Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

smd leds

Gestart door adrievans, 30 december 2007, 12:58:18 PM

adrievans

Fretbol
Dergelijke verf heeft Busch in het assortiment onder de naam silber leitlack met nummer bu5900
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

thalysken

Ik zou dit graag uitvoeren, maar dat zal waarschijnlijk al niet lukken want je kan er denk ik geen tien naast elkaar(blauwe smd-leds). En welke weerstanden moet ik gebruiken? Hier een schematje...



Ik hoop dat het wat duidelijk is.[8)][:I]

Alvast bedankt,
Thijs



Klaas Zondervan

Dit gaat inderdaad niet lukken. Een blauwe led heeft een voorwaartse spanning van 3,6 volt. Je hebt er 10 in serie, dat is 36 volt. En je trafo levert maar 18 volt.

thalysken

Heb berekend dat je met zulke blauwe SMD-leds ook maar vier in serie kan zetten. Maar graag zou ik nu weten welke weerstand er nu op een stuk van vier blauwe SMD-leds moet staan.

Alvast bedankt,
Thijs



Klaas Zondervan

De weerstandswaarde is afhankelijk van het type led. Een gewone led vraagt meer stroom dan een lowpower led.
Maar je kunt zo beginnen: 4 leds van 3,6 volt geeft 14,4 volt.
Van de 18 volt van de trafo heb je er dan ongeveer 4 volt over. Begin eens met een stroom van 10 mA, dan moet de weerstand 4 volt gedeeld door 10 mA = 0,4k zijn, oftewel 400 ohm.
Dus begin eens met een waarde daar in de buurt, b.v. 390 ohm of 470 ohm, en bekijk het resultaat. Zijn ze te fel, dan een grotere weerstand, zijn ze te zwak, dan een kleinere weerstand.
Het is niet mogelijk om een weerstandswaarde exact te berekenen als je niet weet wat voor led je precies hebt. Maar zo'n ruwe berekening is een begin, en daarna is het een kwestie van proberen.

thalysken

Klaas Zondervan,

Hiermee ben ik al hel wat wijzer geworden. Later probeer ik het eens uit.[:p]

Met vriendelijke groeten,
Thijs



Gerolf

UF 2,7 - 4,2 V (afhankelijk van het type blauwe led)
Ik heb geen idee waar Klaas die 3.6V vandaan haalde - behalve een gemiddelde...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Die waarde van 3,6V heb ik uit de datasheet van een willekeurige blauwe led van de Conrad site.
Als er werkelijk zo veel spreiding zit in de Uf, dan is het destemeer van belang om te weten met wat voor led je bezig bent.

ysbeer

Eerlijk gezegd zal het mij een beetje worst zijn ,ik ga uit van een volt of drie over een led.
En de weerstand bepaal ik zodanig dat ik naar mijn idee voldoende licht heb.
Minimum weerstand bij 12 volt is bij mij 1000Ohm minder mag soms ook maar ik heb met 1000Ohm meestal licht zat.
Primitief,toegegeven ,maar het werkt al jaren.

wim ysbeer

Gerolf

Over het algemeen bepaal ik de juiste weerstand met behulp van een 820-ohm-weerstandje en een 5K-potmeter in serie: regelen tot de gewenste lichtsterkte en daarna de totale weerstand meten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

thalysken

Hallo,

Ik was inderdaad niet zo duidelijk geweest evor welk type led ik zou gebruiken. Het zijn namelijk deze: http://www.ledtuning.nl/catalog/product_info.php?cPath=43&products_id=116 . Ik wil er vijf in serie zetten, want ik lees dat ze 3,5 volt vragen. Dus 5 maal 3,5= 17,5 volt. Dus 0,5 volt voor de weerstand. Dat wordt 50 ohm voor de weerstand. Klopt dit verhaaltje of ben ik volledig fout??? Hier ook een beter schematje.



Alvast bedankt,
Thijs




Klaas Zondervan

Je berekening op zich klopt wel, maar je houdt geen rekening met mogelijke spanningsvariaties. Elke spanningsvariatie zal vrijwel geheel op de weerstand terecht komen en overeenkomstig de stroom beinvloeden.

0,5 volt over de weerstand is veel te weinig, je moet daarvoor minstens ongeveer 1/3 van de voedingsspanning nemen. Dan blijft er voor de leds ongeveer 12 volt over, dus kun je maximaal 3, misschien 4 leds in serie zetten

Gerolf

Geeft zo'n Marklin-trafo trouwens geen wisselspanning af?
Dan gaan je leds maar over een halve periode branden (op zich geen probleem, al zou ik toch maar gelijkrichten)
18V wisselspanning geeft wel piekspanningen van zo'n 25V - je weerstand zal een stuk groter moeten zijn!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Ik weet niet of ik je kan helpen Thalysken, want ik heb Viessmann leds gebruikt, ik heb tussen deze leds weerstandjes van 1/8 kiloOhm gebruikt en een vermogen van 1/4 Watt, ik heb de leds aangesloten op een voeding die wisselspanning geeft.

Ik weet niet of je er iets mee bent, maar ik geef het maar even mee.[;)]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik weet niet of ik je kan helpen Thalysken, want ik heb Viessmann leds gebruikt, ik heb tussen deze leds weerstandjes van 1/8 kiloOhm gebruikt en een vermogen van 1/4 Watt, ik heb de leds aangesloten op een voeding die wisselspanning geeft.

Ik weet niet of je er iets mee bent, maar ik geef het maar even mee.[;)]



Alhoewel viessman dit ook niet doet (soms wel soms niet)zou ik in serie met de leds toch een diode zetten.
Welliswaar heeft de led een sperspannig maar toch heb ik al wel gevallen meegemaakt waar bij de led het toch begeeft.
Welke richting kun je eenvoudig proberen omdat de leds bij verkeerde richting niet meer branden.
Alleen wanneer je niet alle bruine aan elkaar hebt gedaan,en dus ook wel eens een gele aan de bruine draad hebt gesoldeerd kom je in de problemen
Een deel van je lampjes zal wel branden met de diode ,maar voor de ander moet je de diode omdraaien en dat werkt natuurlijk niet.
2 diode elk een richting op werkt wel maar dan heb je niets meer aan beveiling over ,dus niet doen.
Indat geval maar zolaten en hopen op geluk,of de niet brandende leds omkeren.[}:)][}:)]

wim ysbeer