Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

smd leds

Gestart door adrievans, 30 december 2007, 12:58:18 PM

adrievans

Voor degene die hun smd leds bij leds-buy bestellen,bij www.ledtuning.nl zijn ze goedkoper.
Bijvoorbeeld van de 0603 serie blauw van 0,42 voor 0,19 euro.
groen van 0,53 voor 0,24 euro, en zo verder.
Ik heb bij ledtuning bestelt en de levering was na 2 dagen binnen,dus over de service is ook niet te klagen.
(om opmerkingen voor te zijn,ik heb geen commerciele belangen)
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Fretbol

Bedankt voor de tip, ik moet binnenkort smd leds bestellen [;)]

Even een vraagje aan de mensen met led-ervaring:

Stel dat ik in totaal zo'n 10 leds in een gebouw wil inbouwen, moeten alle leds dan in serie worden geschakeld met 1 weerstand, of krijgt elke led z'n eigen weerstand?

Als ik bijvoorbeeld de witte leds uit de 0603 serie koop, welke weerstand heb ik dan het best nodig?

Ik ben een absolute beginner in dergelijke zaken, daarom vraag ik het best even vooraf [:I]

Anthony [;)]

Klaas Zondervan

Anthony, het hangt er maar net vanaf hoeveel spanning je beschikbaar hebt. Over het algemeen is het voordeliger om leds in serie te zetten, dat kost de minste stroom. Maar het maximale aantal wordt beperkt door de beschikbare voedingsspanning.
Als je elke led een eigen weerstand geeft, dan stook je het meeste vermogen in je weerstanden op.

Fretbol

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Anthony, het hangt er maar net vanaf hoeveel spanning je beschikbaar hebt. Over het algemeen is het voordeliger om leds in serie te zetten, dat kost de minste stroom. Maar het maximale aantal wordt beperkt door de beschikbare voedingsspanning.
Als je elke led een eigen weerstand geeft, dan stook je het meeste vermogen in je weerstanden op.




De leds zouden aangesloten moeten worden op een Conrad lichttransfo. Deze heeft een spanning van 18V. Ik kan dus gewoon alle leds in een bepaald gebouw in serie zetten en slechts ??n enkele weerstand gebruiken?

Anthony [;)]

Klaas Zondervan

Anthony, als richtlijn zou ik aanhouden dat je ongeveer een derde van de spanning moet overhouden voor de weerstand. Dus in jouw geval is dat 6V. Er blijft dan nog 12V over voor de leds. Over een rode, gele of groen led valt ongeveer 2V, daarvan kun je er dus 6 in serie zetten, met een weerstand. Bij witte leds moet je rekenen met 3V per led, dan kun je er dus nog 4 in serie zetten.

Nog een paar weetjes:
Die trafo levert wisselspanning. De leds zullen dus maar op 1 halve periode branden. Wil je de zaak zo goed mogelijk uitnutten, dan kun je nog een tweede reeks van leds parallel op de eerste aansluiten, maar dan in de andere stroomrichting, dus plus en min andersom. En dat kan dan op dezelfde weestand.

De genoemde 18V is de effectieve waarde van de spanning, de topwaarde is 25V. Dat betekent dat het wijs is om de weerstand iets groter te kiezen dan de berekende waarde.

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan


.......
Die trafo levert wisselspanning. De leds zullen dus maar op 1 halve periode branden. Wil je de zaak zo goed mogelijk uitnutten, dan kun je nog een tweede reeks van leds parallel op de eerste aansluiten, maar dan in de andere stroomrichting, dus plus en min andersom. En dat kan dan op dezelfde weestand.
................



Is het 50 keer per seconde aan/uit zichtbaar voor het menselijk oog?


ysbeer

Zichtbaar,nee niet storend.
Wel is het aan te raden een diode in serie te zetten met de weerstand.
In theorie is de sperspanning van de led groot genoeg,maar beter is om het er niet op te wagen.
Wie dat flikkeren dan nog ziet????? kan een kleine elco achter de diode zetten.

Adrievans

Die 603 zijn heel erg klein als het niet absoluut nodig is neem dan 1206 die zijn ook klein,maar niet zo klein.
Solderen moet je wel kunnen hoor,en de goede bout is ook wel nodig.


wim ysber

Klaas Zondervan

Wel opletten, als je twee reeksen leds antiparallel zet achter een weerstand, dan moet je geen diode in serie met de weerstand zetten, want dan doet een van de twee reeksen het niet meer. Wat wel kan, per reeks een diode in serie met de leds zetten. En een elco kun je bij een dubbele reeks helemaal niet gebruiken.
Overigens zie je er helemaal niks van dat die leds 50 keer per seconde aan en uit gaan.

adrievans

Wim Ysbeer,
Mij is het solderen van een 08 serie smd nog gelukt,de 0603 zijn inderdaad zo klein (ik had een extra bril nodig)dat ik ze op hun plaats gelijmd heb en met stroomgeleidende verf een stroombaantje getrokken heb.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Fretbol

citaat:
Geplaatst door adrievans

Wim Ysbeer,
Mij is het solderen van een 08 serie smd nog gelukt,de 0603 zijn inderdaad zo klein (ik had een extra bril nodig)dat ik ze op hun plaats gelijmd heb en met stroomgeleidende verf een stroombaantje getrokken heb.



Dat lijkt mij een heel goed idee op moeilijk te bereiken plaatsen, zo moet je niet overal draadjes solderen. Waar kan je dergelijke verf eigenlijk vinden?

En hoe moet je zo'n weerstanden eigenlijk solderen? Ik moet de weerstanden ook nog ergens vinden, op //www.ledtuning.nl kan ik enkel leds vinden, en geen weerstanden?

Anthony [;)]

ysbeer

Die verf is een uitkomst als niets meer helpt.
Maar voor lang en betrouwbaar zou ik toch liever draad gebruiken.
Op lang niet alle materiaal blijft dit goed zitten en haarscheurtjes zijn nauwelijks op te sporen maar de led brandt niet.(of niet meer)

weerstanden van 1 Kohm bij conrad 100 stuks vor 2,25 euro.
Ook 603 leds zijn te solderen met de plakband methode.

wim ysbeer

Fretbol

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Die verf is een uitkomst als niets meer helpt.
Maar voor lang en betrouwbaar zou ik toch liever draad gebruiken.
Op lang niet alle materiaal blijft dit goed zitten en haarscheurtjes zijn nauwelijks op te sporen maar de led brandt niet.(of niet meer)

weerstanden van 1 Kohm bij conrad 100 stuks vor 2,25 euro.
Ook 603 leds zijn te solderen met de plakband methode.

wim ysbeer




Bedankt Wim, heb je eventueel een productnr van Conrad zodat ik zeker de juiste weerstanden bestel?

Anthony [;)]

Gerolf

400254 = 100mW (kleiner, 7? voor 100)
404047 = 250mW (1,48? voor 100)
Beide zijn bruikbaar
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fretbol

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

400254 = 100mW (kleiner, 7? voor 100)
404047 = 250mW (1,48? voor 100)
Beide zijn bruikbaar



Bedankt [:D]

dgrr57

En voor wie het moeilijk vind een smd ledje te solderen, eens zoeken bij Conrad op nr 156611 [;)]