in het terug op de rails krijgen van het machien.
De E44 501 had een Vmax van 80 km/u en een vermogen van 1600 (uur) en 1440 (continu) kW.

De E44 2001

Deze werd door BEW en BMAG gebouwd en geleek qua ontwerp op de E44 01.
Ze kon 80 km/u aan en het vermogen was 2200 (uur) en 1760 (continu) kW.
Electrisch was ze eveneens afgeleid van de E75.
In tegenstelling tot de twee andere loks had deze geen olietransfo met koelkring maar een droge transfo.
Deze lok voldeed niet en er kwam geen verderbouw, in 1950 werd ze aan de kant gezet.

Spijtig genoeg vind ik niet veel info op het net, door familiale props heb ik wat minder tijd.  indien iemand foto's heeft om hiet te plaatsen zijn ze welkom

Groeten

Rudy




Greg

Opnieuw een mooie uitleg Rudy!

Hier zijn enkele foto's van het model.
Het zijn wel al erg oude foto's, en ze zijn gemaakt op een baan die al lang is afgebroken. En met flits.
Ik zal binnekort mss enkele nieuwe foto's maken.


Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Peter

Weeral een grondig voorbereid artikel. Hoe doet ie het toch nietwaar.
Foto's zijn te vinden op de website van Railfaneurope, waaronder een van de E44 001 in kleur, helaas nog zonder nummerschilden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Hallo Greg, bedankt voor de foto, doch de 144 die daar mee loopt is een serieversie, deze zijn oa herkenbaar aan de plaats van de derde koplamp.  Bij 144 001 staat deze op de snuit, dde serieversie draagt deze boven de stuurpostvenster.  Verder zijn er nog wat verschillen, oa is het afdak boven de stutpost anders

Groeten

Rudy

Bundesbahnfreak


Peter

Goed nieuw:
Liliput - Bachmann komt dit jaar met een E44.5 op de markt.
Prijs  UVP= ongeveer 150 euro.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

Ik heb op de Liliput site gekeken... geen info over een E44.5
Waar heb je info vandaan?

gr.
Jean

Peter

Hallo Jean,

Kijk op onderstaande link, bladzijde 1 rechter kolom en aangeduid in het rood.
De prijs zou?? in Engels ponden zijn.

http://www.bachmann.co.uk/pdfs/liliput_pl2008.pdf
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Wat positief is, is dat het eentje van de eerste serie wordt en niet zoals de Roco van de tweede reeks