Voorlopige schets spoorbaan

Gestart door Doornroosje, 29 november 2007, 06:51:20 AM

Doornroosje

Hier is een eerste schets (MS-paint dus nog geen grid/maatwerk)

imghttp://users.pandora.be/doorn/Modelbouw/plan.JPG/img

I : vijfsporig station
II : shaduwstation
III : industrieaansluiting houtfabriek
IV : industrieaansluiting overslag steenslag
V : wisselstation (altijd 1 trein op spoor, komt er een 2de naast, vertrekt de eerste trein en 'wacht' de nieuwe op een volgende
VI : groot station, splitsing 2 lijnen met 7 sporen
VII : industrieaansluiting steenslaggroeve


Alle sporen liggen bewust recht en langs de rand van de baan, anders geen plaats voor de grote stations. Bogen zijn zoveel mogelijk verborgen. De bedoeling van deze baan is om lange reizigerstreinen te laten rijden op dubbelsporige lijnen met een groot station. Met de steenslaggroeve en overslag heb je speelmogelijkheden, locwissel mogelijk op het 'kleine' station.

Gerolf

#1
Voor H0 is dit GROOT! Hoeveel plaats heb je wel ter beschikking [?]
De bereikbaarheid van baandelen (als dit de vorm van je ruimte weergeeft) kan een probleem zijn
Het basis-sporenverloop lijkt me niet slecht.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Doornroosje

#2
Hoeveel plaats ter beschikking? Zoveel als het oppervlak van mijn huis, de baan komt op mijn zolder. Dit is 15m op 8m, wel verdeeld in 2 stukken met een 2.5m brede doorgang in het midden. Deze baan komt in de tweede helft ervan. In de eerste (kleinere) helft komt een heel klein baantje om daarop technieken te testen, het digitaal systeem in te stellen, eigenlijk alles eens te proberen voor het wordt toegepast op de grote baan. Dit laat toe dat ik voorlopig ook al eens kan rijden, want dit is sinds mijn verhuis nog niet gebeurd.

Tom

#3
Ik zou bij de industrieaansluitingen toch een uithaalspoor plaatsen, om zo toch gemakelijk rangereningen te kunnen uitvoeren.
Tom

Michiel

#4
Is de verbinding tussen station I en VI langs boven niet wat TE direct? Ik zou hier toch iets meer rijweg (of bufferstation) voorzien, om een illusie van afstand te kre?ren; zoals jouw station V misschien.

Uitkijken dat de helling links-onder in de vorm van de lus niet te stijl gaat uitvallen. Voor de rest vind ik dit een leuk uitganspunt. Doe zo verder!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)