Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Tuinspoor?

Gestart door n/a, 28 februari 2005, 08:03:47 AM

Havoc

citaat:
Dat bouwen is het belangrijkste voor mij, hoewel rijden op je eigen t(er)rein  ook een sensatie is. Op deze schaal 1:11,3 is bijna.... alles mogelijk, van echte motoren tot werkende remmen en toch nog transportabel en betaalbaar.


Sensatie zeker. Alles mogelijk ook, als je de plaats ervoor hebt welteverstaan. Werkende remmen: niet alleen mogelijk, zelfs noodzakelijk als je er zelf achteropzit.

Transportabel? Nu ja, de eerste laptops waren ook verplaatsbaar. Ga eens kijken naar een open-deur of zo. Ik heb ze daar met 5" locs zien worstelen om die met 4 man in een auto te krijgen. Ik zie het niet zitten om zoiets iedere keer naar het 2de verdiep te sleuren. Veel hangt uiteraard af van je loc zelf. Een smalspoor twee-asser industrieloc is handelbaarder dan een 2D1 sneltreingeval. Dit is een van de reden waarom live-steam spoor1 populair wordt.

Betaalbaar moet ieder voor zich uitmaken. Maar als je zelf gaat bouwen dan heb je toch wat materiaal nodig.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

In goed gereedschap gaat idd snel een hoop poen zitten, maar dat heb je dan wel zowat voor de rest van je leven, h??

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Misschien moeten we kontakt opnemen met de redaktie van MSM om meer of een artikel schrijven om een en het ander te verduidelijken me dunkt Als het al aan bod mag komen uiteraard ( Tony ????)
Dit is geen kritiek hoor Tony , gewoon effe ter verduidelijking stellen meer niet !
Mij lijkt het probleem eentje van wat is tuinspoor ?? Schalen ??
                                 wat kost het ?? - hoeveel plaats heb ik ?? en wat met het weer ( in de voorbije winter met sneeuw is het gewoon [:0][:p] prachtig die loks zien zwoegen door de sneeuw dubbeltractie nogwel)??? zelfbouw of kopen ??? en wat met de exploitatie ?? Kan er elektronisch gereden worden ( jawel) is "kis" van toepassing ( jawel mits aandacht voor waterdichtheid en aanpassing aan de voltage meestal 18 tot 24 volt iets voor Tony ??) ?? Wat met normen ?? Belgisch ( ja met zelfbouw)!!  Welk matriaal voor de rails ( corrosiebestendigheid ) ?? echte stoom ?? walkarrounds ??
Je ziet veeeeeeeeel vragen

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Bert Ossevoort

Wel Marc,
Op het moment is het erg druk denk ik  bij de redactie ,wacht al enige tijd op antwoord op enkele e-mails ,maar schrijven over tuinspoor is geen probleem dat hebben ze mij al laten weten echter er moet wel een link naar het belgische in zitten .
Er is al een artikel over een lok bij de redactie en ze bezitten al beelden van mijn tuin baan [1/27 - 1/29?] waarbij ik nog tekst moet maken,echter wil eerst enkele vragen beantwoord zien bv een jaar geleden had ik [april 2004] al een artikel over de esu draadloze mobile control geschreven met foto's en een visie vanuit een belgisch modelspoorder [ook tuin] en is niets mee gedaan ,nu hebben ze zelf het speeltje ontdekt,en er is een artikel. Echter het grootste hiaat daar wordt niet over gesproken [voor mij dan] ,dus ik wacht even af. Want aan eenrichtings verkeer [of dat ik uit nl kom] weet niet ,maar daar heb ik geen zin in en is voor mij de lol er af !
Maar laten we eerst eens een groep mensen bijeen krijgen zodat we een lijn uit kunnen zetten ,met als vervolg een artikel te schrijven [of reeks] in overleg met de redactie ?!!

Havoc

Argilla, een deel van die vragen zijn toch gemakkelijk op te lossen! Snel een poging:
- tuinspoor: alles wat geschikt is om buiten te laten rijden.
- schalen: je neemt de spoorbreedte van je voorbeeld, en de spoorbreedte van de sporen die je hebt gelegd. Deel het een door het ander en je bent er. Hier een tuinbaan in 1:1 : http://www.carendt.com/scrapbook/page21/index.html (tweede hoofdstukje)
- wat kost het: zoveel als je er wil aan uitgeven vrees ik
- hoeveel plaats heb ik: hoe moet ik dat nu weten...
- wat met het weer: morgen regen.

[:p][:p][:p]

Alle gekheid op een stokje, je hebt gelijk dat er in MSM eens aandacht mag komen voor minder voor de hand liggende schalen. Wat ik niet snap van MSM is dat er een link naar het belgische moet zijn. Dat lijkt me echt navelkijken, het is tenslotte modelspoor.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

MSM is het "navelkijken" aan het proberen af te leren, Johan.
Maar modelbouw naar Belgisch voorbeeld werd nu eenmaal nergens behandeld, vandaar dat MSM werd gecre?erd en die visie natuurlijk nooit helemaal opzij zal zetten.
Ik hoorde van de redactie dat er een serieuze trend is om goede banen naar buitenlands voorbeeld ook een plaatsje te geven.
Maar dan moeten ze w?l goed zijn, van opzet en afwerking.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

[:(!][:(!]Kijk aan reacties zoals hierboven ....[}:)][:(!] (ook al moet ik toegeven een reactie is een reactie hoe zij ook moge klinken . Respect moet je altijd hebben voor iemands mening niet ??maar toch).
Maar beste H.,  dat zijn mini diorama's. Ik had het over de plaats in de tuin. Wat als je bv 20 aren tot je tuin mag noemen ? m.a.w. je begint niet zomaar rails te leggen. Eerst kijken naar het niveau van je tuin, waar staan bv . de bomen ( bladval !!! Fruitbomen !!!  is een ernstig probleem bij tuinspoorwegen) Heb je bv huisdieren ( katten en honden) die graag in je tuin dabben ?? En vergeet niet de vrouw des huizes haar bloemen!!! En vergeet je grondsoort niet ( klei, zandgrond , leemgrond) want dit bepaald in grootte mate je railondergrond( welk soort van stabilisatieondergrond moet ik gebruiken?? gewone stabilisee of bv Genker kiezel . Nee , een goed doordacht plan is half je tuinspoorbaan, geloof me maar! Ik ben toen zo stom geweest om zonder goede info te beginnen. 3 x een terleurstelling heb ik opgelopen. Het is enkel nadat ik internet had , dat ik onze Us vrienden en hun ervaringen heb kunnen lezen dat alles beter is beginnen gaan. Trouwens wat voor Ho ook geldt , is zeker waar voor een tuinspoorbaan. Info, lezen en ervaringen van anderen zijn onschatbaar. Dus dat is de opzet vor publikatie in MSM .
En natuurlijk alle bijkomende zaken die ik vroeger reeds heb aangehaald. [:D][:D]

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

IK bedoelde op " Garden Railways" een zeer goed blad. De droom.....ooit eens ook voor ons landje zulk een blad maken...

They say I'm a dreamer , but I'm not the only one....( J. Lenon)

[8D][8D]

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Havoc

Hey Argilla, rustig, diep ademhalen...

Veel van de vragen die je stelt kan je zelf oplossen. Dat blijkt trouwens maar al te goed uit de manier dat je ze stelt. Dat neemt niet weg dat er veel over kan gezegd worden. Veel zaken komen ook terug naar binnenbanen, bvb "hoeveel plaats heb ik?". Dat gaat afhangen van hoeveel ruimte je hebt, wat je wil uitbeelden, en de schaal die je daarvoor dan kiest. Enkel heb je voor buiten wat meer keuze van schalen en wat meer mider voor de hand liggende problemen zoals bomen. Mijn Z spoor is vroeger binnen ook reeds aangevallen door de kat, dus huisdieren zijn daar ook een probleem.

Maar ik vrees dat de meeste info toch van de US en UK zal moeten komen. Buitenspoor is hier niet zo veel voorkomend.

Nu ja, er is reeds een voorzet gegeven met het artikel over Stoomgroep turnhout.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

argilla

Havoc, als je regelmatig de "garden railways" leest, duiken telkens deze probs op. Dus is het niet zomaar de tuin in en leggen die rails.
Kijk, er is  of er moet ook bv ; rekening gehouden worden met de uitzetting van de rails  ( winter, zomer) en ik kan U verzekeren , het is niet prettig als je van je werk komt en je ziet je rals als waggelende zee-golven liggen omdat het een heerlijke zomerdag is geweest ( spreek uit ervaring) Dus .... "garden railways" op nageslagen en de oplossing stond erin. Expansie -rails aanschaffen.en opgelost is de zaak. Maar denken de beginners hier wel aan ?? Begrijp je Havoc wat ik nu bedoel met al die vragen[?][?]
Ik ken persoonlijk 2 jonge gasten die om al die toevalligheden die ze over het hoofd hebben gezien, hun mooie hobby heb vaarwel gezegd . En dit Havoc, is wat ik wil bereiken met de artikelen reeks in MSM. Een helpende hand . Meer niet. De "ouwe rotten" in de hobbyzullen wel hun
weg gaan. Zij hebben geleerd met " schaa en schande"

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Ten slotte Havoc, veel vragen keren in het Ho midden ook telkens terug. Een tuinspoorbaan is nou eenmaal gelinkt aan de realiteit van het grootbedrijf, wel op kleinere schaal dat wel.
Toch blij dat je gereageerd hebt Dank U[:D][:D]

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Bert Ossevoort

Wil toch reageren op het feit dat er zoveel vragen zijn die door 1 keer een boekje te kopen allemaal opgelost zijn ,bv een handboek van een fabrikant of een alba boekje over gartenbahn,nog geen 20 euro en je weet alles en er zijn geen verrassingen meer dus meer dan dat z'n geld waard.En voor de NIET amerikaanse tuinspoorders in duitsland ook div zeer goede bladen bv Gartenbahn Profi een soort MSM voor de tuinspoor liefhebber zelfs met aandacht voor usa ,hartz en zelfbouw eigenlijk alles dus er is meer dan alleen internet!Toch?

Havoc

Argilla, ik heb er zeker geen probleem mee dat er aandacht besteed wordt aan tuinbanen. Verre van zelfs, msm wordt er enkel rijker op. De realiteit is wel dat vergeleken met UK en US tuinbanen in dit landje zeldzaam zijn. We missen de traditie van de UK en de plaats van de US. (ik ben al blij als ik meer dan een cirkel in mijn tuin krijg)

Een aantal van de problemen die je aanvoert zijn inderdaad enkel voor tuinbanen van toepassing en die verdienen dan ook wat meer aandacht in een specifiek artikel. (mogen er meer zijn)

Maar zaken zoals "hoeveel kost het", "hoeveel plaats" en nog enkele, die zijn om verschillende reden te mijden. Vooral omdat ze veel te relatief zijn, veel te snel verouderd en vooral leiden tot oeverloze discusies zonder meerwaarde.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Volgens mij ontkom je niet aan het onderwerp ruimte of plaats in de tuin. Dat is bij deze schalen juist belangrijk. En zeg nu zelf hoeveel mensen hebben in huis nu erg veel ruimte voor een spoorbaan, hoe klein de schaal ook is? [;)]
Daarover wordt toch ook wel eens een idee of probleem besproken. Want modelbouwers zijn vindingrijke lui. Ik heb tenminste al veel oplossingen van het ruimteprobleem in huis gezien waar je stomverbaast van stond.
Buitenbanen zijn geen binnenbanen en hebben daardoor zo hun eigen bijzonderheden en probleempjes. En toch zijn er ook veel overeenkomsten.
Het een is niet meer of minder dan het andere en ik vind dat er best eens over gepraat kan worden hoe je met de, soms in de ogen van een kleine Z-baan bezitter enorme ruimte [:0][:0], moet woekeren bij de grotere schalen.
Probeer maar eens een ongelijkvloerse kruising in je 5" baan te bouwen. Moet je toch zien dat je een slordige meter omhoog of omlaag gaat. [:(]

Ik hoop alleen dat er voldoende meedenkers en schrijvers zijn.[^]

Frits

Je bent pas klaar, als je werk af is.

Havoc

citaat:
Probeer maar eens een ongelijkvloerse kruising in je 5" baan te bouwen. Moet je toch zien dat je een slordige meter omhoog of omlaag gaat.


Daar kom je er niet mee als je zelf achterop zit! En als je dan nog eens 2% helling wil aanhouden (wat al veel is) heb je direct v???l plaats nodig. Voordeel is wel dat 5" groot genoeg is om echt zand te strooien.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.