MSM 36

Gestart door tonycabus, 04 maart 2005, 00:20:51 AM

janjozef

Nu je moet wel oppassen dat je niet enkel voor beginners schrijft ook gevorderde en vergevorderde lezen MSM en moeten daar ook hun gading in vinden. Het stuk over de goederenwagens was nu niet bepaald voor de vergevorderde. Over de opbouw van een baan liggen uiteindelijk de meeste voorbeelden buiten voor op te rapen. Voor diegeen die daar totaal geen inspiratie vinden wordt het dan uiteindelijk maar een sporenplan  nabouwen en dat kan ook de bedoeling niet zijn. Als je alle nummers op een rijtje zet staat er bijna alles in om een volledige baan te bouwen. Je kunt modulles met bergen maken, staten leggen en sporen aanleggen en met kis nu is zal de ganse elektronica geregeld zijn wat wil je eigenlijk nog meer ?  Dat alles letterlijk wordt voorgebouwd alles modelbouwer moet je toch inventief genoeg zijn om te weten dat de techniek voor een berm eveneens kan gebruikt worden voor een ganse berg of dat je met de beschreven manier van een seinhuis uit mortsel ook een ganse stad kunt bouwen. Ik weet dat er nog 1000 andere technieken zijn die nog niet beschreven zijn maar als je de reeds beschreven goed kunt sta je al heel ver. Een artikkelen reeks over het opbouwen van een ganse baan van de eerste vijs tot het laatste preiserfiguurtje is dus naar mijn oordeel niet echt noodzakkelijk. Voor mij en ik denk voor de meeste is MSM niet enkel een tijdschrift maar ook een naslagwerk waar als je een probleem hebt even kunt gaan zien hoe een ander zoiets zou oplossen. En wat de andere schalen betreft het opbouwen van een huis voor schaal N of voor schaal O is identiek gelijk. Al moet ik toegeven dat niet HO-rijders terecht vinden dat zij in de nieuwigheden een beetje misdeeld zijn. De vraag is of dat ligt aan MSM of aan de producenten ?
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marimon

Ik heb hem gisteren gekocht. Jaja, ik heb nog geen abonnement.Kom wel, maar dit ter zijde. Ik vind het weer een goed gevuld magazine. Het KIS-programma komt traag op gang! Nee toch, bij alles wat nieuw is hoort toch eerst een brok al dan niet saaie theorie. En voor beginners is dit volgens mij een schitterende start naar het digitaal bedrijf. Ik kan mij inbeelden dat de gevorderden sommige artikels bladvulling vinden. Het zij zo zou ik zeggen. Ik als beginner vind sommige artikels dan weer moeilijk of anders gezegd vernieuwend. Maar ik denk dat er voor elk wat wils is. Uiteraard kan men niet voor iedereen goed doen. Als ik zou vragen om een artikel te kunnen lezen over het bv maken/aanleggen van een straat vanaf het begin (soorten materialen, ...) tot de afwerking met verlichting en dergelike meer en vooral veel foto's, dan zou dit artikel wel eens bladvulling kunnen zijn voor andere, de gevorderden. De redactie heeft het volgens mij de grootste moeite om een evenwicht te vinden om iedereen tevreden te stellen. Dat is een z??r moeilijke opdracht naar de lezers toe. Maar ik vind dat ze daar meer dan behoorlijk in slagen.

Hoe zal ik criticeren binnen enkele jaren? Nobody nows!

Groeten,
Marc[:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Pol De Bard

Dank voor de bloemen, ik hoop dat de potten achterwege blijven[;)]
KIS lijkt inderdaad wel een beetje op voorgekauwd eten, maar beginners moeten nu eenmaal op weg geholpen worden.
Het systeem groeit en in de volgende aflevering wordt de impulsgever beschreven (een elektronische schakelaar) en een extraatje, als beloning voor het wachten.
Dan komt de flipflop met zijn uitbreidingen in nr38, en dan zijn we al ergens. (Bediening, indikatie, terugmelding...)
Bij het zien van banen heb in nochtans de indruk dat er aan grote banen veel aandacht wordt besteed aan beveiliging, automatisatie e.d. (clubbanen) maar dat de "modale" modelspoorder zich met z??r eenvoudige middelen tevreden stelt.
Digitaal breekt door, leuk. Maar is niet alleen zaligmakend.
Vandaar deze serie, die diverse technieken op een voordelige manier zal proberen te verzoenen. Wie digitaal wil rijden zal dat kunnen, en wie analoog wil rijden vindt ook passende oplossingen.

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

depovero

Evenwichtig is de motto, zoek het op en blijf het houden. Dat is volgens mij geen gemakkelijke opgave.
Trouwens, voor de ene is elektriciteit en/of elektronica belangrijk, de andere vind de detaillering het toppunt, nog een ander het tijdperk waarin gereden wordt, .... Het lijstje is redelijk lang, mijn insziens.

Wat MSM tracht te doen, en volgens mij is dit het hoofdmotto, is bij ons ideetjes te laten geworden om het naar onze gevoelens te doen cre?ren. Ben ik mis, dat denk ik toch niet echt!

Denis.

Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

FREMO e.V. - afd België

Beste Forum,

Als treinfanaat van bijna het eerste levensuur, wou ik ook deelnemen aan de discusie ivm. MSM artikel over electronica. Ja ik woonde vroeger direct aan een groot splitsingstation en heb dus van kleinsaf steeds locomotieven zien voorbij rijden.

-1- Het bouwen van een eigen trein voeding-/regelaar schakeling, kan helpen bij het verder begrijpen, van bepaalde problemen die later kunnen voorkomen op een vaste baan of modullbaan. Persoonlijk heeft dit mij geholpen, om mijn eigen bloksysteem samen te stellen. Alle blokken kunnen in twee richtigen bereden worden. Ik heb dit nog niet veel gezien op andere banen.

-2- Wees echter bezorgd, indien je niet je onderdelen in een grote stad of via een online internet firma kan kopen. Het gebouwde toestel kan dan zeker duurder uitvallen dan een normaal fabrieks toestel. Niet iedereen kan zijn onderdelen aankopen in een grote stad. Locale verdelers van elektronica componenten blijken {lees zijn} zeer duur in aanschaf.

-3- Voor de generatie van de 45-jarigen en verder, zal de meerderheid het houden bij een gewone analoge aansturing van de modellen. Zij bezitten dan ook modellen uit verschillende productie perioden en deze lenen zich niet steeds om aanpassingen door te voeren.

-4- Voor de nodige aanvulling van onze heerlijke hobby zijn er echter nieuwe adepten nodig en deze zijn enkel geinterseerd indien het via "k n o p t j e s" kan bestuurd worden en daaruit volgt dat dit zeker digitaal zal gebeuren.

-5- Voor de liefhebbers van treinen, in welke schaal het ook zij. Indien je reeds een uitgebreid assortiement beschikt, dan is het zeer duur al je locomotieven om te bouwen naar digitaal.

Uit ervaring en in de praktijk gewaar geworden, hou je het geen 2 uur uit op of rond een treinbaan in digitale mode met alle toeters en bellen aan. De kakafonie alleen is oorverdovend. Zelfs al maak je duidelijke afspraken met elkaar toch zal ieder zich wel eens vna de afspraak niets aan trekken en toch zijn ding doen.

Persoonlijk ben ik een fervente analoog rijder. Ik wens mijn trein zelf te besturen. Je kan dan ook reageren op het model en de spoorse omgeving.

Laat mij toe eventje op zere tenen te gaan staan. Maar in Belgi?/Belgique/Belgien/Belgium, is er een rond de kerktoren/kelder/zolder mentaliteit en deze is niet weg te branden. Als je zoals ik in een Europese vereniging zit ( ja al bijna 25-jaar) dan kom je ook andere mensen met andere idee?n tegen die soms jou een passende oplossing kunnen geven voor een probleem. De ziekelijke naijver van sommige personen en/of verenigingen zal zeker ook niet bijdragen tot het verder uitdragen van onze hobby.

Ik heb nog nooit, of zelden een programmatie gzien, in een vereniging of klub voor het samen bouwen van elektronica onderdelen voor onze hobby. Echter moet ik wel zeggen dat in mijn Europese vereniging dat wel wordt geprogrameerd, op gestelde tijden, en dat alle nodige onderdelen in "vrac" worden aangekocht, voor de te bouwen schakeling, wat ook voordeliger is en je daar ook direct de juiste aandacht en hulp krijgt.

Geabonneerd, sedert de einde 60-tiger jaren, op verschillende binnenlandse en buitenlandse tijdschriften, moet ik ook vaststellen dat zij allen zo 'n artikel beginnen te publiseren, doch, na verloop van tijd zijn de doelstelligen niet gehaald en blijft de bouwer dus zitten met onafgwerkte schakelingen.

Indien MSM, deze traditie wenst verder te zetten, dan wens ik jullie veel moed en geluk. Maar lieve MSM, publiseer dan ook de goede negatieve film die nodig is om de schakeling te kunnen etsen alsook een constructie schakeling.

Hopelijk tot hoors.
Mvg
Fremo e.V. - afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

Gerolf

Het bericht van Fremo was zeker goed leesbaar (ik had mijn brilletje niet nodig [8)]
Die laatste opmerking vond ik wel goed: printplaatontwerpen maken en publiceren. Hoewel ik denk dat sommigen (velen?) zich niet gaan wagen aan het belichtings- en etswerk. Tenzij dat daar ook een artikeltje in 'Kis' aan gewijd wordt ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

De algemene lijnen kan ik volgen, maar enkele zaken volg ik niet echt goed.

1. OK, goed punt. Kan je ergens die schakeling bekijken? Dit kan anderen interesseren.
2. Hangt er van af. Als het bouwen van je schakeling mee deel uitmaakt van je hobby dan is de prijs iets minder belangrijk. Ik heb nog nooit een hobby gezien die geld opbracht. Groter probleem is het volgen van standaarden zodat je je niet "in de hoek schildert".
3. Het hebben van een hoop modellen is belangrijker dan de leeftijd. Als je 18 bent heb je relatief gezien minder geld.
4. Via "knopjes" en "digitaal" zijn voor mij juist 2 tegengestelden. Met knopjes bedoel ik dan het schakelbord. Digitaal is de pc met de muis. Nieuw bloed is nodig evenals nieuwe richtingen.
5. zie punt 3 zou ik zeggen.

Belichten en etsen zal nooit voor iedereen zijn. Wat volgens mij wel een oplossing is is om de CAD files beschikbaar te stellen. Eagle (www.cadsoft.de) is een pakketje waar een gratis versie van bestaat voor elk OS. Wie wil kan zijn films afdrukken en zelf etsen. En er zijn goedkope printfabrikanten die rechtstreeks dit formaat aanvaarden.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

treinvirus

wat een hoop leesvoer! eerlijkheidshalve merk ik op dat het toch onmogelijk is om vele belgische modellen in digitale versie te kopen daar ze -nog-niet bestaan en dus zelfs al had ik op de trein der vernieuwing kunnen springen gezien ik slechts een dikke twee jaar opnieuw gebeten ben van deze hobby (na ongeveer 30 jaar stilte) dan had het niet mogelijk geweest om een inhaalmanoeuver te doen zonder bijna al de analoge modellen te kopen. Als je nog veel jaren te goed hebt en minder centen is het logisch om een digitale collectie stuk voor stuk op te bouwen als er nieuwe loks verschiinen op de markt. Dus is het goed een evenwicht te hebben in een tijdschrift wat betreft artikels voor zowel analoge als digitale rijders en dit zowel voor beginners als gevorderden .Ik lees trouwens met plezier een artikel over een eventueel door mij gekende techniek of ander onderwerp zoals de klassering van goederenwagens of samenstelling treinen omdat het goed is het geheugen telkens opnieuw op te frissen wat trouwens in het algemeen wordt gedaan op wetenschappelijke en andere kongressen. Naast nieuwigheden is er altijd een stuk opfrissing van -als verworven beschouwde - basiskennis.
Aktueel is er toch zoveel te onthouden voor vele mensen in het dagelijks bestaan (komputerprogramma's, programeringen voor hi-fi toestellen en alsmaar ingewikkelder programeerbare afstands-bedieningen, electronische keuken- en andere toestellen enz) dat analoog rijden bij mij toch een zekere charme blift hebben.
Het ganse oeuvre van MSM krijgt voor mij meer en meer de betekenis van een onvervangbaar standaardwerk waarvoor hartelijk dank.
treinvirus
 

rgp

Dag,

De inzending door FREMO heb ik met aandacht gelezen (ik vermoed dat ik de persoon in Vilvoorde tegen het lijf ben gelopen)
1. het klopt.
2. Bestaan er nog dorpsgrenzen ?  Wat houdt er iemand tegen die in het "hol van Pluto" woont om zijn onderdelen in een grote stad te kopen ?
3, 4 en 5 volledig mee akkoord.
Daarna loopt het een beetje fout.  Dat van die toeters en die kakafonie is nog juist, maar verder als het over Fremo gaat...
Jaren geleden heeft een vriend van mij wat uitleg willen bekomen over FREMO.  Het antwoord was duidelijk: eerst 80 DM ('t was voor den euro) en dan kunt ge duidelijke uitleg bekomen.
Dat ge het nog niet in een club hebt gezien, kan misschien komen door het feit dat je daar ook lid moet zijn ?  Ik kan alleen maar zeggen dat wanneer leden een probleem hebben met electronica een oplossing voor zijn probleem wordt gezocht.
Voor meerdere leden heb ik in het verleden moeten vaststellen dat iedere club reeds een basis bezat en een norm voor iedereen niet haalbaar is; en dat heeft zeker niets te maken met kerktorens en ego?sme.
Trouwens FREMO richt zich ook maar tot een beperkt publiek (en als dat veranderd is, is het goed verzwegen, wat dan weer duidt op het geval van de 80DM).  Enkel enkelspoor wordt in de norm opgenomen of is dat ook veranderd ?
FREMO is inderdaad een Europses vereniging, maar die uiteindelijk zie je zo toch niet zo veel buiten komen (veelal steeds hetzelfde) en dat in se spijtig, maar toont nogmaals aan dat de verscheidenheid in Europa te groot is om alles aan??n te zetten.  Het heeft weinig zin Zwitserse treinen op een modulebaan plotseling vanuit de Alpen in een polderlandschap met koeien en windmolens te laten rijden.

Roland

janjozef

aan fremo en alle anderen

Ik denk dat elke club zijn geintresseerde leden betrekt in en helpt bij de elektronica of andere bouwprojecten. wat is een club met leden die langs de kant blijven zitten, die blijven toch niet komen. Als gij ergens iets anders ondervonden hebt, geeft namen dan kunnen de betrokken zich verdedigen. Dit zijn beschuldigingen in het wilde weg. Voor de onderdelen ge koopt bij wie ge wilt er is in belgie geen enkele dorp dat 100km van een grote stad ligt laat staan een kleine. Dat van de 45+ klopt ook niet helemaal, ik denk dat bij ons  in de club er zeker evenveel digitalen als analogen zijn. Waarom is het nodig om alle locs te digitaliseren begin bij 1 en eindig tussen dit en enkele jaren met de laatste misschien duur maar dat is de aankoop van veel treinen zowizo. Dus enkel wat de verplichting betreft nieuw materiaal met decoder te kopen vrees ik dat ge gelijk hebt en dat vind ook ik spijtig.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

depovero

Zeg, Jan, je zou jouw laatste bericht eens rustig moeten lezen, man! Duidelijkheid is echt te zoeken! Ik zal het anders zeggen, wat bedoel je eigenlijk? Het geef mij de indruk dat je de laatste trein naar waar je moet zijn absoluut niet moet missen! En dat je hem al heb horen binnenkomen in het station van waarjewoont.

Voil?,

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

[:D][:D][:D]

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

FREMO e.V. - afd België

Beste mensen,

Het station "NEERPELT" werd gemaakt door een FREMO-lid, nl. John Lissens, wonende in Limburg. Het station werd het eerst opgesteld in 1988 of 1989, ben het juiste jaar kwijt, maar werd opgestelt op de FREMO samenkomst in het Heilige Hart Ziekenhuis in UTRECHT en werd gebruikt als grenstation tussen het DB gedeelte en het NS gedeelte.

Het was een plezante samenkomst, want zelfs de patienten, die zich konden verplaatsen zijn komen kijken naar onze opstelling, alsook herinner ik mij dat er op het interne TV kanaal een kleine reportage was alsook een kleine interne radio reportage.

Als Neerelt in Blankenberge staat, dan zal ik zeker gaan kijken, en de toestand van de modulles gaan bekijken, alsook welke veranderingen er werden aangebracht aan het basis concept.

Mvg
FREMO e.V. - afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

FREMO e.V. - afd België

Dag RGP / Roland & janjozef,

Eerst iets over # F R E M O e.v. #.

Alle nieuwe toekomstige leden worden voorgedragen door oudere leden. Wij kijken naar de graad van specificatie, de mogelijkheid zich aan te kunnen passen, de mogelijkheid een babel te hebben met je anders talige medelid. Het belangrijkste is dat het werk dat gemaakt word van de module, aan de basis standaard komt. De ene kan meer (geld) in steken, de andere meer eigen inbreng.

Lidgeld voor een FREMO lid is vastgesteld en bedraagd 37,50euro, met inbegrip van verzekering, en ledenblad " HP1" (enkel in de Duitsetaal).

Indien je meer info wenst dan kan je het mij gerust vragen. Echter moet ik nu reeds melden dat ik info enkel verstuur via email en dat het PDF-files zijn in Engelse / Duitse en indien de tijd er is in de Nederlandse taal.

De vroegere standaard was, niet geelektrificeerde enkel sporige, in periode II en III baanvak.
Nu hebben wij enkel en dubbel baanvakken, stations modules, industrie modules, haven modules, berm modules.

Sporen standaard is nu (verplicht Max code 75 {peco} maar liefst code 70 of kleiner, voor wielen liefst RP-25 maar fijne NEM word ook toegelaten, voorzover het mogelijk is met de sporencode van de te berijden modulles.

Alle wagens moeten een bepaald gewicht hebben, beugel koppelingen, wagenkaarten, enz ...

Sturing kan analoog of via een "FRED" = digitaal DCC.

Bij mij kan je zeker voor O (lees NUL) euro vrijblijvend info verkrijgen en dit op simpele aanvraag via het email adres.

Wij komen samen in vergaderingen en bouwen soms samenstelligen van 450m?. Het duurt soms in reele tijd 6 uren om ??n sesie af te werken, dwz om je aangeduide trein volgens het opgestelde traject, en tijdsschema van punt A naar Z te brengen.

Wat betreft de andere locale klubs, ja ik ben er lid van geweest. Zwijg mij er over. De dictatoriale huishouding en de vaste groepjes die er aanwezig zijn, nee bedankt. Alles voor Alexander en niets voor een ander motto. Dit heeft mij doen uitkijken naar een meer openstaande vereniging.

Hopelijk klaart dit toch op en verduidelijkt het onze werking.

Mvg
FREMO e.V. - afd Belgi
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

janjozef

Als eerste aan Denis
Ik heb er enkele punten en komma's bij mijn vorig bericht gezet. Kunt gij het ook lezen. Maar doe mij een plezier wilt ge dan ook enkel blanco's tussen uw woorden schrijven.

En aan fremo
citaat:
Alle nieuwe toekomstige leden worden voorgedragen door oudere leden. Wij kijken naar de graad van specificatie, de mogelijkheid zich aan te kunnen passen, de mogelijkheid een babel te hebben met je anders talige medelid

Ik heb de indruk dat ik op het werk met minder regels moet leven dan jij bij fremo. Iemand die niemand kent komt er blijkbaar al niet in want je schrijft zelf dat je moet worden voorgedragen. En wat met kandidaten die nog niets kennen of met eentalig nederlandstaligen kunnen die lid worden? Het clubblad kunnen die laatste al duidelijk niet lezen.
citaat:
Wat betreft de andere locale klubs, ja ik ben er lid van geweest. Zwijg mij er over. De dictatoriale huishouding en de vaste groepjes die er aanwezig zijn, nee bedankt. Alles voor Alexander en niets voor een ander motto. Dit heeft mij doen uitkijken naar een meer openstaande vereniging.


En welke clubs zijn dat geweest.

Ik moet uit uw eigen uitleg besluiten dat ik rustig in mijn eigen club blijf zitten waarbij ik tot het vaste groepje van een man of 20 behoor dat altijd aanwezig is aan de clubbanen werkt en die dictatoriaal beslissen hoe die clubbanen er gaan uitzien. Mensen die maar af en toe komen, nooit meewerken moeten inderdaad niet te veel commentaar leveren. Diegenen die commentaar willen leveren moeten ook maar iets doen. Naar de rest wordt enkel geluisterd uit beleefdheid.

Denis kunt ge het nu lezen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem