Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Aantal Belgische produkties

Gestart door Jurgen, 20 oktober 2007, 14:14:07 PM

Jurgen

Ik was even aan het terugdenken aan de tijd dat er per jaar slechts enkele Belgische modellen op de markt kwamen. Ik moest het in het begin (toen ik een jaar of 10 was) doen met 100 oude Belgische franken per week. Dat is naargelang ik ouder werd wel gestegen naar 200, 250, 300 enz. franken tot maximum 500 frank. Het was eigenlijk weinig voor de modeltreinhobby, maar ik kon wel kopen wat ik graag wou hebben.

Ondertussen is het aantal Belgische produkties op een jaar meer dan verdubbeld en de keuze is dus ook veel groter.
Ik heb ondertussen ook werk en verdien dus ook meer dan die 100 frank waar ik mee begon, maar zelfs met een budget van ? 2000 (iets meer dan 80.000 BEF) op een jaar kom je niet meer toe om alles te kopen wat je wil hebben.

Van mij mag het aantal Belgische modellen op een jaar verminderen en gespreid over een langere termijn op de markt komen. Zo moet je jezelf niet arm kopen of gaan vechten op Ebay om dat ene model te kunnen kopen dat je al zo lang zocht.
OK, de uitleveringen laten soms op zich wachten, maar dan nog komen er eigenlijk te veel modellen op een te korte tijd op de markt. Zouden de fabrikanten hier niet eens over kunnen nadenken, want ik denk niet dat een overdaad aan Belgische modellen op lange termijn zo gezond kan zijn.

Dit is een beetje mijn gedacht. Ik vraag me af wat anderen hiervan vinden.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

Dat hangt een beetje af welke schaal en welke tijdperk je hierbij bedoeld. Je hebt waarschijnlijk gelijk voor H0 tijdperk V of eventueel IV, maar in N? Of andere tijdperken? Daar komen de belgische modellen uit met een gemiddelde frekwentie van misschien 1 per 5 jaar... (diepe zucht)[:(]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

Ik sluit me aan bij de mening van Jurgen. Het is heel plezant dat de Belgische modelbouwer niet wordt vergeten, maar als je wil volgen met de modellen die worden uitgebracht dan moet je soms diep in de geldbeugel tasten. Vorig jaar heb ik mijn budget met 300% overschreden en dit jaar zit ik al aan het dubbele van wat ik gepland had uit te geven (en het jaar is nog niet voorbij).

Ik kan natuurlijk altijd aan mijn financieel directeur voorstellen om mijn budget te verhogen[:D]
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

Ik denk dat dat voor iedereen het probleem is. er komt gewoon iets teveel uit

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Ludwig

Het probleem is niet de grote keuze aan materiaal dat tegenwoordig op de markt komt.
Het is eerder het feit dat de meeste producten maar tijdelijk verkrijgbaar zijn.
Neem nu de 77/78 van Mehano, die is al jaren op de markt en nog steeds verkrijgbaar.
Maar merken als Marklin en Roco, die brengen soms iets op de markt dat na een jaar al een probleem vormt om nog aan te geraken.
Waarom kan er geen grotere oplage geproduceerd worden, zodoende een artikel langere tijd te kunnen aanbieden stel ik me dan de vraag?
Groeten
Ludwig

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Rochevalien

Het is eigenlijk h??l simpel:gewoon afstappen van het idee "ik MOET alles hebben waar een b- tje op staat" en selectiever gaan aankopen.
Ik koop bv al jaren niets meer wat 1)geen lage flenzen heeft voor op code 75 rails te rijden. 2)geen normschacht heeft 3)geen doorgedreven detaillering heeft.
Alle oude materieel wat niet omgebouwd is of wat  "voorbijgestreefd" is door recentere producties gaan zonder pardon in de verkoop.
Uitgezonderd de reeks 20,29,62 en voorlopig de 59 van de 1ste generatie.Ook de gesuperde M2,M4,en de Lima benelux "mogen" blijven.
Alle ander spul van Lima en de bolle neuzen van Marklin gaan of zijn al de deur uit.
Deze operatie heeft mi niets dan voordelen:1) het rollend materieel wordt vernieuwd (denk maar aan de instroom van de reeks 52,53 en 22,23) 2)het leverd wat centen op om nieuwe zaken TE KUNNEN KOPEN.
Hier komt dan nog bij dat ik het nieuwe uitgekomen materieel voor periode 3 en 5 niet volg ,of het moet al iets bijzonder zijn zoals de CFL reeks 4000.
Ook het afwachten tot alle dezelfde modellen van de verschillende fabrikanten op de markt zijn (reeks 15 van Olaerts/Lsm en de reeks 27 van LSM/Mehano)past in dit beleid.
Ik geloof ook niet dat de fabrikanten die nu bezig zijn om de Belgische markt te voorzien van nieuwe modellen daar snel mee zullen stoppen.Ik geloof zeker niet dat ze met "eeuwigdurende"oplage gaan werken om de Belgische treinenliefhebber wat (financiele) adempauze te gunnen. Het is voor een fabrikant gewoon niet doenbaar om voor elk item uit zijn katalogus een produktie eenheid in dienst te houden en alles kontinu beschikbaar te hebben voor hun klanten.
Het verbaast mij eigenlijk dat men nog niet op bestelling produceerd zoals in de automobiel sektor.Als je ziet hoeveel verschillende versies van bv een Mehano 26 er zijn en hoeveel er al aangekondigd zijn van de reeksen 21,27. Ik vraag mij dan af of die eigenlijk ooit verkocht zullen raken???.
Kijk maar eens wat er nu gebeurd met de produkten van OVB -zaliger,dat zegt genoeg denk ik.

Gerrit  

 

SuSke

Ergens heb je wel gelijk hoor Ludwig (cota), maar bekijk dat even van de kant van de fabrikant. Een beperkte oplage heeft een zekere garantie om alles (95%) verkocht te krijgen.

Ook ik vindt het lastig dat er zoveel uitkomt op een korte periode, maar we kunnen inderdaad alleen maar hopen op een eventuele 2de (beperkte) uitgave van een model als de voorraad uitgeput geraakt. LSModels en OsKar hebben dat reeds gedaan met een beperkt aantal van hun wagens (al dan niet met een ander nummer).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ludwig

citaat:
Geplaatst door SuSke

Ergens heb je wel gelijk hoor Ludwig (cota), maar bekijk dat even van de kant van de fabrikant. Een beperkte oplage heeft een zekere garantie om alles (95%) verkocht te krijgen.

Ook ik vindt het lastig dat er zoveel uitkomt op een korte periode, maar we kunnen inderdaad alleen maar hopen op een eventuele 2de (beperkte) uitgave van een model als de voorraad uitgeput geraakt. LSModels en OsKar hebben dat reeds gedaan met een beperkt aantal van hun wagens (al dan niet met een ander nummer).


Frans, we zitten inderdaad met een luxe probleem [:D]
Gerrit, eigenlijk heb je gelijk.
We hoeven echt niet alles te kopen waar een B opzit.
Maar als verzamelaar doet je hartje toch zeer als je iets moet laten schieten.
off topic,bestaat er een mogelijkheid om mijn naam cota te veranderen in mijn eigen naam ludwig?
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Gerolf

Ik ben blij dat ik geen verzamelaar ben, maar een modelbouwer:
Ik koop alleen goede modellen die binnen mijn thema passen. Dat scheelt een stuk.
citaat:
off topic,bestaat er een mogelijkheid om mijn naam cota te veranderen in mijn eigen naam ludwig?
off topic: welkom, Ludwig!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Roche heeft hier overschot van gelijk. Maar langs de andere kant, als dat ene model waar je op ligt te wachten uitkomt en er zijn verschillende versies van dan is het toch wel moeilijk. Wat ga je bvb doen als eindelijk die wagon uitkomt waar je een sleep van wil. Er ieder jaar enkele van bijkopen met het risico dat ze er volgend jaar niet meer zijn?

Ik koop nu eigenlijk nog enkel materiaal om zelf te bouwen. Maar het probleem is hetzelfde: teveel keuze [xx(]
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

Nog even dit: het is niet omdat ik (voor mijzelf) een strikte aankoop richtlijn heb vastgelegd dat ik soms niet h??l veel goesting krijg om dingen te kopen die ik mooi vindt,ook al zijn ze niet te verzoenen met een Belgische baan.
Ik heb het dan over het trek-duw stel van Metronom van Martrix of Piko of zelfs een Piko treinstel van de Aveve ( Spaanse priv? maatschappij ?)of natuurlijk het mega-bangelijke CFL trek-duw stel met de reeks 4000 en de dosto's[:p][:p]
Maar ja,"ik zal dat ooit wel eens op iemand anders zijn baan zien rijden "denk ik dan.

Gerrit

janjozef

Eigenlijk ben ik ook meer en meer een verzamelaaraan het worden, Ik beken dat, maar dan wel tijdperk III. voor de rest blijft het gewoon kopen wat ik mooi vindt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Rochevalien
een Piko treinstel van de Aveve ( Spaanse priv? maatschappij ?)
Gerrit



Hiervoor moet ik even off-topic :
Gerrit, ik denk dat U bedoelt AVE (Alta Velocidad Espa?ola), de Spaanse HST, en die is gewoon van de RENFE, hoor.

Foto uit "Het Spoor" - Maandblad van de Sociale Werken van de B-Holding - 06/93


Terug on-topic : soms is geduld een mooie daad :
citaat:
Geplaatst door Havoc
Wat ga je bvb doen als eindelijk die wagon uitkomt waar je een sleep van wil. Er ieder jaar enkele van bijkopen met het risico dat ze er volgend jaar niet meer zijn?

Zo heb ik in de loop der jaren nochtans een mooie vloot Shis, Shimms, Shimns wagens verzameld door Roco (i.s.m. O.V.B. voor nummervarianten) en ook door M?rklin en Piko.
Toch als je wagons met een verschillend nummer wil ! [:I]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : spellingsfout verbeterd [:o)] en foto bijgeplaatst [;)] !

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

tonycabus

"Goesting" krijg ik ook als ik een mooi model zie, maar ik beheers me gewoon. Bij mij is alle 'ellentriek' uit de verzameling, maar komt de Roco 5315 er nu bij. En de rest kan de boom in. Ik kan me niet blauw betalen aan modellen die ik nooit zal kunnen inzetten, dus verzamel ik die ook niet. Trouwens, hou dit forum in de gaten, ik loop met een stout idee in m'n achterhoofd. Klein behuisd kan ik thuis ?cht geen baan opzetten, dus zoek ik naar andere oplossingen. Een verwittigd forumlid is er twee waard....[?][?][?][?][8D]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

erik de noorman

[:D]Goesting" krijg ik ook als ik een mooi model zie, maar ik beheers me gewoon.

Sinds ik getrouwd ben ik ook Tony.[:(!][}:)][xx(][|)][^][8D] [:I]