Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Voedingen en bediening

Gestart door tonycabus, 28 oktober 2007, 21:55:31 PM

INFO

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,
Of bij een module die "omgekeerd" kan worden gemonteerd ?
Roland



Dat lijkt mij onmogelijk gezien de uitvoering van de (vitrine) module. Die is namelijk aan de andere kant helemaal dicht. [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Havoc

Dit:
citaat:
Doomslu, wat doe je dan bij vertakkingen, stationsemplacementen ?

Of bij een module die "omgekeerd" kan worden gemonteerd ?


En dit:
citaat:
Dat lijkt mij onmogelijk gezien de uitvoering van de (vitrine) module.


is iets dat me ook bezighoud. Een vitrinemodule geeft in dat opzicht heel wat beperkingen.

Zo'n stekkerblokken met zekering en diff kan je gemaakt vinden. Misschien wat prijzig, maar voor zo'n belangrijk element denk ik niet dat dat een punt mag zijn. Bedoeling is dat het toch meer dan 1x gebruikt kan worden of niet?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

just4fun

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Als je per segment een differenti?elautomaat wilt laten installeren, dan mag je wel heel gedetailleerd voorschrijven hoe dit geinstalleerd moet worden. Lijkt mij een onhaalbare zaak om er voor te zorgen dat iedereen dit volgens de regels doet.


Zo moeilijk is dat ook niet: je zoekt die stekkerblokken in de doorsnee doe-het-zelfzaak of bij de lokale electrieker koopt ge zoiets.
Zoals Johan (Havoc) al zei, vrij prijzig, maar niet onoverkomelijk. De zaak moet ook veilig blijven.
Paul

INFO

Houden we ook even rekening met het verschil tussen de aansluiting van de randaarde in Belgie en Nederland.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

just4fun

citaat:
Geplaatst door INFO

Houden we ook even rekening met het verschil tussen de aansluiting van de randaarde in Belgie en Nederland.


In de handel in Belgi? zijn de meeste stekkerblokken voorzien met een stekker met zowel rand- als pinaarding, de stopcontacten in de blok daarentegen niet altijd.
Paul

Havoc

Is het niet nog v??l eenvoudiger van enkel dubbel-geisoleerd materiaal te gebruiken? Dan is er geen aarding nodig (mag dan eigenlijk zelfs niet). Transfo's en lichtbakken zijn geen probleem, dus waarom de zaak moeilijk maken?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Transfo's en lichtbakken zijn geen probleem, dus waarom de zaak moeilijk maken?

Transformatoren zijn inderdaad geen probleem, die moeten dubbel ge?soleerd zijn. Met lichtbakken is het anders. Als die een metalen gestel hebben dan moet dat geaard zijn. En ook als je een keer gaat solderen dan moet de soldeerbout geaard zijn.

pabe

Een mannelijke stekker voor de netspanning (al dient die dan om door te lussen) is helemaal uit den boze !!!

Stel gewoon dat er enkele modules al aan elkaar hangen, en men zet de netspanning - ge weet wel, om eens efkes te testen - op de andere (verkeerde) kant van de rij... dan komt er op de mannelijke stekker die aan de module op het tegenovergestelde einde staat wel degelijk de netspanning op te staan... Echt wel gevaarlijk zulke toestanden, die niet onrealistisch zijn tijdens de hectische periode van de opbouw...

Beter elk een mannelijke stekker die niet dient om door te lussen, maar die in een serieschakeling van stekkerdozen gaat die bv onder de modules op de grond doorloopt over de hele lengte.  Ivm stroomsterkte zal dit wel geen probleem zijn...  10amp geeft al meer dan 2000 watt, dus als we ooit zoveel bakken hebben.....  dan zoeken we wel een andere oplossing [:D]


Havoc

citaat:
Met lichtbakken is het anders. Als die een metalen gestel hebben dan moet dat geaard zijn. En ook als je een keer gaat solderen dan moet de soldeerbout geaard zijn.


Neen, dat hoeft niet, dat is juist waar dubbel geisoleerd over gaat.

En wat solderen ermee te maken heeft versta ik helemaal niet...ik heb nog geen enkele soldeerbout met aarding gezien. Allemaal met 2-polige stekkers.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

Eigenlijk snap ik het hier allemaal niet meer, het lijkt alsof men over schaal 1/1 bezig is, en over een pak Ampere's bezig is....
Om enkele TL lampen (50st.) te voeden heeft men amper een verlengkabel nodig, en naar het schijnt zullen de bakskes digitaal gestuurd worden door een Roco module/booster...en wat heeft men dan nodig........just....2draadjes van 0.25car?.

Is me ook de vraag gesteld op onze opendeur welke diameter van kabel we gebruikten op onze clubbaan te voeden, simpel 0.50 car? met daarop 6A/16V ik moest me dood lachen [:D][:D][:D] als die dacht om 1.5 tot2.5 te gebruiken.....sommige leidingen in een huis hebben nog geen 2.5 car?, terwijl er de friteuse,vaatwas, dampkap,oven enz  enz er op aan gesloten is pfffffffffff

Begin eens met een stekker(230V) te voorzien om de verlichting te voeden, terpaatse kan er dan aangesloten worden op het net 230V.
Per module/bakske 2 IN en 2 OUT draadjes van 0.25 voor elk spoor, want de digitale info duurd maar amper 0.5 seconden en denk niet dat er dan problemen kunnen ontstaan.De voeding van bv (8A) loopt via spoor, de spoorstaven zijn dik genoeg en kunnen gemakkelijk 12A/16V aan.

En hektische toestanden kan men vermijden door tijdig op te stellen, en niet 2dagen voor er opening is...ben dat al allemaal een beetje gewend [:(]

Havoc

Loebaske: in zeker zin heb je gelijk. Neem 1 TL van 30W, dat is 0.2A. Dan nog een 50W voor verlichting van de huisjes etc: 0.22A. Dan heb je hooguit 0.5A@230V nodig per module. De boosters sluiten we toch apart aan. Met een 16A verlengsnoer kan je dan 30 modules bedienen. Neem nu 20 modules als je zeker wil zijn met alle stekkers ertussen.

Er zijn echter nog bepalingen hoeveel stopcontacten per zekering etc.

Men moet ook rekening houden dat dit enkel gebruikt gaat worden onder toezicht. 's Nachts gaat de stekker eruit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loebaske

Het aantal stopkontakten per kring zijn volgens de keuring van Vinscote 12stuks, maar.......dat zijn dan zware verbruikers, denk volgens mijn info dat er op een beurs 25 kontakdozen/stekkers mogen aangesloten worden zolang men de 20A niet overschrijd[:D]
Denk dus daar hier veel problemen worden gemaakt terwijl die er niet zijn [:D][:D][:D][:D]

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

En wat solderen ermee te maken heeft versta ik helemaal niet...ik heb nog geen enkele soldeerbout met aarding gezien. Allemaal met 2-polige stekkers.

Belgische norm zeker?
In Nederland is elke soldeerbout die rechtstreeks aan de 230V gaat geaard. Dat moet.

Gerolf

Er zijn inderdaad best wat verschillen tussen het Belgische AREI en de Nederlandse regels.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Wellicht is dit de oorzaak van meer spraakverwarring over dit onderwerp. Ik had overigens niet verwacht dat er op het punt van aarding van soldeerbouten zo'n groot verschil zou zijn tussen Belgi? en Nederland.
Voor TL-armaturen geldt wss hetzelfde. Een armatuur met een metalen gestel of behuizing moet in NL geaard zijn. In B hoeft dit kennelijk niet.

Als er werkelijk zo veel tegenstrijdigheden in de regelgeving zijn, dan wens ik de initiatiefnemers van dit project veel wijsheid als ze Belgen en Nederlanders willen laten samenwerken.