Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Hersporingswagen Antwerpen

Gestart door Peter, 25 november 2007, 21:20:37 PM

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door eric

Wat ik mij afvraag.
Wie of wat zet nu de locs en of wagons terug op het spoor?
Is dat met die hydraulische krikken links onder op de foto van Jurgen?



De tractiewerkplaatsen hebben allemaal "secourwagens" dat zijn omgebouwde oude rijtuigen waarin het ganse arsenaal van krikken en ander materiaal steekt.
Deze wagens (die van Hasselt is door LS-models uitgebracht) kunnen tot naast de ontspoorde wagens of loc komen.
Onder de bufferbalk van het ontspoorde voertuig wordt een aluminium balk gelegd waar de krikken op komen te staan.
Op deze manier wordt het voertuig opgekrikt en herschoven tot het zich boven de rail bevind.  En dan zakken en we zijn er.
Dit is zeer kort samengevat hoe het gebeurd.
Op secour in Genk kwamen er een paar macho's uit omliggende fabrieken ons eens vertellen hoe het moet, "ge moet een kraan halen dan staat dat er direct terug op" werd smalend geroepen.  Als de secourploeg begon te werken en de wagen stond er binnen de kortste keren terug op dropen ze af en lachtten wij [:D]

Groeten
Rudy

stefanic

Ik loop al enige tijd rond met plannen om een hersporingstrein te bouwen met dergelijke kraan (dus niet die Gottwald...). Jaja projectje nummer 1545 dat klaarligt voor 'als ik eens even tijd heb'... Ik ben indertijd op den Dam (waar is de tijd... zucht...) deze kraan nog uitgebreid gaan fotograferen.

basis kraan:
-Fleischmann kraan (onderstel + deel van het kraanhuis)
-kraanarm... zal zelfbouw worden denk ik, met hulp van kraanonderdelen van Fleishmann (kraanarm veel te groot maar wel met een goed takelsysteem) & Lima (meer gelijkende kraanarm)

begeleidingswagen:
ik dacht hiervoor een Fleischmann reizigerswagen te gebruiken

en verder een schuifwandwagen en een wagen voor de kraanarm.

Wie naar de beurs in Antwerpen Schijnpoort is geweest heeft ongetwijfeld een eerste versie van dergelijk kraan gezien bij mijn clubcollega, die z'n eerste model daar had opgesteld om te polsen naar geinteresseerden, om eventueel een reeks te maken. het succes was maar matig, maar dat lag misschien ook aan het feit dat dit eerste model ook wat tekortkomingen had en bepaalde onderdelen te groot/grof leken uitgevoerd.

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Doornroosje

Heb gisteren deze wagen in werking gezien in de haven van Antwerpen bij een ontsporing van een loc.

3-assige loc was op een F1-wissel met de eerste as ontspoort.
Ze hebben mij thuis opgebeld, om de mogelijke oorzaah van het ongeval vast te stellen. Ik woon in Beerzel, dus pas na een uur (spits) kwam ik ter plaatse aan. Oorzaak niet ddirect vast te stellen, maar hersporingstrein was al verwittigd. Nog een uur later komt de trein ter plaatse, maar de mensen moesten eerst hun frit met stoofvlees nog opeten voor ze begonnen met de vijzels te plaatsen. Toen ging het wel ineens goed vooruit.

Heb echt spijt dat ik mijn fototoestel niet bij had. Zal toch eens meer dat ding moeten meenemen, zeker met ongevallen.

Ludovic

die kraan is altijd rood en geel geweest , is nooit in andere kleuren gespoten.
ik heb er zelf mee gewerkt en het doet een beetje pijn in het hart dat ze er niet meer is. wat de kosten betreft van onderhoud. die waren hoog door de stukken die er makkelijk aan kwamen, ze werd diesel -elec aangedreven door een gm motor. het electronische gedeelte was de achilis hiel van deze kraan waarvan er twee in dienst waren.