Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

WERK IN UITVOERING !!

Gestart door tonycabus, 10 december 2007, 15:13:04 PM

tonycabus

Aan de linkerkant aansluiten is geen probleem, Marc, maar rechts (van voren gezien)?
Je ka dan toch maar best zorgen voor een stukje rail dat zowel zijdelings als in de hoogte verstelbaar is. Het wordt nl. problematisch om de railverbinders in elkaar te schuiven...
Ge zij nen artist zelle[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door argilla

Gerolf, omdat ik de volledige breedte van de bak wil gebruiken ( zie moke-up foto's in vroeger topic hier bij pagina 1) De aansluitbakje is dus mijn rechter of zo u wil de linker bergwand met tunnel.
Variatie op een "bakje" dus.[;)]

Alles moet niet zo strikt en streng zijn toch ?



>>>>[:D][:D][:D][:D]Elk modulair systeem staat of valt met zijn norm en het correct opvolgen daarvan,waarom moeilijk doen ???
Gelukkig heeft den Tony al grijs haar,het kan alleen nog maar uitvallen[:D][:D][:D][:D].

Gerrit

argilla

Bedankt Tony.
Wat dat rechterstuk betreft: Er is inderdaad ( onfer de bergwand, die zowel links als rechts is) een stuk voorzien dat los ligt dwz: de beide wanden zijn zoals op de werktekening is aangegeven. De rail ligt los de laatste 10 cm, en steekt zo een 5 cm uit het vierkante gat . Dit is bij het linken van de modules ter plaatse af te snijden, en aan te passen aan de volgende module.( met een speciale Xuron tang, die ik helaas niet heb).Alles is dan perfect aansluitbaar. Als dat is wat je bedoelde Tony.

Voor Roche;  met dat zinnetje bedoelde ik de landschapsaankleding. De norm voor de bak zijn strikt gevolgd ( en dan bedoel ik tot op de mm Roche). De afscheiding van de rechterbak is bij mij de bergwand. Een variatie op de plaat in de tekening.

Het is zekers mijn bedoeling niet om moeilijk te doen en/of "niet" de bedoeling om de normen van Tony te veranderen, of aan te passen. ( Tony heeft hier duidelijk veel werk ingestoken en over nagedacht !)Gewoon variatie op een bestaand gegeven. Dat bedoele ik met die zin Roche niet meer niet minder.
En Roche zolang het zijn haar is dat uitvalt........in de herfst vallen de eikels ook van de eikebomen niet ( hihihi)[V][:D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

tonycabus

Marc, laat dan asjeblief ook gaten achterin, zodat het aansluiten alsnog geen acrobatentoeren vereist...[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Rochevalien

Marc,luister naar de wijze raad van Tony[:)] daarbij ,als je het "spoorpashokje" aan de rechterkant toch nog moest maken verlies je niet veel plaats.Het is trouwens veel belangrijker dat er geen aansluitproblemen zijn tussen de bakken onderling.Later kan je dat niet meer rechtzetten (of je moest alles afbreken)
Ik heb toch nog ??n opmerking[;)] volgens mij is ofwel je brug te lang ofwel je 'kloof' te klein,zo te zien op de foto.
Of ga je de zijkanten van de kloof inzagen om de brugsteunen te plaatsen?
Je hebt alvast nog wat werk tegen oktober[:0]

Gerrit

argilla

de berg(tunnels) zijn hol. Je kan altijd lags onderen in de berg komen.
De brug te lang ??? Er is tussen de "open" rechter en linkerbak 50 cm. Precies de lengte van de brug. Neem de landhoofden en ze ligt op de juiste lengte op de landhoofden.

Kijk  zal alles zo spoedig mogelijk in de "ruwbouw" zetten  ( dus zonder de aankleding)en foto's maken. Alles zal dan duidelijk worden.
Geloof me het linken van de bakken vormt geen enkel probleem ( is over nagedacht zulle  [:)][:p])

Maar als je wilt zal ik wat openingen maken Geen probleem.
Liefst....op een tekening Tony aangeven waar je ze wilt aub ?? Thx [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

just4fun

citaat:
Geplaatst door argilla

de berg(tunnels) zijn hol. Je kan altijd langs onderen in de berg komen.


Klopt Argilla, maar dan is de module niet volgens de regels:

Die regels zeggen: links een overgangsplaat, rechts een kastje en tussen deze 2 doe je wat je wil.

Let op: voor mij is uw opzet geen probleem, laat dat duidelijk zijn! Zolang er vanuit de 'regelmakers' ook geen tegenwind komt, kan uw module meedoen, waarom niet.
Het kastje dient om het wegsteken van de nodige sturings- en andere schakelingen.
Paul

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door just4fun

citaat:
Geplaatst door argilla

de berg(tunnels) zijn hol. Je kan altijd langs onderen in de berg komen.


Klopt Argilla, maar dan is de module niet volgens de regels:

Die regels zeggen: links een overgangsplaat, rechts een kastje en tussen deze 2 doe je wat je wil.

Let op: voor mij is uw opzet geen probleem, laat dat duidelijk zijn! Zolang er vanuit de 'regelmakers' ook geen tegenwind komt, kan uw module meedoen, waarom niet.Het kastje dient om het wegsteken van de nodige sturings- en andere schakelingen.
Paul



??? Ik dacht dat dit kastje(net zoals bij de saroulmapouls) dient om op een propere(=niet zichtbare)manier de bakken aan elkaar te koppelen.Dat men er dan nog wat elektronica in  kwijt kan is meegenomen.

Zo denk ik er ook over.

Gerrit

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

citaat:
Geplaatst door just4fun

citaat:
Geplaatst door argilla

de berg(tunnels) zijn hol. Je kan altijd langs onderen in de berg komen.


Klopt Argilla, maar dan is de module niet volgens de regels:

Die regels zeggen: links een overgangsplaat, rechts een kastje en tussen deze 2 doe je wat je wil.


Let op: voor mij is uw opzet geen probleem, laat dat duidelijk zijn! Zolang er vanuit de 'regelmakers' ook geen tegenwind komt, kan uw module meedoen, waarom niet.
Het kastje dient om het wegsteken van de nodige sturings- en andere schakelingen.
Paul



Ik denk dat jij eventjes te goei naar mijn geplaatste foto's moet kijken. Alles is volgens de regels , bakmaten , aansluitgaten enz....
Wat is dan het probleem ????
Zoal de maten en aansluitingen (linken ) oke zijn, zie ik niet goed in waarom de volledige breedte niet benut zo worden. Dat aansluitwandje is vervangen door een berg so what ??
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

just4fun

citaat:
Geplaatst door argilla

de berg(tunnels) zijn hol. Je kan altijd langs onderen in de berg komen.


Ik heb er geen probleem mee, 't is alleen niet echt volgens de regels, het kastje heeft z'n functie. Ik herhaal: zolang er vanuit de 'regelmakers' geen tegenwind komt.

citaat:
Geplaatst door Rochevalien
Het kastje dient om het wegsteken van de nodige sturings- en andere schakelingen.

??? Ik dacht dat dit kastje (net zoals bij de saroulmapouls) dient om op een propere (=niet zichtbare) manier de bakken aan elkaar te koppelen. Dat men er dan nog wat elektronica in  kwijt kan is meegenomen.



Dat is inderdaad 100% juist, Gerrit.
Paul

doomslu

Het zal wel OK zijn, argilla. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

argilla

Nog enkele foto's , maar nu met elktra in uitvoering.
Sorry van de hoeveelheid foto's , maar ik dacht zo van dan kan Tony bekijken of wel alles oke is. Je weet maar nooit, twee weten meer dan ??n !
[/img]
[/img]
[/img]

Nota:Het groene gedeelte is afkomstig van de onderlaag die men legt bij laminaat. Heb zo heel mijn baan op dez zolder en gedaan en ben er zeer tevreden over. Het voordeel is dat deze demping , vooral met DCC sound, als het ware het geluid versterkt. Dit integenstelling tot kurk ( te dun) en je hoort dan nog dazt het hout werkt als klankbord. Dat heb je niet bij deze "onderbedding". Het is makelijk te verzagen, schuren .... Bovendien "pakt" de lijm voor de bestrooiing van het bed zeer goed, en het is waterbestendig.

De dikke zwarte kabel is doorlussen van de verlichting (1.5 mm) de dunne is voor mijn TL verlichting.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Ik ga voor Tony , ttz....zijn bezorgdheid om aansluiting aan de rechterkant wegnemen.
[/img]

Wat heb ik in feite gedaan. Zoals jullie weten heb ik kunstacademie gevolgd. Men krijgt " een gegeven, een feit, een onderwerp" en dat ga je uitwerken. Ik heb mij aan de gekleurde tekening van Tony gezet en gewoon naar gekeken.
In mijn gedachte heb ik al de bakken naast elkaar gezet. Wat bleek ?
Allemaal dezelfde indeling. Wat gedaan ?
Gewoon de fantasie laten werken en gekeken. En ja hoor ! Blijkt nu als ik die bewuste bakwand aan de rechterzijde gewoon liet "omvallen" naar de rechterwand toe, wat dan ?
Wel een berg, en verder naar beneden toe een kloof ; alleen ik moest het idee verder detailleren. Meer niet. Dus in feite is die berg  de omgevallen aansluibakwand. Begrijp je ?
En de Tony zijn bezorgdheid voor het linken.......... hopelijk weggenomen [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

enkele foto's van de open bouwwijze van de kloof. De bedoeling is ; om toegang te krijgen langs binnen om eventuele vleugelmoeren te kunnen aandraaien. Ook om gewichtsbesparing te verkrijgen.Langs beide korte zijden dient dit ook om de "kloofbak" dmv een eigen vlot lopendeschuivers in de "modulebak" te schuiven door ??n persoon ( vandaar de open gewichtsbesparende bouwwijze). Je zal merken dat de verlichting ook al is aangebracht.
Over de "kloofcontouren" komt nu gaas en dan de bekleding. Ik dacht aan gedrenkte krantenpapier met daarover een laagje ( weederom gewichtsbesparing) met JT zijn recept beschreven in "groetjes uit Ferbach". Of zijn er andere meningen , ideeen, misschien ???
[/img]
[/img]
[/img

argilla
H0, On30, 1/29, Gn15