Verkiezing model van het jaar

Gestart door svvander, 22 februari 2005, 12:11:02 PM

svvander

Dit is inderdaad ook niet de bedoeling. Je mag je mening geven, je moet niet. En... je moet daarvoor dit bepaald model ook niet kopen he [^] Aan de hand van zo'n verkiezing, kan iedereen zien welk model hoog scoort en misschien hierdoor wel de moeite is om aangeschaft te worden. (all? zo zie ik het).

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Roderik

Het is een onmogelijk werk om alle modellen qua techniek, maatcorrectheid enzovoort te beoordelen. Je moet ze per slot van rekening kunnen zien, voelen, laten rijden, enz... Dus als we zelf gaan kiezen, gaat het uiteindelijk om een "schoonheidswedstrijd"
Wat schoonheidswedstrijden betreft, kan je NOOIT objectief reageren. Niets is zo subjectief als schoonheid. Maar waar liggen we op dat vlak wakker van: er wordt toch tweejaarlijks een diorama-wedstrijd georganiseerd? Daar kiezen we als lezer toch ook de MOOISTE inzending? Stel dat stoom of industrie mij niet interesseert, dan gaat mijn voorkeur naar iets anders...
Als op Modelspoorexpo een extra vitrinekast wordt neergepoot met de Belgische modellen in die verschenen zijn in de afgelopen twee jaar (en die de fabrikant wil ter beschikking stellen.) Dan zie je ze al en dat maakt het toch wat beter dan op papier. Laat ze dan nog rondjes draaien op een kleine baan en je bent alweer een stap verder...
Moest ik fabrikant zijn, dan zou mijn model zeker in die vitrine staan!

Vanderkelen Roderik

"Zonnige groeten uit St-Pietersbergen"
Always be modelling!

Johnnytrein

Roderik, En krijgen we dan ook een locparade in badpak zoals het een goede schoonheidsverkiezing past? Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

rgp

Dag,

ik moet vaststellen dat men over het "Model van het jaar" niet echt goed ge?nformeerd is.
Alle BELGISCHE modellen worden nagekeken op een tiental hoofdpunten, gaande van algemene maatvoering, over detaillering, beantwoorden aan de NEM, modelkeuze, ... .  Het enige wat niet kan gecontroleerd worden is de "houding" in de tijd: trekt de kast scheef, na 10 uren rijden een volledige onderhoudsbeurt, ...
Het is dus de bedoeling om aan de modelbouwer informatie te geven over het model die hijzelf moeilijk kan controleren.  Het is dus NIET de bedoeling om te zeggen dat een model slecht of goed is en dit te koppelen aan "kopen of niet kopen".
Een model dat laatst staat kan voor "jan met de klak" juist interessant zijn en hij zal ook weten wat er aan het model afwijkt.

Roland

janjozef

Ik denk dat ik wel goed geinformeerd ben maar dat er mensen zijn die het niet volledig met de manier van werken bij de verkiezing van het model van jaar eens zijn, en nu met wat hersenspinsels bezig zijn
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

JanJozef, ik denk dat er maar weinig zijn, die begrijpen wat de bedoeling is. Jij bent er eentje die het wel begrijpt[8D]

Maar bon, leuk dat er een discussie voor ontstaat!


Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

johan

Er is wel duidelijk een onderscheid tussen de keuze van "Model van het Jaar" door
1)een modelspoortijdschrift - zie Duitsland waar de meeste tijdschriften een dergelijke diploma uitreiken - waar men beroep doet op de keuze van de lezers en het derhalve een "populariteitspoll" wordt en dus gebaseerd is op het meest geliefde model van de lezer, ongeacht de juistheid en de rijeigenschappen
en door
2) de modelbouwcommisie van Febelrail - waar men zich baseert op objectieve en vastgelegde criteria die voor ieder model moeten in aanmerking genomen worden o.a. juiste afmetingen, kleurstelling, rijeigenschappen, voldoen aan de geldende NEM-normen enz...
De verkiezing in Belgi? van "Model van het Jaar" door Febelrail, heeft er zeker toe geleid dat veel modellen, nu correct(er) uitgevoerd worden dan 15 jaar terug.
 

n/a

hoi, ik ben hier nieuw, en dit is het eerste onderwxerp dat ik lees. ik vind het een heel goed idee, en geef meteen mijn mening. pas op , ik ben nog niet zo 'professional'.
1 de 'break' van , wat was de naam ook weer? o nee! ben de naam kwijt, maar jullie weten het wel he.
2 de I11 rijtuigen van hetzelfde merk.
3. de thalys , (die is toch ook een beetje belgisch?[V])van mehano
voila, dada