Voedingen en bediening

Gestart door tonycabus, 28 oktober 2007, 21:55:31 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door doomslu

Alleen al het feit dat alles netjes in de modules zit en niet ligt en hangt te slingeren achter de bakken is toch een veiligheidsaspekt. Of vergis ik me ?

Luc, het sleutelwoord is hier het woord netjes. En inderdaad, als iedereen het netjes monteert volgens de geldende voorschriften, dan is een montage in/onder de modules wellicht te verkiezen.
Maar binnen onze club heb ik staaltjes van fr?belwerk gezien waar je helemaal naar van werd. En daarom werken wij nu met standaard snoeren met verdeelblokken. Want dat is altijd veiliger dan onoordeelkundig geknutsel.
Veel hangt ook af van de regels die de organisatie stelt, en het lef wat ze hebben om die regels ook strikt te handhaven. Dus een module die niet aan de veiligheidseisen voldoet resoluut weigeren.

tonycabus

We moeten inderdaad w?l letten op het veiligheidsaspekt!!
Daarom haalde ik dat ook aan voor het eventueel aansluiten van een transformator in de module. Ook Jeanmi (Saroulmapoul) schreef me dit, en het kan inderdaad gewoon veiliger door losse stekkers te gebruiken. 230 Volt is levensgevaarlijk, en een slecht verbonden draad kan h??l wat problemen opleveren. We kunnen nu eenmaal niet nog eens veiligheidsinspecteur gaan spelen en n?t voor de reunie sommigen hun bedrading laten overdoen. Dan liever zeker spelen, want met netspanning mag niet gespeeld worden.
Punt voor Klaas, Wim, Jeanmi, Z?bu en anderen!
We kunnen niet riskeren dat de naam verandert van AGGEMORLEUTHET in AGGEMORVUURHET !! Kampvuurtjes en 'Indianendansen' kunnen we missen[;)]
EDIT Klaas was me net te snel af!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Als ik dit lees word ik zo ongveer 15 ? 20 jaar jonger.  Toen al dezelfde discussie gehad met de fameuze modules van FEBELRAIL.

Wat jullie voorstellen inzake 230V zal NOOIT toegelaten worden door een veiligheidscontroleur die normaal voor iedere expo langskomt.  Het is immers verboden om een mannelijke stekker waar 230V op zit onbeschermd (laatste module) te laten hangen.

Ge komt ook in de problemen bij keerlussen.

En in Nederland was (nu nog ?) het verboden om 230 V vast aan de module vast te maken.

Roland

just4fun

citaat:
Geplaatst door rgp

Het is immers verboden om een mannelijke stekker waar 230V op zit onbeschermd (laatste module) te laten hangen.


Hu? waar staat dat hier? Als dat hier staat: inderdaad VERBODEN! Maar er wordt wel bedoeld: aan de ene kant hangt een 'mannetje' (om in een stopcontact te steken), aan de andere kant hangt een 'vrouwtje' (om de volgende module aan te hangen).
Paul

doomslu

citaat:
Geplaatst door rgp

...  Het is immers verboden om een mannelijke stekker waar 230V op zit onbeschermd (laatste module) te laten hangen.

Dat is uiteraard ook niet de bedoeling en het kan ook niet h?. Als elke module ??n mannetje en ??n vrouwtje heeft kun je nooit een vrijhangend mannetje hebben.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Een voorstel voor het netspannings-veiligheidsprobleem: onder elke module een eraan vastgeschroefd standaard snoer-met-stopkontaktenblok:
E?n stopkontakt hiervan vrij te laten om door te lussen naar de volgende module, van de andere stopkontakten op die kontaktdoos kan je zelf stroom nemen voor je TL en je trafo en ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Ik zou dit doorlussen ook niet doen owv een andere reden: als er 1 module is met problemen is je lus onderbroken. Ook moet de eerste module al de stroom van de volgende doorgeven.

Het idee van de stekkerblok is beter. Als men dan nog een stekkerblok met zekering/differentieel gebruikt blijven storingen beperkt. Wie zijn electriciteitskunde niet betrouwt kan dan nog altijd een gekochte TL bak aansluiten.

Ik zou omwille van de bovenstaande reden ook de wissel en licht voorziening per module houden. Als er anders 1 module de wisselvoeding kortsluit is het gedaan met spelen. Anders gewoon de wissels in een veilige stand zetten en verderdoen. Ook gaat 16V na 20 suikerkes en ettelijke meters draad niet echt 16V meer zijn. Ook vermijd je dat er eventueel iemand thuis een transfo aansluit, die vergeet weg te doen op een bijeenkomst. Dan voedt je langs 2 kanten en dat kan rare dingen geven. Oa 220V op loshangende stekkers...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

INFO

Heren, denk ook eens aan het stroomverbruik, als je dit allemaal door 1 enkel snoertje laat lopen via een haspel, en je vergeet dat helemaal uit te rollen, wat denk je wat het resultaat dan zal zijn.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

SuSke

Warme voeten voor degene die er dicht bij staat zeker [:D]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Warme voeten van een haspel die enkele TL lampjes voederd [:D][:D][:D] of is er planning om er heuse schijnwerpers op aan te sluiten[:D][:D][:D]

Gerolf

Stel dat er (ooit) meer dan twintig bakken aaneen hangen, dan een tweede, derde, ... voedingslijn gebruiken, zeker?
Me dunkt dat dit voor de digitale spanning ook op ??n of andere manier nodig kan zijn ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

Dit:
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

... onder elke module een eraan vastgeschroefd standaard snoer-met-stopkontaktenblok: ??n stopkontakt hiervan vrij te laten om door te lussen naar de volgende module ...


in een (per segment verplichte) combinatie met dit:
citaat:
Geplaatst door Havoc

... met zekering/differentieel ...


en ook dit:
citaat:
Geplaatst door Havoc

... de wissel- en lichtvoorziening per module ...


lijkt mee aangewezen.
Elk segment zorgt dus voor zijn eigen voeding voor wissels, scenerylampjes en -voedingsspanning en heeft, ter beveiliging van dit alles een eigen differentie?l-automaat van (bijvoorbeeld) 10A/100mA. En dit als een verplicht punt in de regels.
De 230V wordt door middel van stekkerblokken met aangegoten snoer doorgelust.
Qua vermogen gaat dit nog best meevallen en moest er eens een meeting zijn waar er over de schreef wordt gegaan, plugt men ergens in het midden van de baan de stekker van een module niet in het vorige segment, maar in een ter beschikking zijnd stopcontact.

Uiteraard staat de rijvoeding volledig los van deze spanningsvoorziening!
Groet,
Paul

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door just4fun

Elk segment zorgt dus voor zijn eigen voeding voor wissels, scenerylampjes en -voedingsspanning en heeft, ter beveiliging van dit alles een eigen differentie?l-automaat van (bijvoorbeeld) 10A/100mA.

Als je per segment een differenti?elautomaat wilt laten installeren, dan mag je wel heel gedetailleerd voorschrijven hoe dit geinstalleerd moet worden. Lijkt mij een onhaalbare zaak om er voor te zorgen dat iedereen dit volgens de regels doet.

rgp

Dag,

Doomslu, wat doe je dan bij vertakkingen, stationsemplacementen ?

Of bij een module die "omgekeerd" kan worden gemonteerd ?

Roland