smalspoor in schaal S

Gestart door Tssd43, 20 november 2007, 09:50:21 AM

Tssd43

nee, dit is geen grappig bedoeld berichtje, het gaat hierbij om smalspoor in schaal S 1:64.
In deze schaal zijn N, TT (HOm) en HO onderstellen prachtig  te gebruiken voor 600, 750 en 1000 mm. smalspoor.
Het is ca. 35% groter dan HO en zit tussen HO en O in. Een ideale maat dus om zelf te bouwen.
Nu is mijn vraag: zijn er hier mensen die hier al eens iets mee gedaan hebben, cq. van gehoord hebben? In de VS is schaal S goed vertegenwoordigd, maar ik zat meer te denken aan europees. Tot nu toe heb ik een schat aan tekeningen van de metersporige MEG (Mittelbadische Eisenbahn) in schaal S, maar een belgisch NMVB / SNCV lijntje is ook wel aardig.

Ik ben benieuwd naar de reacties,

Lucien Eijdems
Lucien


Rochevalien

Hallo Lucien, ik zelf al eens nagedacht over een NMVB projektje in een grote schaal (groter dan Ho) maar ben er nooit aan begonnen omdat ik 1)met een paar andere zaken bezig was en 2)ik geen goede spoor/schaal combinatie vondt.
Bij spoor S ligt dat anders ,je kan terugvallen op Ho onderstellen en bogies en sporen en wissels maar waar vindt je dan de toebehoren?
Figuurtjes,auto's,fietsen enz ? bestellen in de VS?
Je zal ook alles van rollend materieel zelf moeten gaan bouwen maar in het geval van een NMVB projekt zou dat nog kunnen meevallen denk ik,je hebt ook niet zoveel nodig. Ah ja ,als we eens 5 min tijd hadden...

Gerrit

Tssd43

De onderstellen en het railmateriaal zijn van HO te gebruiken voor Sm. Om te modelbouwen wel te verstaan[:p]Wel zou ik bij het railmateriaal de dwarsliggers vervangen door smalsporige types, zeker onder de wissels.
Alle materieel zal zelf gebouwd moeten worden. Maar daarin ligt nu de charme. Grote aantallen zullen het wel niet worden, maar zoveel heb je ook niet nodig.
Voor de scenery moet je inderdaad het water over, maar dat kan ook dichtbij in Engeland. Het meeste zal wel uit de US moeten komen.
Voor voertuigen zou je ook bij de modelautoproducenten terecht kunnen, 1:64 is een redelijk gangbare schaal. Of ze meekomen met de detaillering die je voor je treinen wenst weet ik niet. Ik heb me in ieder geval eerst maar eens ter orientatie aangemeld bij de S-scale-list onder de Yahoo Groups.

Het was voor mij ook alleen nog maar een idee. Ik heb er nog niet veel aan uitgezocht omdat ik eerst nog en aantal andere zaken moet regelen: stukje HOe op de clubbaan van Post B, station Buchau in HOe (wordt ook al zeker 3 jaar vooruitgeschoven[:I]) en dan nog een Oe moduleprojectje. Daarna misschien eens kijken in schaal S, er zijn zoveel leuke meterspoor lijntjes....[:)]

Lucien Eijdems
Lucien