Waarom eigenlijk niet?

Gestart door tonycabus, 28 oktober 2007, 18:59:28 PM

tonycabus

Zo, ik val meteen met de deur in huis!
Samen met Gerolf en Luc heb ik wat zitten brainstormen, want er zijn veel mensen die thuis eigenlijk geen plek hebben om een baan te bouwen, en daarom dachten we dat, in opvolging van wat de collega's van "SAROULMAPOUL" teweeg hebben gebracht, en het verschijnen van MSM 64 met het artikel van Jean Michel Vanderborght, maar eens tot de daad moesten overgaan. De zegen van de redactie hebben we alvast!
Het project "FDEM" werd gelanceerd op een Frans forum, maar wie heeft er het meest toe bijgedragen??? Juist! De (Franstalige)Belgische groep vrienden die zich intussen op het zusterforum hebben ingeschreven en daar bijdragen tot een ontspannen en zeer constructieve sfeer. Het zijn stuk voor stuk mensen met een groot warm hart, die niet alleen hun modules mooi maken, maar er ook een stukje van hun ziel instoppen. En dat voel je!! Het zijn mensen met liefde voor detaillering en sfeer, en ik ben niet beschaamd toe te geven dat hun werk me zeer diep heeft getroffen. Het niet t? groot zijn van de modules zit daar voor iets tussen. Overal oogsten ze een verdiend succes, en dat ligt niet alleen maar aan de schoonheid van het gepresenteerde, maar vooral ook aan hun eigen instelling: leut hebben, en de toeschouwers daarbij betrekken, en hun goede inborst tonen.

Als ZIJ het kunnen, waarom wij dan niet ?????
In den beginne wou ik ook meedoen aan het SAROULMAPOUL-projectmaar je kan geen honderd dingen gelijk doen. Daarom hebben we in overleg met elkaar een iets afwijkende, maar in grote lijnen overeenkomende "interface-standaard" uitgetekend die meer geschikt is voor het iets grotere HO-materieel in normaalspoor.
We hebben evenwel gewacht tot nr.64 uit was, zodat jullie de tijd hadden het artikel van Jean Michel Vanderborght te lezen, ik hoop dat de vertaling ervan (aan mij opgedragen) ook de geest weergeeft.
Daarin wordt het FDEM-moduleconcept beschreven in detail, een ideale leidraad dus. Mijn bewondering hebben ze en ze weten het.
Dit concept is gewoon ideaal, drempelverlagend! Alle andere modulenormen zijn streng, voor velen vaak t? streng, en dat is hier allemaal overboord gezet. De interface moet kloppen, al de rest is vrij!!!

Waar wachten we op?

Ik voeg er meteen aan toe dat ik geen enkele verdienste heb, de oorspronkelijke 'standaard' werd immers uitgewerkt door de FDEM. Het enige wat ik gedaan heb is het een beetje aanpassen voor normaalspoor.

En we willen niemand uitsluiten!!

Inderdaad, bedoeling is een samenwerkingsverband te cre?ren tussen tweerailers, maar ook tussen drierailers!
Dit stel ik voor als interface:

imghttp://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/zijwandmetmaten.jpg/img

Grotendeels dus dezelfde als die van de FDEM, maar aangepast aan het grotere volume van normaalspoormaterieel, en de hartafstand van het spoor iets verder naar achteren, zodat de 'tunnelingangen' van de verbindingen tussen de modules ook eventueel kunnen weggewerkt worden.
Met alle plankjes er tegenaan ziet dat er zo uit:

imghttp://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/zijwandmetmaten2.jpg/img

Het rijvlak zal moeten op 1300mm boven de vloer liggen. Tweerailers leggen een zooltje van 6mm ballastbed onder de Peco Code 100 sporen (universeel bruikbaar voor alle materieel) en ik beveel dus ook het lezen van het artikel aan.
Drierailers kunnen M?rklin C-rails gebruiken.
Het luikje aan de rechter voorzijde van elke module wordt 200mm breed en vergemakkelijkt niet allen het aansluiten van de modules op elkaar, maar zorgt tevens voor een optische scheiding tussen de verschillende onderwerpen.

imghttp://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/moduleoverzicht.jpg/img

Een naam hebben we ook al bedacht: AGGEMORLEUTHET.
Want daar gaat het om: plezier beleven aan onze hobby. En vriendschapsbanden smeden. Met een beetje geluk kunnen de eerste modules al in Mechelen 2008 tentoongesteld worden, en dat kan dan ook de 'forumstand' worden. We hebben nog een jaar!!
Bediening moet digitaal, Voor de tweerailers kan ik een Roco centrale met muizen ter beschikking stellen. De drierailers zouden onder elkaar een gelijkaardig systeem kunnen overeenkomen.
Ook belangrijk is een "Fiddle Yard" aan de achterzijde. Iemand zou die in zijn module(s) kunnen voorzien. De interface moet daarvoor geen geweld aangedaan worden.
Ikzelf begin aan een (dubbele) zichtbare stationsmodule. In dat station kunnen treinen eind- en vertrekpunt hebben. Ze kunnen van en naar beide zijden rijden. Enkelspoor biedt boeiendere exploitatiemogelijkheden, ook leuker voor de toeschouwers.
Rollend materieel moet bijdragen tot de fun, dus vooral lokaal materieel, stoom, diesel, motorrijtuigen en goederentreintjes. Om het koppelen en ontkoppelen te vergemakkelijken stel ik Kadee-koppelingen voor aan loks en kop- en staartrijtuigen, en de magneetjes hiervoor op strategische plaatsen in de modules. Goederenwagens zullen misschien wel allemaal zo'n koppeling moeten hebben, er kan immers iemand met een industriemodule of een klein goederenemplacement voor de pinnen komen...
WIE WIL MEEDOEN, en zo laten zien dat we niet alleen kunnen bakkeleien, maar ook constructief samenwerken???
Als bouwmateriaal lijkt multiplex van 12mm het meest geschikt, samen met de doosconstructie van de modules zijn ze zo licht en sterk.

NADERE BEPALINGEN VOLGEN!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Toch al tien keer gelezen!!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

Mijn sympathie heb je, dat wist je al. Meer zelfs, ik ben al aan 't plannen !

Dat van dat bakkeleien is goed gevonden ! [;)]

Wie vragen heeft kan die hier natuurlijk stellen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

tonycabus

Luc, ga eens kijken bij de Walen!!!
Daar gaat het al een gang hoor!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Luc, ga eens kijken bij de Walen!!!
Daar gaat het al een gang hoor!

Ik weet het, ik had het al gezien. Maar die mannen kletsen graag, daar (niks verkeerd hoor).
Hier is het nog stil. Vlamingen zijn iets meer terughoudend.
En d'hollanders ????? Waar zitten jullie nou ?

Een tip : ik denk er aan om een paar gebouwtjes te maken die ik ook op mijn baan kan plaatsen. Zo gaan de werken aan mijn baan ook eens vooruit. Twee vliegen in ??n klap !

Nog een tip : dit is de ideale gelegenheid om eens een ander thema te kiezen of nieuwe technieken uit te proberen.

De breedte van de module is vrij. Je kan het dus ook klein houden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

Sorry jongens maar ik denk dat een aantal van diegene die mee zouden doen ondertussen met hun mini-baantje bezig zijn. Eigenlijk kom je hier wat laat mee. Na Mechelen kan ik ten vroegste mee in het project stappen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

mark7758

Ik vind het een mooi idee. Maar ik ben al bezig met een clubje en we hebben met 2 man al meer als 100m2 nodig.
Helaas heb ik nog geen grote hangar om alles in kwijt te kunnen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

doomslu

citaat:
Geplaatst door janjozef

Sorry jongens maar ik denk dat een aantal van diegene die mee zouden doen ondertussen met hun mini-baantje bezig zijn. Eigenlijk kom je hier wat laat mee. Na Mechelen kan ik ten vroegste mee in het project stappen.

Jan

Dat hebben we ons ook gerealiseerd. Je bent dus welkom als het jou past. Eigenlijk hebben we al diegenen op het oog die de stap naar een wedstrijd niet hebben durven zetten. Dit opzet lijkt ons dan ook een stuk makkelijker.
Wie graag een landschap 'bouwt' kan zijn gang gaan. Wie liever een goederenkoer, een industrieaansluiting, een .... (niet te veel tips geven) ... bouwt kan ook z'n ei kwijt.

Laat ons echter het belangrijkste niet vergeten : AGGEMORLEUTHET.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

hobbyist

Best leuk idee. nu nog de nodige tijd vinden om er iest van te maken.

tonycabus

D????r gaat het inderdaad om, en wie zijn moduleke al rijklaar heeft (het hoeft niet direct afgewerkt te zijn), is ook welkom!!
Bedoeling is aan het publiek en onze medespoorders te laten zien 'waar we mee bezig zijn' in Mechelen, maar ook om eventuele 'Forum Meets' interessanter te maken.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Zei je 'kletsen', Luc? Er zijn al concrete voorstellen!!!
Wie nog??
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Michiel

Schitterend project! Had ik niet zo krap in tijd gezeten, en niet al te graag mijn eigen modelbaan willen verder bouwen, dan had ik dit voorstel omarmd en gekoesterd... (diepe zucht)

Blijft me julle enorm veel succes toe te wensen...
Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

erik de noorman

Een praktische vraag wie zorgt voor het materiaal voor de bakken?
Want deze moeten toch echt gestandariseerd zijn.
En is het de bedoeling dat 2 en 3 rail onder elkaar kan gemengd worden?
Erik

tonycabus

Ieder maakt zijn eigen 'bak' of 'bakske', Erik, en de bedoeling is dat tweerailers en drierailers onafhankelijk van mekaar werken, maar w?l deel uitmaken van dezelfde 'kliek' die maar door ??n ding bezeten is: plezier beleven aan modelspoor!
Trouwens, het enige wat gestandaardiseerd is is de hoogte van het rijvlak en de zijwanden.
Ik ga straks nog wat dieper in op een paar details, maar dit zijn al de hoofdlijnen.
(Edit: stommiteiten[;)])
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

doomslu

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Een praktische vraag wie zorgt voor het materiaal voor de bakken?
Want deze moeten toch echt gestandariseerd zijn.
En is het de bedoeling dat 2 en 3 rail onder elkaar kan gemengd worden?
Erik

De zijpanelen moeten gestandardiseerd zijn. Zitten er hier schrijnwerkers tussen die dat zien zitten ???

Het is niet de bedoeling dat 2-rail en 3-rail door mekaar gaat rijden. Er zal een 2-rail baan en een 3-rail baan zijn die broederlijk bij elkaar gaan staan. [;)]

edit : Tony was wat sneller dan ik...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *