Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

railspiraal artikel

Gestart door Stefke, 21 februari 2005, 22:39:54 PM

Stefke

Ondertussen beide sites bezocht en de desbetreffende artikels gelezen. Ondertussen is mij al meer duidelijk geworden ivm het construeren van een railspiraal. Na het zien van de foto's bij Hubert Billiet z'n baan lijkt het mij makkelijker dan ik dacht.
Ik overweeg om toch een railspiraal in m'n nog in ontwikkeling zijnde baanplan in te bouwen. Het zou mij in alle geval ruimte besparen .

Mvg Stefke
 

tonycabus

Stefke,
dit heb ik na lang zoeken teruggevonden in de files op mijn PC:

Wie heeft de formule voor de berekening van de lagen in een spoorspiraal ? Bv ik heb een hoogte te overwinnen van 70 cm de tot. diameter is 180 cm Er ligt het enkelspoor op Dus h.o.h ( hart op hart) 172 cm (( 180-8) ( 8 cm is de breedte van de bedding dus de helft is 4 cm)) Het vertrekpunt ligt in de zelfde lijn onder, het aankomstpunt boven Hoeveel lagen zijn dit als men rekening houdt met een ondelinge hoogte tussen de lagen van 8 cm Ik weet het is nogal ingewikkeld maar ik hoop dat iemand me kan helpen Alvast bedankt hoor Marc debruynml@skynet.be


Marc, persoonlijk vind ik dat hellingen in bogen beter vermeden worden daar de trekkracht van de loks zo al genoeg op de proef gesteld wordt en de wrijving in bogen groter is, maar inderdaad met een grotere boogstraal kan het wel. Je moet wel natuurlijk rekening houden met de hoogte van je materiaal en de dragers van de spiraal. Neem bvb 10cm totaal. En dan, met de klak, 7 toeren, en je bent beneden...! Waarom moeilijk als het gemakkelijk ook kan? Wiskundiger: per toer zak je dan 10cm op een lengte van 3,14 X 172 = 540cm. Da's 1 op 54, dus ruw 2%. Dat moet haalbaar zijn, want op rechte stukken haal je makkelijk 3% met de meeste loks en flink wat assen erachter.


Denk je hieraan wat te hebben?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Stefke, "in m'n nog in ontwikkeling zijnde baanplan": niet zo lang geleden is er een apart forum hier geopend voor baanplannen. Waarom zet je de voorlopige tekening hier niet op? We kunnen misschien mee nadenken.
Met een woordje uitleg van de bedoeling, een jpg of zo op photobucket, ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefke

Moet deze eerst nog omzetten naar Wintrack, voorlopig zijn het nog schetsen  op papier . Dus nog een beetje geduld aub.[;)]