Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

POTEN EN MECH. VERBINDING

Gestart door tonycabus, 30 oktober 2007, 13:39:32 PM

tonycabus

Jullie zagen de (intussen verbeterde, met dank aan Paul 'just4fun') tekeningen van de interfaces wel staan. Natuurlijk zal ELKE module 4 poten moeten hebben. Dan kunnen ze ook individueel aan een tentoonstelling deelnemen. Best is de methode te volgen van de Saroulmapouls zoals beschreven door Jean Michel. Uitgezaagde stukjes multiplex van 18mm in de hoeken, en als poten kepertjes van 44X44mm.
Vanzelfsprekend voorzien van schroefvoetjes.
Het RIJVLAK ligt alleszins op 1300mm van de vloer, maar dat betekent niet noodzakelijkdat het GRONDVLAK van je module op die hoogte komt.
Daarom hebben we de schoefgaten onderaan op 50mm van de rand gezet, zodat je nog een 'negatief reli?f' kan maken indien gewenst.
De modules kunnen dan tegen elkaar geschroefd worden met bouten M8 X 120 (of iets langer, moet dat eens nakijken!!) met ringen en vleugelmoeren.
Voor de schroefvoeten kunnen best inslagmoeren van M8 gebruikt worden in een gat van 10, lang genoeg om de bout er helemaal in te kunnen draaien. 100mm is misschien geen luxe, vrees ik.
Ook hier weer: jullie gedachtengang is welkom!
Maar niet teveel leuteren, we hebben maar een jaartje meer!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
Het RIJVLAK ligt alleszins op 1300mm van de vloer, maar dat betekent niet noodzakelijkdat het GRONDVLAK van je module op die hoogte komt.
Daarom hebben we de schoefgaten onderaan op 50mm van de rand gezet, zodat je nog een 'negatief reli?f' kan maken indien gewenst.


Tony, die redenering gaat niet op! Stel dat je een module maakt waarvan de bodem 20cm lager ligt zodat de sporen met een brug de module doorgaan. Dan liggen die gaten v??l onder het railniveau. (of als je de gaten tegenover elkaar zet komt het railniveau niet uit) Zoals het nu is kan je hoogstens enkele cm onder het railniveau gaan.

citaat:
De modules kunnen dan tegen elkaar geschroefd worden met bouten M8 X 120 (of iets langer, moet dat eens nakijken!!) met ringen en vleugelmoeren.


Iets veel korter zeker, om 2 platen multiplex van 12 mm aan elkaar te zetten kom je met 40mm al toe. Je kan niet de schroef door het luikje laten gaan want dan wring je de wand gewoon stuk. Je schroef moet enkel de 2 kopwanden die tegen elkaar komen opspannen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Ik vermoed dat Tony wel degelijk de koppen gelijk wil houden en vasthouden aan de spooraansluiting op 1300mm van de vloer.

De liefhebbers van een "negatief reli?f" groter dan 150mm, de beschikbare hoogte van de bak onder het "rijvlak" zullen dan hun module hoger moeten maken met een afwijkende front en achterplaat. De scenery op een baan met een "negatief reli?f" moet gewoon aan de zijkanten terug binnen het profiel aansluiten.
Dit zal geen invloed hebben op de lengte van de poten, vermits die gesteund worden tegen het "rijvlak" en 150mm lager en aan de kant van de "aansluitkast" toch verdoken zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

tonycabus

Goed gezien van Frans!
Bedoeling is wel dat de bouten door de poten aan weerszijden gestoken worden, zodat de boel minder waggelt tijdens het opbouwen. Want zoiets maak je toch niet voor ??n keer h
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

belair

Tony,
Zou het niet gemakkelijker zijn moest er een "demo bak" gemaakt worden tegen de volgende "forum meeting". Zo zou iedereen het kunnen zien en eventuele opmerkingen-vragen direct kunnen stellen en beantwoord krijgen.
't Is moar ne gedacht ? bompa.[:D][:D][:D]
mvg
Luc

Roderik

En achteraf staat die steeds te bezichtigen in MTE...
Always be modelling!

belair

Goed gedacht Roderik. [;)]
mvg
Luc

Havoc

citaat:
Bedoeling is wel dat de bouten door de poten aan weerszijden gestoken worden


Zo had ik het niet bekeken. Betekent wel dat de poten er los in staan zolang de bakken niet aan elkaar hangen en je dus voorzichtig gaat moeten zijn als je ze verplaatst bij het opstellen/afbreken.

Beter is het om de gaten voor de bouten te refereren naar het spoorvlak. Zodoende kan iemand die toch lager wil gaan een kopstuk maken dat verder naar beneden gaat terwijl toch alle gaten op de juiste plaats blijven. (de reden is dat je dan de onderste plank vooraan even hoog kan laten zodat de sterkte blijft, anders moet je die teveel uitzagen)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

INFO

Heren zijn we weer het wiel opnieuw aan het uitvinden?


Meer dan dit hoeft en moet het niet zijn.




Alleen de waarheid ligt in het midden.

SuSke

citaat:
Geplaatst door INFO

Heren zijn we weer het wiel opnieuw aan het uitvinden?

Meer dan dit hoeft en moet het niet zijn.



En wat moeten we ons dan hierbij voorstellen????
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

hobbyist

Ik veronderstel metalen plaatjes. aan ??n kant van de bak mannetjes en aan de andere kant vrouwtjes. Je haakt dus als het ware de bakken an mekaar. Ik veronderstel dat daar ook een boutje aan vast zit zodoende de bakken naar elkaar toe te trekken zodat ze stevig tegen elkaar zitten.

INFO

citaat:
Geplaatst door SuSke

citaat:
Geplaatst door INFO

Heren zijn we weer het wiel opnieuw aan het uitvinden?

Meer dan dit hoeft en moet het niet zijn.



En wat moeten we ons dan hierbij voorstellen????



Och laat ook maar doen, verspilde energie.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

SuSke

Een woordje uitleg bij een tekening......

Verder alleen lange tenen vermoed ik [}:)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

INFO

citaat:
Geplaatst door SuSke

Een woordje uitleg bij een tekening......

Verder alleen lange tenen vermoed ik [}:)]




Nee, lange tenen heb ik zeker niet, maar heb gewoon geen zin om het nog verder uit te leggen. De uitleg staat al in het eerste bericht en dus de opening van dit draadje door Tony.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

stefanic

Uitleg bij de tekening...
Bovenste deel: middenstuk in multiplex, 2 andere stukjes zijn stukjes 'poot' dus van 44mm dik.
Onderste deel: 3 deeltjes van bovenste plan opeen gekleefd/gevezen en dat dan op de zijwand van je modulebak fixeren. Je zit dan met een gat van 44x44mm waarin een poot precies kan schuiven. In die poot steek je een verzonken bout. Eens de poot in het gat zit kan je deze met een vleugelmoer fixeren.

Dergelijk systeem gebruiken we -daar ben ik weer- op onze modulebaan De Panne ook. Het moet wel gezegd dat we daar slechts 2 poten per module gebruiken en dat deze in het midden van de bakken staan. Je hebt dan natuurljk minstens 2 modules nodig om iets te hebben dat blijft staan...

-> dergelijk systeem kan dus wel gebruikt worden door deelnemers die toch sowiezo meer dan ??n bij elkaar horende modules maken. Zij die slechts ??n module maken moeten natuurlijk 4 poten voorzien (toch als ze de module ook thuis los willen opstellen) en dan best in de hoeken.
Ik zou precies ook niet 2 modules aan elkaar maken via de poten maar wel de poten fixeren in de modules en dan de modules aan elkaar maken (via moer enkel door de kopwanden).

Stefan
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be