Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Seinen sturen met logische poorten ???

Gestart door 2230, 24 oktober 2007, 16:08:24 PM

patrick smout

25-30 jaar geleden zijn er 2 nederlandstalige boekjes in de handel geweest met als titel

"De digitale trein" - De Muiderking - ISBN 90 6082 133 5

en

"De logisch gestuurde trein" - De Muiderkring - ISBN 90 6082 167X

Handelde over het aansturen van een modelbaan met logische poorten, modulair van opbouw, bloksysteem, voorrangsregelingen,etc.

Je komt deze boekjes nog her en der tegen op beurzen, de laatste keer heb ik ze nog gezien, ongeveer 2 jaar geleden op de beurs "Eigenwijze treintjes" in Zundert.

(Om eerlijk te zijn, beide exemplaren zitten ook nog in mijn kast maar daar gaan ze nog even blijven - puur nostalgie.)

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

INFO

Nostalgie?

elektronische modelbaanbesturing van P De Bra.
uitgever elektuur eerste uitgave 1985

ISBN 90 70160 28 5

Met een computer programma Control voor de Junior Computer van Elektuur.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Dreha onderschat dit niet ,enkel seinen vraagt geen computer.
Maar ook een blokstelsel redt je echt niet met 20 euro electronica.
wim ysbeer

Gerolf

Het boekje dat INFO beschrijft was het uitgangspunt voor mijn modelbaansturing.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

@Ysbeer:

Met 20? zal je eroo kniet komen (hangt trouwens af van hoeveel blokken je hebt en zo. Maar de ?controllers zijn tegenwoordeig toch wel heel krachtig geworden. Zeker de 32-bits ARM van atmel bv.Deze zijn bijna krachtiger dan de 286 zaliger. Het enige nadeel is dat je geen standaard interface hebt om alles te volgen (zoals de monitor bij een PC). Een text LCD is wel mogelijk maar zelfs de grootste exemplaren van 4 lijnen met 40 karakters hebben hun beperkingen natuurlijk.

patrick smout

De junior computer ... mijn eerste (zelfbouw) computer. Heeft maanden al m'n zakgeld gekost tot ergernis van vaderlief (die ondertussen ook het computertijdperk ingewandeld is, zij het met een PC)

@Dreha,

ARM ontwerpen zijn niet voor alle hobbyisten weggelegd. De stap van van logische poorten naar een ARM ontwerp is misschien wel *een poort te ver*, ook al zijn beiden opgebouwd uit *zand*.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Dreha

@Ysbeer:

Met 20? zal je eroo kniet komen (hangt trouwens af van hoeveel blokken je hebt en zo. Maar de ?controllers zijn tegenwoordeig toch wel heel krachtig geworden. Zeker de 32-bits ARM van atmel bv.Deze zijn bijna krachtiger dan de 286 zaliger. Het enige nadeel is dat je geen standaard interface hebt om alles te volgen (zoals de monitor bij een PC). Een text LCD is wel mogelijk maar zelfs de grootste exemplaren van 4 lijnen met 40 karakters hebben hun beperkingen natuurlijk.



Dat vind ik inderdaad een probleem,natuurlijk is het leuk om met microcomputers e.d te werken.
Ik heb hier zelf een microcontroller van conrad staan,daar mee heb ik getracht een schattenbahnhoff te sturen.
Dat gaat echt wel,alleen de uiteindelijke winst t.o.v een gewone computer is gering.
Je communiceerd je rot met de hoofd computer(electronisch)en uitendelijk,als je objectief bent,had de computer het zelf ook wel even gekund i.p.v die micro
Het aantal uitgangen van dat ding (16) was veel te klein,dus binair uit en een geheugen moduul er achter,werkt goed hoor.
Maar programma maken(op de P.C)compileren in draaien proberen,foutje er in,herschrijven,compileren,proberen.
Nee dat is leuk voor echte electronica kids,maar als je gewoon resultaat wil, dan voor mij toch maar liever een normale P.C met een wat hogere programmeertaal.
Ben nu C++ aan het leren om daar in te kunnen schrijven (valt behoorlijk tegen overigens)
Maar dit is dus mijn idee,en het kan ook anders,en wellicht beter.

wim ysbeer

2230

@ Dreha
Mijn ervaring met het programmeren staat eigenlijk nog in de kinderschoenen :(.

patrick smout

citaat:
Geplaatst door ysbeer
Ben nu C++ aan het leren om daar in te kunnen schrijven (valt behoorlijk tegen overigens)



Wim,

ik heb geen idee wat jouw achtergrond is maar een 15-tal jaren geleden heb ik via m'n werk een cursus C++ gevolgd. Deze was opgedeeld in 2 blokken, eerste 4 sessies gingen over object ge?ri?nteerd denken, resterende 6 blokken gingen over C++ en hoe hiermee het object ge?ri?nteerd denken toe te passen. Het was vooral het 1e deel dat werkelijk vernieuwend was voor mij (vooral het denken dan), het 2e deel beperkte zich in principe tot een syntax en constructies. Moraal van het verhaal, indien van toepassing natuurlijk - zoek een goed boek specifiek over object ge?ri?nteerd denken/werken.  C++ leren zal nadien stukken makkelijker gaan ??nmaal je dit inzicht verworven hebt.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

ysbeer

patrick

Ik geloof dat inderdaad mij sterkte daar niet zo ligt,raak nog al snel het overzicht kwijt.
Maarja het is geen werk hoor,als het echt niet gaat,dan gat het maar niet.

wim ysbeer

2230

Is flowcode overzichtelijker dan C++ ?

Dreha

@2230:
Flowcode is overzichtelijker doordat je het programma eigenlijk meer tekent dan schrijft.
Maar ze is minder flexibel. Je bent immers afhankelijk van modules die iemand ooit geschreven heeft. Niet alles is dus mogelijk maar wel veel.

2230

@ Dreha
zou u me soms niet kunnen helpen met het programmeren van de sturing in flowcode, aan de hand van bv. een schema ofzo ?

Dreha

@2230:
Stuur me eens een PM met wat je juist zou willen realiseren met welke SW op welke HW enzo.
Ik kan je misschien wel een beetje sturen maar het is beter als je het zelf maakt, dan weet je immers beter hoe het werkt en kan je bijgevolg ook eventuele problemen beter oplossen.