Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Nederlands smalspoortrammetjes

Gestart door martintje, 17 september 2007, 11:05:36 AM

martintje

Hallo Lieden,
Aangezien mijn grote project een beetje stil ligt door gebrek aan inspiratie en zin, ben ik met een paar modelbouwvrienden een bij- projectje begonnen.
We bouwen met 6 man aan een Nederlandse stoomtrambaan in H0m.
Hoofdzakelijk om een niet te lang project te hebben en omdat we wel weer eens wat nieuws wilden hebben op de komend beurzen in 2008.
De baan bestaat uit 6 modules, die alle met een hoek van 5 graden gekoppeld zijn, zodat de baan in een flauwe bocht staat.
Rail materiaal is geheel van tillig en de wissels worden bediend door de bekende tortoise schildpadjes.
Bediening dmv een multimaus en de wissels gewoon met wippertjes, geen moeilijke dingen allemaal.
Aangezien Erwin Werps 1 van de medebouwers is, zal het materieel voor 100 % uit Werps modelbouw :).
Zelf ben ik ook erg gecharmeerd van het Belgische tramlokje, welke eerder al in de MSM beschreven is, dus zeer grote kans dat je die ook gaat aantreffen op de baan.
Uitwisseling was in de jaren 20 zeer normaal dus lijkt het me gerechtvaardigd als zo'n lieffie meerolt, zeker als we ergens in den Belg op een tentoonstelling gaan staan :D

Baan begint bij een oude stad en gaat over een draaibrug richting turf/moeras deel naar een fabriek.
Veel landschap dus.
Omdat ik over een plotter beschik heb ik me maar ontfermt over de module met de stad en klein haven stationnetje.
Hieronder de eerste foto's van de vordering van de bouw van mijn deel van de baan.
Veel foto's zullen er binnenkort niet volgen, aangezien we het een beetje een verassing willen houden, dit is alleen maar een teaser dat we eraan komen ^:D
wel zal ik zo nu en dan wat foto's plaatsen van details die klaar zijn.

imghttp://home.planet.nl/~chika/169a.JPG/img

Het kleine stationnetje, op de achtergrond, wat nu nog wit is, komt een rij stadsgevels naar oudhollands recept.

imghttp://home.planet.nl/~chika/169d.JPG/img

Ingang station, rechts de afbuiging van het spoor welke tussen de gracht en de stadshuizen loopt

imghttp://home.planet.nl/~chika/169h.JPG/img

Nogmaals ingang stationnetje, maar dan vanaf publiekszijde

imghttp://home.planet.nl/~chika/1408.jpg/img

een ongeduldig en nieuwsgierig menneke.......

Helaas zijn de foto's niet zo best genomen en onder te geel licht, maar fotograveren is iets wat ik na al die jaren maar niet onder de knie krijg
Mvg Marty

Rochevalien

#1
[:0][:0][:0]Waauwwww,dat ziet er veelbelovend uit Martintje!!!
Als jullie ergens gaan staan met die baan sta ik zeker op de eerste rij.Smalspoor(en zeker meterspoor) lijkt als maar populairder te worden,ik heb zelf nog wat spullen liggen in HOe en HOm en heb al langer hoe meer zin om ook aan zoiets te beginnen,maar dan niet Belgisch qua onderwerp.Wellicht is dat iets voor na de mini- baantjes wedstrijd [:p][:p][:p]

Gerrit

martintje

#2
Gerrit, het was ook eerst de bedoeling dat dit een inzending van mij zou worden voor de minibaan.
Rechts waar ik gekoppeld ben met mijn buurman, maak ik ook nog een kleine module voor mezelf, zodat ik ook afzonderlijk met mn baantje kan spelen.
De bedoeling was dat eind oktober de gehel baan klaar zou zijn en ik wou geen jaar wachten om ook naar buiten te mogen treden na de minibaanwedstrijd.
Achteraf gezien had het dus wel gekund omdat de bouw een half jaar stil gestaan.
En ach, er komen nog wel meer wedstrijdjes, en komt bij, gezien een paar namen die meedoen ben ik blij dat ik niet meedoe, ik haat verliezen [:)]
Mvg Marty

martintje

#3
Nou Gerrit, zo aan de reacties te zien valt de populariteit wel mee van smalspoor :)
We zullen wel de roepende zielen zijn in een woestijn der massaproduktie [:D]
Mvg Marty

janjozef

#4
Oh maar ik vindt smalspoor zeker ook leuk, hebben trouwens op de club een HOe baantje liggen, maar zoals voor velen speelt tijd en geld de grote rol, aan beide gebrek zou ik zeggen. Het grote voordeel van smalspoor is dat er heel veel verschillend gebouwd is, dus je kunt bij zelfbouw veel eigen creativiteit botvieren. Martintje als je ergens op een tentoonstelling gaat staan laat gerust weten ik kom ook kijken.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

#5
Jawadde, Marty [:0] [:p] Dat ziet er ferm uit!
Ik wou dat ik al mijn eigen tramlijntje kon beginnen. Eerst nog wat andere dingetjes ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rochevalien

#6
Ja Martintje,bij veel mensen primeerd "v??l en groot" en daar hoort geen smalspoor bij.Je kan dat goed zien bij de opmars van de grote schalen in ons landje (spoor O en spoor 1).Dat is uitsluitend normaalspoor en g??n smalspoor en dat is toch wel jammer.
Langs de andere kant is roco toch ook weer goed bezig om mooie smalspoorloks uit te brengen.
Ik verwacht daar wel in de toekomst enkele mooie banen van .
Maar die zullen niet door Belgen gemaakt worden ,vrees ik[:(]

Gerrit

Havoc

#7
Ik vrees dat smalspoor weinig gekend is omdat er weinig smalspoor geweest is in Belgie. Buiten de NMVB dan wel, maar die is al lang weg en is ook meer gekend als "tram" maatschappij dan als smalspoor. Misschien hier en daar een industriebaan, maar daar heeft het grote publiek geen boodschap aan. Ook heel gestandardiseerd an daardoor niet de charme van sommige smalspoorbanen in het buitenland.

Heb even gedacht om aan de mini-baantjes wedstrijd mee te doen met een tram. Live steam in Om... maar met een jaar kom ik daarvoor niet toe!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Rochevalien

#8
Hoe komt het dan dat in het buitenland (Engeland Frankrijk ,Nederland)zovele modelspoorders gefascineerd zijn door iets wat er in hun land ook niet meer is? Tenzij bij een  van de verschillende smalspoor-museumlijnen waar er trouwens zo weinig van zijn in Belgie. Dat een industrie lijn gestandardiseerd is durf ik toch wel erg te betwijfelen en zeker dat dat de reden is waarom je die zo weinig ziet in model hier bij ons.
Smalspoor spreekt het grote publiek weinig aan maar dat heeft andere redenen: het is kleinschaliger en wordt niet zo gecommercialiseerd door de grote merken.Gelukkig is er toch een steigende interesse van modelbouwers die daar de mogelijkheden van inzien.Vooral in de grotere schalen [:D][:D][:D]als is IIm ook niet mis als schaal .[:p]

Gerrit

doomslu

#9
Ik denk dat het, zoals Johan zegt, met herkenbaarheid te maken heeft. Je raakt gefascineerd door dingen die je gezien hebt, zowel vroeger als nu. Kijk maar eens naar de liefhebbers van, laat ons zeggen de Luxemburgse of de Zwitserse spoorwegen : ongetwijfeld mensen die in die landen op vakantie zijn geweest.
En smalspoor is bij ons nooit te zien geweest.
Je kan natuurlijk ook gefascineerd raken door een (smalspoor-)modelbaan te zien.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Frank_N

#10
Bij Emmen in de buurt, (Ndl. provincie Drenthe) is nog een zeer fraaie smalspoorlijn, gerunt door vrijwilligers: NNMS.
Link: http://www.smalspoorcentrum.nl/
Deze sfeervolle lijn zet beslist aan tot het opdoen van goede ideeen!!!

Edit: wel ver weg hoor!!!!!
Groet van Frank

watman

#11
Enkele jaren geleden heb ik dit smalspoor bezocht.  Ik was toen in de buurt in verlof.  Het is zeker de moeite om het eens te bezoeken.  Heel wat rijdend en niet rijdend materiaal.  Interessant voor de geschiedenis van de veenonyginning.
Iets noordelijker vind je ook het Veenpark.  Rijdende stoomtrein, smalspoortreintje door het veen, met uitleg over de veenontginning en een nagebouwd dorpje, te vergelijken met Bokrijk in de kempen.
Voor liefhebbers van smalspoor zeer interessant om zoiets na te bouwen, ook qua rangeer mogelijkheden.
Bart
 

martintje

#12
Ik weet eigenlijk niet of het komt door minder bekendheid.
de mensne die in Nederland de stoomtram nog hebben meegemaakt zullen ook zelf niet meer weten hoe ze heten door hun hoge leeftijd.
Ik herken er niets in, maar mij trekt gewoon de tijd van zon 80 jaar geleden, ook zonder spoor.
Denk eerder dat de groep modelspoorders veel groter is als de modelbouwers.
En modelspoorders zijn gewooon wat luier dan modelbouwers [:D].
Zonder gekheid, er is gewoon weinig kant en klaar te krijgen.
Het gros rijd toch met spullen wat makkelijk te krijgen is.
Nu er steeds meer kleinserie fabrikanten komen stijgt de populariteit.
Het zal wel schelen dat Belgi? relatief weinig smalspoor heeft gekend, Nederland had in de glorie dagen meer dan 2500 Km smalspoor liggen in 3 of 4 verschillende sporbreedtes.
ook het materieel was zeer verschillend en werd vrolijk uitgewisseld.
Dus voorlopig kunnen de fabrikanten nog zat produceren voor de inspirate op is.
Schalen groter dan 0 trekken mij persoonlijk niet zo, omdat daarin het detaileren lastiger is.
Klinkt raar, maar vergelijk maar eens een paar foto's
Schalen groter dan 0 is op een foto zie je altijd dat het om modelspoor gaat, alle schalen kleiner dan 0 en goed gebeouwd is het lastig te zien welke schaal het is en in het ultime geval moet je zelf s goed kijken of het model is of niet, in grote schalen ben ik dat effect nog nooit tegen gekomen, hoe knap ook gebouwd.

Maar denk en hoop wel dat smalspoor wat meer in de gratie komt en wat meer mensne aanspoort om eens wat meer te gaan  modelbouwen ipv modelsporen.
Misschien dan maar eens in de toekomst een MSM smalspoorbaan plannen [:D]
Een hoogwaardige baan welke de grenzen vervaagt en MSM heeft ook weer een leuke artikelen reeks [^]
Mvg Marty

Rochevalien

#13
Schalen groter dan 0 trekken mij persoonlijk niet zo, omdat daarin het detaileren lastiger is.
Klinkt raar, maar vergelijk maar eens een paar foto's
Schalen groter dan 0 is op een foto zie je altijd dat het om modelspoor gaat, alle schalen kleiner dan 0 en goed gebeouwd is het lastig te zien welke schaal het is en in het ultime geval moet je zelf s goed kijken of het model is of niet, in grote schalen ben ik dat effect nog nooit tegen gekomen, hoe knap ook gebouwd.

Zo dan heb ik een kleine test klaar[:D]:welke schalen zijn dit dan?







De laatste 2 zijn in de vrije natuur gefotografeerd,maar dat hadden jullie al wel door denk ik[;)]

Gerrit

Havoc

#14
citaat:
Het zal wel schelen dat Belgi? relatief weinig smalspoor heeft gekend, Nederland had in de glorie dagen meer dan 2500 Km smalspoor liggen in 3 of 4 verschillende sporbreedtes.


Wel, de NMVB had in haar glorietijd ongeveer 4500km spoor liggen in heel Belgie, ongeveer evenveel als normaalspoor in die tijd. Maar dat werd niet gezien als "trein" maar als "tram". Alhoewel goederendienst in die tijd heel belangrijk was. Zeker gedurende beide wereldoorlogen toen de NMVB minder getroffen was dan de NMBS. Maar er blijft niets van over. (op de kustlijn, Thuin en Schepdaal (een van de schandes van dit land) na).

Roche, IIm is echt wel groot hoor. Probleem als je naar die schalen gaat is dat je aan goeie plannen moet geraken. Of voorbeelden en zelf opmeten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.