Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Waarom eigenlijk niet?

Gestart door tonycabus, 28 oktober 2007, 18:59:28 PM

Havoc

Die achtergrond van de laatste foto ziet er net uit alsof ik hem geschilderd heb !!! De jpeg iets minder straf zetten volgende keer Doomslu.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Havoc

Die achtergrond van de laatste foto ziet er net uit alsof ik hem geschilderd heb !!! De jpeg iets minder straf zetten volgende keer Doomslu.

Het is niet mijn foto. Ik heb deze 'geleend' op het franstalige forum. Het is inderdaad wat 'straf' gereduceerd, die laatste.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

tonycabus

Hoofdzaak is dat de opzet goed uit de verf komt.
Ik verschiet ervan dat niet meer forumgenoten deze modules kennen.
De Saroulmapouls zijn anders in Vlaanderen nog bekender dan in Walloni?. Dit verduidelijkt dus wel dat ik verliefd was op het idee.
Mits een beetje aanpassing goed bruikbaar in HaNul normaalspoor.
Nogmaals: het 'kijkdoos'-principe maakt dit zo aantrekkelijk, het is 'intiemer' om te bekijken, terwijl je er toch een hele grote baan mee kan maken.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Intens

Ik volg dit draadje al een aantal dagen en ik kan alleen maar zeggen dat ik met plezier deel wil nemen met dit fantastische project. Maar ik maak liever eerst mijn wedstijdbaan af. O ja en nog even vehuizen tussen door. Dus daarna de forumbaan.

Jullie alvast succes.

Groet ilja
Groeten,
Ilja

www.modelspoor-trein.nl

tonycabus

Mag ik er nogmaals op wijzen dat dit project alleen bedoeld is voor de fun samen iets te maken, en individueel ook nog. Er is geen enkel wedstrijdelement bij betrokken, competitie is hier uit den boze.
Ieder maakt z'n eigen 'kijkdoos' (of dozen) naar eigen smaak en keuze. Tentoongesteld geeft dat een zeer verscheiden beeld van het plezier dat men met spoorwegmodelbouw kan beleven. Bedoeling is ook hier een soort 'vervolgverhaal' van te maken, steeds nieuwe tafereeltjes die erbij komen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Koen

Ik ben de laatste dagen nog heel wat aan het bijlezen. Ik heb de laatste maanden niet veel tijd gehad om het forum te volgen, laat staan om met modelbouw bezig te zijn.
Dit project spreekt mij wel erg aan. Ik moet nog even bekijken wat er mogelijk is maar ik zou niet graag deze trein missen.

Ik volg dit item in ieder geval met argus-ogen. Misschien trekt dit project mij over de lijn om toch maar eens aan een modulebaan te beginnen.


mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Havoc

Tony, waar blijft de rest van de details? Ik zit hier nu met een loc en enkele wagons, maar welke koppelingen en decoders zijn er nu nodig? Tijd voor de volgende coup de theatre.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

Hoe langer ik er naar kijk hoe leuker ik het idee begin te vinden.
gewoon buiten mijn andere projecten om 1 of 2 modules bouwne en inaetten wanneer het mij uit komt.
De gezelligheid die erbij komt is bij mij nummer 1, ook al ben ik niet zo'n voorstander van belgisch bier [:I]
er zijn echter nog 2 dingen die me tegenhouden, of eigenlijk 3
de belangrijkste: HET BLAUWE GORDIJN OP EEN ZWARTE MODULE [}:)][:D]
ten tweede: mijn gebrek aan kennis, kunde en zelfvertrouwen om een belgisch landschap na te bootsen.
en ten derde, ik ben al op vroege leeftijd een ouwe ziekerd geworden, en hou dus meer van eenheid ipv een lappendeken.
ik bedoel daarmee de vrijheid van materialen, en uitbeeldingen.
Dus de overgang van de Ardennen naar de alpen in 20 cm... ik weet het niet [?]
ook het gebruik van vele materialen door elkaar vind ik wat rommelig staan, en lijkt het meer een aaneenschakeling van diorama's.
Ik weet wel dat dat juist de bedoeling was, en ik ben ruim van begrip, maar een talgo door de chinese bergen gaat mijn begrip te boven ( ok het is wat uiterst [:)])
Ik heb het dus niet over de bouwkunsten, die kunnen we elkaar leren en daarbij is dus van uiterst belang dat een ieder ook tegen opbouwende kritieken kan.

Wat ik me dus afvraag, of er meerdere mensen zijn die er zo over denken, en dus wat meer eisen durven te stellen aan bijvoorbeeld het te gebruiken materiaal.
Daarbij ben ik me terdege van bewust dat je dan een lang gesteggel krijgt over wat ga je gebruiken, omdat de persoonlijke smaak dan boven komt drijven en op elkaar afgestemd moet worden, en ieder heeft zo zijn voorkeur van materialen en zweert daarbij.

ik wil niet het hele plan van Tony overhoop gooien, maar het was meer een peiling om te kijken of er in de toekomst daar mogelijkheden voor zijn, en je dus in principe 2 verschillende zienswijze krijgt, in eenzelfde groep, die gezamelijk tentoon gaan stellen alszijnde 1 groep, want het idee en uitvoering blijf ik grandioos vinden, zeker na het lezen van deel 3.....
Mvg Marty

Havoc

citaat:
de belangrijkste: HET BLAUWE GORDIJN OP EEN ZWARTE MODULE


Heb ik ook mijn twijfels over! Grasgroen was zonder twijfel beter geweest.

citaat:
ten tweede: mijn gebrek aan kennis, kunde en zelfvertrouwen om een belgisch landschap na te bootsen.


Wel, ik denk dat wat je hier aanhaalt overkomen net de bedoeling is van Tony met dit project. Iets doen binnen je mogelijkheden is belangrijker dan perfect zijn. Zoals Tony hierboven nog herhaalde: dit is geen wedstrijd.

citaat:
en ten derde, ik ben al op vroege leeftijd een ouwe ziekerd geworden, en hou dus meer van eenheid ipv een lappendeken.
ik bedoel daarmee de vrijheid van materialen, en uitbeeldingen.
Dus de overgang van de Ardennen naar de alpen in 20 cm... ik weet het niet
ook het gebruik van vele materialen door elkaar vind ik wat rommelig staan, en lijkt het meer een aaneenschakeling van diorama's.
Ik weet wel dat dat juist de bedoeling was,


Om nogal cru te zijn: als je weet wat de bedoeling is, waarom het dan in vraag stellen? Er zijn genoeg andere projecten waar de eenheid belangrijker is dan al het andere. De bedoeling is dat mensen die daar geen zin in hebben ook iets hebben om zich achter te zetten.

citaat:
Wat ik me dus afvraag, of er meerdere mensen zijn die er zo over denken, en dus wat meer eisen durven te stellen aan bijvoorbeeld het te gebruiken materiaal.


Ga eens bij Fremo kijken bvb.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

Johan, wat ik dus eigenlijk bedoel is een combinatie van.
Fremo heb ik gezien, en is niet mijn smaak, alleen al vanwege het missen van achtergrond en frieslijst.
Wat mij zo aanspreekt is het kijkkast effect.
Wat me minder aanstaat, en ik heb smarpoul gezien in het eggie, si het gebruik van bv een bos in herfts kleuren en het gras ervoor in vroeg lente kleuren, om maar een voorbeeld te noemen.
Ik bedoel dus het systeem zoals hier besproken wordt en dat is in mijn ogen een uniek systeem, maar dan wel thema, kleurnummer en materialen met elkaar afstemmen, dus eigenlijk 1 stapje verder als het huidige idee

Waarom ik het dus in vraag stel ondanks dat ik exact de bedoelingen snap van Tony is dus, zijn er mensen die net als ik, wat meer eisen stellen aan scenery en realisme zonder er gelijk voor afgemaakt te worden en beschreven te worden als zijnde arrogant en betweterig
Zo duidelijker ????? [;)]
Mvg Marty

Havoc

Duidelijk genoeg Martintje. Femo stoort me niet omwille van de missendelijst en achtergrond, meer omwille van de normen die het enkel over "moeten" hebben.

Het is juist omv de kijkdoosvorm dat dit allemaal niet moet! Je kan je zicht perfect limiteren tot 1 kijkdoos zodat de verschillen met de rest helemaal niet zichtbaar zijn. Bij een open bouwvorm zoals Fremo valt dit dadelijk op als er iets afwijkt, hier valt het enkel op als je er speciaal naar kijkt.

Je opmerkingen over Saroulmapoul vind ik een beetje overdreven. Volgens mij komt dit eerder van de te sterke belichting waardoor de bomen en gras feller lijken dan ze zijn.

Er is niemand die je tegenhoudt om met de scenery zover te gaan als je zelf wil. Maar moet je daarom anderen verplichten om hetzelfde te doen?

Eerlijk gezegd is dit ook niet 100% mijn ding maar tot nu toe hetgene dat me het beste aanstaat. Tenzij er zijn die zo'n Z modules willen maken????
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

Om dezelfde reden als Gerrit verder terug in dit draadje ga ik er maar niet verder op in.
ik wacht wel reacties af van mensne die wel een onderbouwde mening kunnen geven, ipv reacties die een onderbouwde mening alleen maar met persoonlijke voorkeur af kan kraken.
Er zullen heel veel mensne zijn die jouw visie over modelspoor zullen ondersteunen, maar evenzoveel ook niet.
Shit, sorry nu ging ik er toch op in [:I]
Mvg Marty

Havoc

Je gaat van mij geen last meer hebben jong. Ik houd het op dit forum voor bekeken. De kliknagelvereerders hebben gewonnen...

Ik vind het wel heel erg voor Tony en Co. Er wordt een initiatief genomen om meer mensen te betrekken, iets met een groep te doen, te motiveren. En wat dan: direct "het is niet goed genoeg, niet realistisch, niet de goeie kleur...". Ipv mee te werken en zo als er een bijeenkomst is een dialoog te starten: neen, direct de bijl erin.

Goed bezig... Ik ga er mijnen bloeddruk niet meer voor laten stijgen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

SuSke

Kom op Johan.
We moeten onze "alterntieve" baantjes toch laten zien aan de "goegemeente".[;)][:D][8D]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske

Ja ventje, zo ken ik jou toch ook nie helemaal Johan, komaan....pak diene stylo en schrijf hier meteen iets, want tenslotte zijn we allemaal kinderen die nog willen spelen, en de de eene wil lego terwijl de andere nog met dublo bezig is, maar tenslotte zijn we allemaal bouwers met ??n en dezelfde hobby "treintjes" zo natuur mogelijk weergeven, en het is zoals Franske al zei die avond in Gentbrugge, als je alles op schaal wil [;)] dan zal er veeeeel ... heeeeel erg veel veranderen, want een vliegtuig vlieg ook niet op schaal, want anders donderd die naar beneden....poefff[;)] gedaan met vliegen op schaal[:D][:D][:D] dus Martintje zal met lego spelen, en wij met duplo, maar zullen  evenveel leute hebben aan onze eigen kast....[8D]