Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

"Winkelen tot een derde duurder"

Gestart door dancer, 10 oktober 2007, 12:35:19 PM

dancer

Check:

http://www.hln.be/hln/alg/pag/hln_index.jsp?p_page=geld&p_cat=ombudsman&p_artid=611808&p_scherm=1&p_page_nr=2

winkelen wordt maar duurder... zou dit ook zo zijn met modelspoor?

We worden echt geript door vadertje staat.. Het leven is al duur genoeg...

jarikd

citaat:
We worden echt geript door vadertje staat

De prijsstijgingen hebben in dit geval weinig met vadertje staat te maken. Zoals in het artikel te lezen is zijn het de grondstofprijzen die steeds verder stijgen.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

SuSke

Als de grondstoffenprijzen stijgen, zullen onze treintjes weldra ook volgen.[V]
Die zijn gemaakt uit een heleboel grondstoffen waarvan de prijs de laatste tijd vlotjes de pan uitswingt.[xx(]
En voor de productie is een pak energie nodig, die ook alsmaar duurder wordt.

Ziet er inderdaad niet goed uit.[:(]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Frans, als je moest weten hoeveel de grondstoffen kosten die in een locske of een wagonnetje zitten... die mogen gerust 30% of meer stijgen, dat zul je niet voelen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

factageklerk

De prijzen van sommige zaken zou redelijk blijven indien vadertje staat er niet zo veel btw op zou heffen. Stookolie is daar een mooi voorbeeld van ,dat is voor mij een basisproduct dat levensnoodzakelijk is en maar 6%(zoals bij voedingswaren) heffing zou mogen hebben i.p.v. 21%. Ouderen met een klein pensioentje en doorsnee gezinnen kunnen het amper betalen. Een volle stookolietank kost al een heel maandloon. Brood en andere deegwaren juist hetzelfde , een landbouwer krijgt maar een aalmoes voor zijn graanopbrengst....... en dan heb ik het nog niet eens gehad over de gevolgen van de invoering van de euro toen heeft men ook alles afgerond naar boven. Daar zal men het niet over hebben tijdens de regeringsonderhandelingen. Bravo voor sommige landen dat ze niet zo dom waren van hier aan mee te doen, verstandige beslissing van hun het komt er gewoon op neer dat de gewone man zoals u en ik harder zullen moeten wroeten om nog een confortabel leven te leiden[:(]
 

Havoc

De stijging van granen zou -let wel: "zou"- een gevolg zijn van het gebruik ervan om alcohol te maken voor gebruik als autobrandstof. Dat laatste omdat de staat daar veel subsidie voor geeft. Zelfde voor olie die naar biodiesel gaat (met weer een hoop subsidie die op te strijken valt).

Probleem is dat olie eigenlijk niet duur is maar dat er veel taxen op geheven worden waar de staat beter van wordt (meer dan 21%). Maar we willen omschakelen naar "bio" oplossingen. En eigenlijk moeten we wel op lange termijn. Maar al die bio oplossingen kosten v??l meer dan gewone aardolie. Dus moet de staat subsidies geven omde prijs ervan te drukken en ze op hetzelfde niveau te krijgen als gewone aardolie producten. Dus zijn er een heleboel op de kar gesprongen met als enige doel subsidies van de staat binnenrijven. Gevolg is dat de graanproductie niet kan volgen en de prijzen stijgen, ook voor levensmiddelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dancer

De staat probeert altijd op zo veel mogelijke manieren langs alle kanten de brave Belgen te pakken, door extra taxen en dergelijke...
Als een produkt stijgt, dan stijgt automatisch het bedrag aan BTW dat men betaald..
En de lonen, die stijgen helemaal niet voor de gewone brave belg...
Er zijn zelfs nog vele mensen die maar 1000 euros netto verdienen (vooral in de verkoop).... Ik snap niet hoe die kunnen overleven...
M.a.w. de rijken worden rijker, de armen armer en de middenklasse verdwijnt..


T03

Yep, zelfs de (Belgische) Lotto slaagt niet op, de huizen wel !
Vroeger kon je met de hoofdprijs een behoorlijk huis kopen en nog wat overhouden, vandaag is dat niet meer het geval.[:(!]
Daarom ... indexeer de Lotto !

SpGr
"I have a train riding in my brain"

tufken

citaat:
Geplaatst door Havoc



Probleem is dat olie eigenlijk niet duur is maar dat er veel taxen op geheven worden waar de staat beter van wordt (meer dan 21%). Maar we willen omschakelen naar "bio" oplossingen. En eigenlijk moeten we wel op lange termijn. Maar al die bio oplossingen kosten v??l meer dan gewone aardolie. Dus moet de staat subsidies geven omde prijs ervan te drukken en ze op hetzelfde niveau te krijgen als gewone aardolie producten. Dus zijn er een heleboel op de kar gesprongen met als enige doel subsidies van de staat binnenrijven. Gevolg is dat de graanproductie niet kan volgen en de prijzen stijgen, ook voor levensmiddelen.




Ik ben hier juist mijn facturen aan het inboeken voor de BTW aangifte van het 3? kwartaal:

Onze factuur van brandstof daar staat het de laatste maanden bij vermeld:

Tarief van de accijnzen per liter:

Eurosuper 95  --> 0,5922 p/l.
Superplus 98  --> 0,5922 p/l.
Dieselplus    --> 0,3280 p/l.

En dan nog de 21 % BTW op de Verkoopsprijs.

Dus 1 l. Europlus kost zonder BTW en accijnzen:

1,307  / 1,21 = 1,08 EURO  (= zonder BTW)

1,08 EURO - 0,5922 =  0,4878 EURO  netto aan de pomp.

Doe daar dan nog de 21 % terug bij:

0,49 EURO als er geen accijnzen moesten worden geheven worden.

En nu gaan ze het autogebruik ontmoedigen, dan zal de begroting zeker niet meer kloppen.

Stel dat iedereen 2.000 km minder rijdt per jaar
aan een gemiddeld verbruik van 8 liter.

Dat is 160 liter * 4.000.000 auto's  = 640.000.000 liter minder verbruik.

X 0,5922 EURO accijnzen = 379.008.000 EURO
X 21 % BTW = 147,200.000 EURO

samen: 526.208.000  EURO of 21.227.178.099  Belgische frank....

Waar gaan ze die dan weer halen??
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


DelticPower

Hallo Tufken, ik vrees toch weer uit de portemonnee van de Belgen.
Toch blijf ik Belgie een tof land vinden zolang er meer accijns op frisdrank als op alcoholhoudende dranken zit. Kom nog steeds graag mijn borreltje en benzine in Belgie halen.[:D]
Groeten van Jan

dancer

en de brave gewone zelfstandigen zoals tufken o.a.... die moeten er zwaar voor werken om overeind te blijven....

rgp

Dag,

Allez dezelfde toogpraat doemt hier ook op.

De invoeering van de euro maakt alles duurder ?  Vooral als men niet kan tellen !  Begin van de maand toen de super de prijs bereikte van 1,43 euro zei iemand dat dat 62 frank was.  A ja zei hij 1, 43 rond je af naar 1,50 (rekent gemakkelijk) en dat maal 40 en doe er nog wat bij.  Of hoe een liter meer dan 10% subjectief boven zijn prijs wordt geschat (hij kostte maar 57,4 frank)
Stookolie kost vandaag 24 fr/liter, en idd 10 jaar geleden slechts 5, maar 25 jaar geleden kostte hij wel al 18 fr/liter en toen waren er geen stookoliepremies nodig.
Als je veel minder accijnzen wenst te betalen en dito belastingen dan zal er ook evenredig moeten worden gesnoeid bij de uitgaven.  Ik stel voor: stempelgeld en stempelduur, allerhande ongecontroleerde uitkeringen, ziekteverzekering verder privatiseren, afschaffen van de solidariteitsbijdragen bij electriciteit, water, ...
En ook wat minder ruim wonen helpt ook (vroeger woonden twee gezinnen waar er nu ??n woont)

Het echte probleem is dat een generatie geleden 70% van het loon naar basisbehoeften gaat en vandaag we slechts 15% aan datzelfde pakket.  de rest is verschoven naar luxegoederen (sneller een nieuwe auto, twee tot driemaal op verlof ipv 1 maal, de nieuwste GSM, een flatscreen TV en dito PC om "mee" te zijn.

Neem eens terug 70% van uw loon voor dat pakket en dan is het al veel minder erg.[;)]

Roland

Havoc

citaat:
Het echte probleem is dat een generatie geleden 70% van het loon naar basisbehoeften gaat en vandaag we slechts 15% aan datzelfde pakket.


Euh? Sorry, maar bij mij gaat er een goeie 60% naar. Gewoon het huis, belastingen (en dan heb ik het niet over wat ze al inhouden), energie, eten/drinken, kleding en auto (die ik nodig heb om te kunnen gaan werken). En geen gouden klinken op de deur of een ferrari. Neem daar nog telefoon, internet, wat boeken en cd's, lessen bij en op het einde van de maand is 75% weg. Uit gaan eten is er gewoon niet bij, dat gaat niet. En dan mag ik nog niet klagen want een redelijk goede job.

En ik denk dat dat een veel realistischer cijfer is dan die 15%.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

dancer

Het leven wordt met de dag duurder... De euro heeft echt veel kapot gemaakt.. Ik geef wel toe dat de mensen van de nieuwe generatie (diegenen tussen 18 en 35 j oud) nauwelijks kunnen sparen.. (sparen kennen ze eignelijk niet) maar het is wel zo dat velen van hen massa's geld uitgeven voor hun imago: dure kledij en auto o.a., en veel uitgaan/feesten (dat is peperduur, op een avond geven veel jongeren gemakkelijk 50 euro uit)..
We zijn op zoek naar oplossingen om goedkoper te leven: 2de hands kopen, ipv de auto te gebruiken meer de fiets te gebruiken, nooit naar de kapper gaan (m'n vrouw knipt mijn haren), geen internet thuis maar op het werk, zo veel mogelijk zelf aan uw huis werken, zo weinig mogelijk naar Delhaize gaan, low budget op reis gaan (geen dure hotels maar liever op straat slapen of bij locals),zichzelf informeren over hetgeen men kan aftrekken van de belastingen,geen sigaretten, drugs...
Wie kan er goede tips geven om het leven goedkoper te maken???? Tips zijn zeer welkom!
Hetgeen ik ook een goede oplossing vind is "ruilhandel"...

boke

Hallo allemaal...

Inderdaad... alles wordt duurder maar je hebt sommige dingen wel zelf in de hand. Soms denk ik wel eens hoe rustig je leven wel kan zijn als je de meeste luxe weglaat.
Ik heb een GSM van 5 jaar oud: het ding werkt zeer goed maar sommigen doen precies dat hij van voor de oorlog is. Hoeveel snufjes gebruik ik er eigenlijk van? Mijn comuter thuis (jaja, ik heb er ook ??n [:o)]) is 10 jaar oud, werkt perfect voor hetgeen ik er mee wil doen! Tip 1: Steeds de vraag stellen: Waarom zou ik een nieuwe kopen?

Tip 2: Meestal met de fiets naar het werk... En mijn baas betaald me ervoor. Ik krijg dus geld omdat ik mijn geld niet hoef uit te geven aan brandstof...
Mijn vroege shift begint om 07u00. Om 06u00 uit bed en rustig om 06u40 vertrekken samen met een collega. Ontbijt op het werk en de baas zorgt voor koffie... en internet! [:D] Eindigen doe ik dan om 15u00. Met de wind vanachter ben ik dan om 15u15 thuis. De school van onze jongens ligt 150m van thuis: om 15u32 vertrek ik te voet om op tijd (15u35 is de school gedaan) aan de poort te staan... Om 16u00 heeft mijn vrouw gedaan met werken en ook zij is rond 16u15 thuis... met de fiets! En ook zij wordt voor het fietsen vergoed! Tip 3: zorg ervoor dat ook je vrouw kan fietsen! [:D] Het gebeurt regelmatig dat we 3 weken niet gaan tanken! En ik weet zeker dat ik - indien ik dezelfde job zou doen ergens in het Antwerpse of Brusselse - meer zou kunnen verdienen. [}:)] Maar hoeveel zou ik daar werkelijk netto aan overhouden als ik de verplaatsingsonkosten tel en de verloren tijd? [?] Dus tip 4: zoek steeds (werk)[;)] een job dichtbij huis.

In 1989 kocht ik mijn eerste wagentje voor 257.000 fr. In 1995 overleed mijn vader en nam ik zijn auto (die toen 9 jaar oud was) over voor hetzelfde bedrag als de verkoopprijs van mijn wagen! De reden voor overname: deze auto was veel ruimer en bedrijfszekerder dan de mijne [}:)]! Met deze wagen hebben we nog tot 2003 gereden! Aan de aankoop van auto's heb ik dus op 14 jaar tijd 257.000 frank uitgegeven! Je raad het al: het was zeker geen opvallende verschijning op de weg! Tip 5: Ook onze huidige wagen is zo'n onopvallend ding waar er veel van rondrijden maar als gezinswagen is hij veel comfortabeler en ruimer dan vooral die Duitse, brandstofverslindende stoepenwippers waarmee men graag (vooral de jeugd) uitpakt!

En verder... tip 6: zoals iemand hiervoor al schreef: zorg dat je aftrekposten op je belastingbrief  maximaal benut worden! Ik kijk elk jaar uit naar de deze brief! [:I] Je zal verschieten als er op het einde van het jaar zeker een mooi lokje overschiet [;)] Maar ook hier moet je je grenzen kennen en al eens neen durven zeggen! Zodat je met dit uitgespaarde geld ook al eens iets koopt bij de bank/beurs! Ook kleine bedragen kan je beter beleggen dan op een gewone spaarrekening. Wedden dat je na enige tijd twee locs kan kopen! [;)
Tip 7: Er zijn dus nog andere sites waar het goed vertoeven is buiten dit forum en geniet mee van de superwinsten van grote bedrijven! [8)]

Dan nog het volgende: (tip 8) van het roken ben ik kunnen afblijven, en (tip 9) ook alcohol is mij vreemd! Mijn eerste glaasje moet ik nog drinken! Maar van de vrouwen... [:D][:D][:D] Maar daar heb ik een goede uitleg voor: ??n van mijn hobbies is modelbouw en aangezien mijn schoonvader bij de spoorwegen werkte en ook modeltreintjes heeft, ken ik hem dus langer dan mijn vrouw! En toen ik uitgekeken was op zijn treintjes keek ik eens naar zijn dochter [^]! Ik heb het wel voorzichtig aangepakt [:o)] En van 't ??n komt het ander h? [:)]  

En wie heeft er zondag moeten "blazen" toen we van de modelbouwbeurs in Genk kwamen? Juist ja... ikke [}:)] Voor de eerste keer in mijn leven. Maar voor de staat was het weer verloren moeite om toch maar te proberen aan mijn geld te zitten! [:D] Meer zelfs: kostprijs voor de staat [B)]: 1 mondstukje (hoop ik toch[?][:D]) en 3 BOB-sleutelhangers : 1 voor papa en onze jongens kregen er ook elk eentje van de vriendelijke agent! [^] Tip 10: laat je niet pakken door de flikken [:I]!

Tip 11: indien je dan toch beslist hebt om je geld aan iets uit te geven: doe aan modelbouw en koop een loc: zelfs de verpakking ervan wordt niet weggegooid! Heel belangrijk in gemeenten waar je afval gewogen wordt! En wil je na verloop van tijd je loc van de hand doen, zijn er altijd wel gekken die er een zotte prijs voor geven! (zie ander draadje) [;)]

Groeten allemaal en... de wind vanachter bij al wat je doet[:D]