Auteur Topic: Waarom eigenlijk niet?  (gelezen 36494 keer)

Offline tonycabus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.992
  • Voornaam: Tony
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #45 Gepost op: 29 oktober 2007, 17:26:48 pm »
@ Stefanic: het 'zwarte doosje' aan de rechter voorzijde van elke module dient nu precies om hoogteverschilletjes op te vangen. De verbindingen gebeuren aan de bovenkant daarin, dus geen gekl...ommel van onderen (voor de rugpati?nten onder ons[:I])
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Offline rgp

  • Forumlid
  • Berichten: 1.487
  • Voornaam: Roland
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #46 Gepost op: 29 oktober 2007, 18:36:29 pm »
Dag,

Ik heb niet alle inzendingen gelezen, maar waarom nog een systeem uitvinden ?

Waarom niet de FEBELRAIL-normen overnemen ?  Of die van de MODELACADEMIE ?

Roland

Offline Rochevalien

  • Forumlid
  • Berichten: 1.813
  • Voornaam: Gerrit
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #47 Gepost op: 29 oktober 2007, 19:12:23 pm »
citaat:
Geplaatst door stefanic

Ik heb alles eens overlezen (ook op TMM).
Ook op TMM worden enkele interessante dingen aangehaald, bv. merk van gebruikte rails etc.
zie http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2745&whichpage=1&SearchTerms=FDEM

Enkele eigen reflecties (of deelname aan de brainstorm, zo je wil):

Het idee voor 'aggemorleuthet' vind ik erg knap, maar wat mij er -toch op het eerste zicht- aan stoort is dat je met stukjes baan zit die ingesloten zit tussen 2 tunnels. Om het visueel aantrekkelijk te maken en niet met een 'hokjeseffect' te zitten heb je direct minstens een meter module nodig. Maar misschien zie ik dit verkeerd... In HOm heb je dit effect al minder omdat je daar sowiezo al kleinschaliger bezig bent... Kortere treintjes,... Het is natuurlijk ook de vaardigheid van de modelbouwer om de toeschouwer dat hokje te laten vergeten door een en ander modelbouwgewijs weg te trukeren.

Een stukje 'vrije baan' met een of ander scenery-element (brugje, overweg,...) kan je op een kleine module kwijt, maar als je in HO-normaalspoor nog maar denkt aan een uitwijkspoortje of een industrieaansluiting heb je direct wat meer plaats nodig. Dit was (en is...) precies het grote probleem van ons Club-Fremo-project (De Panne): enkelsporig en dus beperkt 'rijplezier'. Het is dus essentieel om diverse modules (of dus waarschijnlijk module-duetten of -tripletten) te voorzien om treinen te laten kruisen, want voor een loc met enkele wagens/rijtuigen + de wissels voor het uitwijkspoor hebt ge al gauw 150cm nodig + 20cm van het 'tunneltje' aan de rechterzijde van de module.

Wat bij modulebouw het belangrijkste is zijn de koppen. Het zou dus erg aan te raden zijn om de koppen ergens centraal aan te maken en te verkopen aan de deelnemers aan het project. De houtmateriaal ertussen (die voor elke module qua lengte toch zulen aangepast zijn aan het thema dat de eigenaar wil uitbeelden) kan iedereen wel zelf verzorgen. Maar ook daar zou ik voor duidelijke richtlijnen zorgen en standaardafmetingen (waar enkel de lengte dus door de maker zelf kan gekozen worden)

Ook spoorovergangen is iets dat goed moet afgesproken worden, want een half milimeterke kan al serieuze problemen geven. Ik zou voorstellen om in dat tunneltje geen vast spoor te leggen zodat bij het aaneenschakelen van de modules een los recht railtje met standaard lengte tussen de kop van de rechtse module en de eerste vaste rail van de linkse module geschoven wordt om de minimale variaties tussen de modules op te vangen. En dan moet ook duidelijk afgesproken worden tot waar de rails op de module mogen lopen (bv. tot 1cm van de linkerkant en tot Xcm van de rechterkant)

Voila, dit alles vooral na ervaring met onze eigen modulebaan en de problemen die we daarmee hadden en/of hebben.

Tot slot: mijn deelname hangt af van het feit wat er aan standaard materiaal en bouwhandleiding ter beschikking komt (modulekoppen ed) want mijn weinige beschikbare tijd gaat momenteel naar de clubbaan, met het oog op onze volgende expo.

Stefan
ps: Tony, Johan: tot de 4e



>>> onzin:er zijn genoeg voorbeelden van enkelsporige banen met v??l exploitatie mogelijkheden (kijk maar eens in loco revue )en daarbij er is altijd genoeg "rijplezier" geweest op de panne(=MOBOV clubbaan)

is wat overdreven h?,eenhalve milimeter is echt niet veel

in dit geval zijn de koppen van de modulebakken vlak,waar ligt dan het probleem?

en hoe wou jij dit vastmaken in een tunnel?

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.121
  • Voornaam: Johan
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #48 Gepost op: 29 oktober 2007, 21:22:41 pm »
Heb er een half dagje wat kunnen over nadenken en ik (niet alleen denk ik) blijf toch met wat vragen zitten. Hier komen ze in geen specifieke volgorde:
- aggemorleuthet: een heel goed idee! Sinds de visite bij GRA ben ik op zoek naar iets dat tussen live-steam en Fremo ligt. Maw haalbare modelbouw waar de nadruk op rijden en bijeenkomen en plezier maken ligt, niet op klinknageltellen. Alles kan/mag, niets moet/kan niet. Maar het gaat wel voor komische resultaten zorgen waar veel kritiek op gaat zijn. (kan mij niet schelen maar meer gevoelige zielen misschien wel)
- h0: ik begrijp de redenering van zoveel mogelijk publiek te bereiken, maar waarom niet iets baanbrekender? Vroeg of laat gaat het geleuter beginnen van tijdperken, plaatsen, kleuren, etc. Kleiner had misschien meer kleinbehuisden kunnen bereiken. Smalspoor had makkelijker het idee van kleinschalig, eenvoudig baanopzet en zelfbouw kunnen verspreiden.
- afspraken: die moeten er echt wel komen. Tony spreekt van digitaal en Kadee, maar van alle twee zijn er veel mogelijkheden die niet compatibel zijn.

Ik kijk nog even de kat uit de boom, maar zeg zeker niet nee op voorhand.
- aansluiting bij bestaand systeem: het is hier al eens bovengekomen: zijn er al niet genoeg modulesystemen in h0 om bij aan te sluiten? Voordeel is dat er ervaring is, eventueel kopwanden beschikbaar voor wie het zelf niet aanduft en meer mogelijkheden voor wie dat wil.
Expert in non-working solutions.

Offline SuSke

  • Forumlid
  • Berichten: 5.835
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #49 Gepost op: 29 oktober 2007, 23:21:00 pm »
Ook ik vind "AGGEMORLEUTHET" een prachtig idee dat zeker perspectieven opent, maar net zoals Havoc blijf ook ik met een aantal vragen zitten rond het digitale gebeuren en de noodzakelijke afspraken omtrent het rollend materieel.

Dat je van module naar module een enorma variatie krijgt stoort me minder, maar er zijn toch een aantal practische problemen die opduiken bij het opstellen van zo'n verzameling baanstukken.

M'n eerste reactie was er ook ??n van; wat als ik nu electrisch wil rijden, en de module naast de mijne is een typische diesellijn - bye,bye wasdraad [?][?][?] en mijn pantograaf schiet de hoogte in [xx(]
Ik heb ook al zitten nadenken om m'n eigen (toekomstige) baan op een module systeem, gecombineerd met een beperkte segmentbaan te bouwen, maar welke standaard ga je dan volgen en hoe krijg ik dan die sturing in elkaar, zonder met decoders te gaan rijden??

Ik blijf met spanning afwachten tot er wat concretere afspraken gemaakt zijn en blijf ondertussen dit draadje volgen.[;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2019
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Offline dgrr57

  • Forumlid
  • Berichten: 1.945
    • Spoorse Zolder
  • Voornaam: Patrick
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #50 Gepost op: 29 oktober 2007, 23:51:16 pm »
Zoals Tony zij in de eerste post :

"Rollend materieel moet bijdragen tot de fun, dus vooral lokaal materieel, stoom, diesel, motorrijtuigen en goederentreintjes."

Beter vertaalt in het frans hier :

"Le mat?riel sera en fonction du plaisir que l'on veut ?prouver, du mat?riel local de pr?f?rence, rien d'?lectrique. Vapeur, diesel, autorails, ce que vous voulez."

Oftewel een nieuwe module-norm voor de electrikers [:D][:D][:D][:D] Nee, grap [;)]

citaat:
Geplaatst door SuSke

Ook ik vind "AGGEMORLEUTHET" een prachtig idee dat zeker perspectieven opent, maar net zoals Havoc blijf ook ik met een aantal vragen zitten rond het digitale gebeuren en de noodzakelijke afspraken omtrent het rollend materieel.

Dat je van module naar module een enorma variatie krijgt stoort me minder, maar er zijn toch een aantal practische problemen die opduiken bij het opstellen van zo'n verzameling baanstukken.

M'n eerste reactie was er ook ??n van; wat als ik nu electrisch wil rijden, en de module naast de mijne is een typische diesellijn - bye,bye wasdraad [?][?][?] en mijn pantograaf schiet de hoogte in [xx(]
Ik heb ook al zitten nadenken om m'n eigen (toekomstige) baan op een module systeem, gecombineerd met een beperkte segmentbaan te bouwen, maar welke standaard ga je dan volgen en hoe krijg ik dan die sturing in elkaar, zonder met decoders te gaan rijden??

Ik blijf met spanning afwachten tot er wat concretere afspraken gemaakt zijn en blijf ondertussen dit draadje volgen.[;)]


Offline stefanic

  • Forumlid
  • Berichten: 957
    • BeRail
  • Voornaam: Stefan
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #51 Gepost op: 30 oktober 2007, 09:22:43 am »
citaat:
Geplaatst door Rochevalien

1 >>> onzin:er zijn genoeg voorbeelden van enkelsporige banen met v??l exploitatie mogelijkheden (kijk maar eens in loco revue )en daarbij er is altijd genoeg "rijplezier" geweest op de panne(=MOBOV clubbaan)

2 is wat overdreven h?,eenhalve milimeter is echt niet veel

3 in dit geval zijn de koppen van de modulebakken vlak,waar ligt dan het probleem?

4 en hoe wou jij dit vastmaken in een tunnel?



Gerrit, Ik zeg ook enkel wat mijn ervaring met De Panne is en was.

1) In het station De Panne is inderdaad rijvariatie genoeg, maar eens de vrije baan op... Precies daarom (en ook door het feit dat alles nogal omvangrijk was) heeft het project zo lang stilgelegen. En ook voor jou komst is er hierover weer verhit gediscuteerd in de club. Mijn ervaring reikt ook niet verder dan De Panne en misschien is het dus enkel een probleem met deze baan

2) een halve milimeter IS veel (zie ook punt 3 en 4). Waarom doen we (allez, jij[;)], ere wie ere toekomt) gisteren anders zoveel moeite om de rails op De Panne zo perfect mogelijk te leggen, en dit terwijl de vast bij elkaar horende modules zelfs aan elkaar hangen! Voor aggemorleuthet staan de bijeen komende modules tijdens het rails leggen 10tallen km uit elkaar...
3) De koppen zijn inderdaad eenvoudiger dan die voor Fremo (taluds,...) maar toch: hoe gelijker hoe beter.

4) Ik wilde hiermee enkel aanhalen dat over het koppelen van de sporen over de modules heen goed moet nagedacht worden. Als alles perfect tot op minder dan een halve milimeter gelijkligt mogen de rails overal tot op de koppen liggen (Cfr De Panne) maar als iedereen thuis aan z'n module werkt met eigen gemaakte koppen (punt 3...) voorzie je best een koppelsysteem dat kleine variaties kan opvangen. Het idee van aggemorleuthet is precies om iedereen die geen plaats/geen baan heeft (en dus mogelijk ook geen ervaring met de bouw ervan) bijeen te brengen en je kan dus ook niet van iedereen dezelfde afwerkingskwaliteit verwachten (en dan heb ik het enkel al over de modulebouw zelf). En 't zou toch spijtig zijn als je uiteindelijk de noeste arbeid van een gemotiveerde instapper moet weigeren omdat er een afwijking van een milimetertje is waardoor zijn/haar(!) module niet feilloos kan gekoppeld worden aan de andere bakken.

Ik wil zeker niet beweren dat mijn idee de perfecte oplossing is. Zoals werd aangehaald: wie breinwind zaait mag breinstorm verwachten. Ok, zolang we uiteindelijk maar uitkomen bij een systeem dat voor iedereen haalbaar is. Maar misschien schat ik de modelbouwcapaciteiten van velen te laag in... ttz tot op mijn modelbouwniveau, en wordt ik weldra aangenaam verast.

Voor alle duidelijkheid: Mijn enige motivatie voor dit schrijven is: als je de instapdrempel voor aggemorleuthet laag wil houden, moet je rekening houden met variaties op de verschillende bouwsels, die je dan ofwel zoveel mogelijk moet uniformiseren (koppen ter beschikking stellen) of moet kunnen opvangen (overgangsrailtjes of iets dergelijks tussen modules). Het HOE daarvan laat ik graag over aan specialisten.
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig DB | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Offline just4fun

  • Forumlid
  • Berichten: 1.154
    • Boureguatte
  • Voornaam: Paul
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #52 Gepost op: 30 oktober 2007, 09:24:24 am »
Voor alle zagemannen onder u staat er een interessante paragraaf in de laatste MSM, ik citeer:
citaat:

We zijn al enige tijd afgestapt van het idee dat we platen multiplex van 12mm dik netjes recht kunnen zagen. Telkens wanneer we dit proberen, bleek 90? bij ons toch altijd iets meer of minder te zijn. En daarom gaan we nu altijd met een lijstje maten naar een goede houtleverancier (en met ?een goede? bedoelen we niet de grote bekende bouwmarkten!) die voor ons alles keurig op maat zaagt.


Aldus Hans Louvet van Het Modelspoorteam in MSM nr. 64, ergens tussen pagina 28 tot 39.
Ik denk dat deze paragraaf van een ervaren ?segmentbaanbouwer? niet in de wind mag geslagen worden om tot een mooie, passende forumbaan te komen.
Groet,
Paul

Offline rgp

  • Forumlid
  • Berichten: 1.487
  • Voornaam: Roland
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #53 Gepost op: 30 oktober 2007, 11:35:01 am »
Dag,

Al eens overwogen om de "bakjes" van 0-Forum te gebruiken voor HO: de rails liggen altijd goed zowel in breedte als in hoogte; ook onmiddellijk electrisch verbonden.

Roland

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.121
  • Voornaam: Johan
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #54 Gepost op: 30 oktober 2007, 12:11:55 pm »
citaat:
Al eens overwogen om de "bakjes" van 0-Forum te gebruiken voor HO: de rails liggen altijd goed zowel in breedte als in hoogte; ook onmiddellijk electrisch verbonden.


Na het lezen van de reactie van Stefanic dacht ik daar ook spontaan aan.

 
citaat:
In het station De Panne is inderdaad rijvariatie genoeg, maar eens de vrije baan op...


Dat is het probleem met enkelspoor: er gebeurt veel in de stations maar weinig op de vrije baan. Gevolg is dat als je met velen werkt (en dus ook met velen wil rijden!!!) dat er genoeg stations moeten zijn. En dat maakt het direct heel wat moeilijker.

Eigenlijk nog een reden om smalspoor te kiezen voor mij. Een halte waar je kan kruisen is gauw gemaakt want kleiner en minder "gedoe" rondom.

De variatie gaat inderdaad een bijzonder aspect geven... Een 77 die van een stoomdepot doorgaat naar een engles plattelandsstation en zo naar de far-west de zwitserse bergen in. Moet kunnen. Ik kan me zelfs inbeelden dar er zijn die er een sport van gaan maken. Voor de toeschouwer geeft het wel een tegenstrijdige boodschap: langs de ene kant gaat het een goed overzicht geven van de verschillende stijlen en mogelijkheden maar ook willen we het modelbouwen bevorderen (met een zeker realisme). (all?, denk ik toch)
Expert in non-working solutions.

Offline tonycabus

  • Forumlid
  • Berichten: 2.992
  • Voornaam: Tony
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #55 Gepost op: 30 oktober 2007, 13:25:09 pm »
Ik heb al lang aan die dingetjes van de gebroeders Borrey gedacht, Roland, maar laat ons nu eerst eens wat uitspitten zodat we er heel konkreet uit komen!
Waarom geen Febelrail?
Gewoon, omda we hier niet het warm water opnieuw willen uitvinden, maar wel het verdiende succes van de FDEM- INTERFACE willen toepassen op H0 normaalspoor. Het is in feite geen modulestandaard maar alleen een interface-standaard, met optische scheiding tussen elke bak. Binnen de module is iedereen VRIJ !!!!!
FUN v??r alles, maar dan wel met velen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Offline pabe

  • Forumlid
  • Berichten: 488
  • Voornaam: Paul
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #56 Gepost op: 31 oktober 2007, 09:08:29 am »
Hoe meer ik er hier over lees, hoe meer dit project me aanspreekt...[:p]

Zou wel tof zijn indien er iets kan geregeld worden om voor de bak een bouwpakket te kunnen aanschaffen, zodat voor iedereen recht even recht is en er later geen verrassingen komen...[8D]

Ik blijf deze draadjes aandachtig volgen...[:)]

Paul

Online loebaske

  • Forumlid
  • Berichten: 7.930
  • www.miaa.be
  • Voornaam: eric
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #57 Gepost op: 31 oktober 2007, 20:59:29 pm »
Paul, het is iets dat ik al aangekaart heb van bij het begin, iemand zou moeten kunnen zorgen voor een standaart bouw-pakket want niet iedereen dan zagen en frezen, en als er enkele tussen zitten die niet haaks gezaagd/gelijmd zijn zal het een fiasco worden...kan persoonlijk wel zelf zorgen om men eigen module/bakske te maken, maar als er een pakket verkrijgbaar zou worden, ben ik kandidaat aanschaffer, dan moet ik niet zelf zagen en frezen [^][^][^] hahahaha zaag al genoeg thuis [}:)]

Offline Havoc

  • Forumlid
  • Berichten: 6.121
  • Voornaam: Johan
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #58 Gepost op: 31 oktober 2007, 21:04:30 pm »
Met dit soort modules is het geen ramp als er een bak niet 90? is. Dit wordt opgelost in het stukje tussen de 2 modules. Het enige waar je moet voor opletten is dat de stukken in de lengterichting niet voorbij de kopwanden uitsteken.

En even serieus, ik heb al bij een houthandel en bij een "brico" platen laten zagen en die zijn even recht hoor. Het recht in elkaar lijmen is een andere zaak waar meer mis kan gaan dan bij het zagen.
Expert in non-working solutions.

Offline SuSke

  • Forumlid
  • Berichten: 5.835
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
    • MTD - Edegem
  • Voornaam: Frans
Waarom eigenlijk niet?
« Reactie #59 Gepost op: 31 oktober 2007, 21:12:19 pm »
Die hoeken recht in elkaar lijmen kan je met een klein hulpmiddeltje makkelijk oplossen. Gewwon een stukje haaks gezaagd hout (een restje) in de hoek vastzetten en als alles uitgehard is er terug uithalen (of gewoon laten zitten als het niet in de weg zit)

Verder denk ik wel dat de bakken voldoende stabiel zijn wanneer je er het "rijvlak" in monteerd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR 2019 - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2019
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.