Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

POTEN EN MECH. VERBINDING

Gestart door tonycabus, 30 oktober 2007, 13:39:32 PM

rgp

Dag,

4 poten per module is goed voor als de module alleenstaand is, anders enkel een hoop miserie.

Veel beter is om ??n module op vier poten te zetten en de andere modules op twee poten eraan hangen.  Veel gemakkelijker uit te lijnen. Gewoon ervaring.

Roland


Klaas Zondervan

Wel, mijn ervaring is precies tegengesteld. Ik vind de beste optie: elke module op zijn eigen 4 poten. En dan de modules onderling koppelen met 2 bouten met vleugelmoeren door gaten die iets overmaats zijn.
Met modules aan elkaar hangen heb ik slechte ervaring.

INFO

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

4 poten per module is goed voor als de module alleenstaand is, anders enkel een hoop miserie.

Veel beter is om ??n module op vier poten te zetten en de andere modules op twee poten eraan hangen.  Veel gemakkelijker uit te lijnen. Gewoon ervaring.
Roland



Hier ben ik het absoluut niet mee eens, iedere module moet zelfstandig op eigen benen staan, dit is niet alleen veiliger bij het opbouwen en afbreken, maar al iemand iets later is tijden s de opbouw dan kunnen de wel aanwezige hun modules alvast op poten zetten. Bij het afbreken moet je altijd met drie man zijn, als de module op twee poten staan, ieder om eem zijkant vast te houden en 1 om de bouten te draaien. Is niet echt handig.

En de kans dat de module door zojn gewicht iets in hoogte verschuift als hij hangt aan 1 zijde is niet geheel uitgesloten. Mijn ervaring is dus niet doen en gewoon iedere module op 4 poten.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tunnelmotor2000

Wil mij niet moeien, maar bij deze dan dus toch maar.
Poten.
Maak die inklapbaar, zo heb je ze altijd bij en geen gehannes met bouten, moeren en toestanden. Eerste module op 4 poten de rest op twee. Echter moet de dubbele poot die de volgende module ook moet dragen een draagstuk hebben waar die volgende module op kan rusten.
Zet de modules aan elkaar met scharnieren. Spaart een hoop schroef en vijsonzin uit. Enkel centerspillen induwen und fertig.
Dit hebben we toegepast op onze baan en het werkt super.

 

jean-luc

Vrienden,

Prachtig initiatief Tony ! Ik wist al een tijdje dat je met zo'n idee rondliep, je doet het toch maar weeral [:D][:D][:D]

Voor een eenvoudige constructie van poten onder een module wil ik jullie eens laten terugkoppelen naar deel twee van mijn artikel over de bouw van de module 1835 Le Belge in MSM 55. Die schroeven onder de poten heb ik daar niet gebruikt omdat het een alleenstaande module is.
Tunnelmotor2000 heeft het dus helemaal begrepen, maar "poten overslaan" kun je enkel als de volgorde van de modules van vooraf bepaald is; ik vermoed niet dat dit onmiddellijk de bedoeling is ... opsnorren dus die MSM 55 ... dan heb je meteen ook een reden om het nummer eens opnieuw te lezen. [;)]

Groeten, Jean-Luc

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door jean-luc

....... maar "poten overslaan" kun je enkel als de volgorde van de modules van vooraf bepaald is;

Precies! als ik het goed heb begrepen is het de bedoeling dat de modules in een niet vantevoren bepaalde volgorde aan elkaar komen.
Modules op twee poten zetten en dan aan elkaar hangen is een lastige zaak. Speciale oplegconstructies of scharnieren zullen niet voldoen. Immers, als twee modules tegen elkaar komen van deelnemers die dat niet op elkaar hebben pasgemaakt, dan zal dat niet gaan. Zelfs als je alle materialen en maatvoeringen exact omschrijft zal het onmogelijk blijken om zo nauwkeurig te werken dat het zonder meer past.
Dus gewoon elke module op 4 eigen poten, en dan met 2 bouten aan elkaar zetten.

rgp

Dag,

2 poten niet handig ?  Bij De Pijl doet men het al jaren zo (ook de grote modulebaan in de Nekkerhal in 2006.

Info, drie man nodig ?  Ook niet van de handigste dan.  Twee man is voldoende: ??n aan iedere kant de module vasthouden met ??n hand en met de andere hand de bout losdraaien.

Als je de poten steeds zet aan de kant waar Bijv de vrouwelijke stekker zit heb je geen problemen.

Roland

martintje

Tunnel

opzich geen slecht idee die klappoten, aangezien ik die ook had op mijn eerste modules.
in praktijk werken ze wel wat minder en je hebt weer meer pas en meet werk aan de onderkant van je module.
ook het gewrik ed werkt niet bevordelijk voor je scharnieren die vastzitten met schroeven in weinig vlees ( hooguit de dikte van je plaatmateriaal)
Maar belngrijker is nog dat het in dit geval helemaal niet kan.
De poten worden 1m30 als ik het goed heb begrepen, en de modules zijn maar 1m22, dus steken de poten uit, en dan hoef ik je niet uit te leggen wat er dan tijdens transport en op en af bouw allemaal kan gebeuren door een niet oplettend persoon.
Onze nieuwe baan gaat  ook gewoon weer op 4 poten met het systeem van smarpoul, en dat hebben we al een tijd dus niet afgekeken :)
alleen dan een koker waar de staander in schuift en verder geen bouten. door de zijschragen blijft alles stevig, met 8 schroefjes per module.
Uithalen is soms tooch wel problematisch als het hout iets teveel gewerkt heeft die dag, dus we zijn nog wel eens aan het schuren, maar er komt een dag na al die keren schuren dat ze blijvend passend zijn [:D]
werkt perfect
Mvg Marty

tonycabus

Modules zijn net zo lang als je zelf wil. Rijvlakhoogte is 1300 mm.
Elke module moet voorzien zijn van 4 poten, want het is geen clubbaan waarvan alle modules mooi na elkaar uit- en terug ingeladen worden. Daarom dus 4 poten. Dan kan iedereen zijn 'bakske' ook nog individueel uitstallen ook.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Gepost door Albert Dubois (met die mooie Ardeense boerderij in Saroulmapoul!):

un exemple de nos pieds r?glables





Merci Albert!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

eric

Inderdaad een heel goed systeem, de indraaimoer en niet te verwarren met de inslagmoer want die kunnen terug uit de poot komen als je niet oppast.

tonycabus

Ziehier de foto die Gerolf elders plaatste:



Dat is de bedoeling. Als iedereen het zo doet is er ook uniformiteit in de poten.
Inslagmoeren kunnen gebruikt worden, alleen moet je er een paar schroefje omheen indraaien zodat ze er niet kunnen uitvallen. De inschroefmoeren zijn mooi spul, maar je moet ze natuurlijk w?l r?cht in de poot draaien.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

argilla

Elke module 4 poten. Oke geen probleem. Maar bij nader inzien en het maken van de modelu, is het gaatje van 10mm ( zie tekening) op 22 mm van de onderkant en 50 mm van de linker /rechter zijkant . Dit valt midden in de poten zelf.En de gaatjes zelf laten weinig spelling toe in horizontale richting. (Vertikaal met de verstelbare slagbouten) Misschien  15mm nemen ??

Is het niet mogelijk om de gaatjes voor het linken van de modules gewoon te verschuiven naar 100mm van linker/rechter zijkant en deze te behouden op 50 mm van de onderkant.(( Welke diameter/ lengte van bouten moet je dan niet hebben om samen met poten en 2 x 12 mm en nog eens poten . ( al of niet met vleugelmoeren))

Is dit een mogelijkheid deze gaatjes te verschuiven. Wat denkt U ?

Verder klopt de rest als een bus . Tony heeft dat goed gedaan [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

just4fun

citaat:
Geplaatst door argilla

... Maar bij nader inzien en het maken van de modelu, is het gaatje van 10mm ( zie tekening) op 22 mm van de onderkant en 50 mm van de linker /rechter zijkant . Dit valt midden in de poten zelf.En de gaatjes zelf laten weinig spelling toe in horizontale richting.


Hoi Argilla,
ik begrijp even niet juist over welke maten het hier gaat.
Ik plaats even het zijaanzicht, zoals weergegeven in het draadje 'De normen, herzien' van Tony:

Kan je even aanduiden over welke maten het juist gaat?
citaat:
Geplaatst door argilla
Verder klopt de rest als een bus . Tony heeft dat goed gedaan [;)]


Het is inderdaad knap werk!
Groet,
Paul

doomslu

Argilla, ik denk dat je naar de "oude" tekening hebt gekeken. Hierboven zie je de nieuwe, en daar is wel degelijk 100 mm voorzien van de voor en achterkant. Dat is voldoende om niet in de weg van de poten te zitten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *