Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Uw nieuwste (niet Belgische) nieuwe aanwinst

Gestart door Jean, 16 september 2007, 10:12:41 AM

raf

Je ziet een foutje is zo geschreven .
dit is de wiki die ik bezocht had maar deze is ook niet zo duidelijk
https://nl.wikipedia.org/wiki/Links_rijden

en ach de dichterlijke vrijheid van een modelbouwer laat veel toe

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Die wiki pagina bevat een opsomming van linksrijdende landen, maar dat gaat over het wegverkeer. Er bestaat ook zo'n opsomming voor het treinverkeer, maar die kan ik niet terugvinden.

raf

niet ver genoeg gelezen dan Klaas
want er staat wel degelijk
Spoorwegen[bewerken]
In enkele landen rijden de treinen links terwijl het wegverkeer rechts rijdt. Dit is onder andere het geval in België, Frankrijk (uitgezonderd de Elzas en Lotharingen, die voorheen Duits waren), Italië, Portugal en Zwitserland. In Rome, Madrid, Lyon, Stockholm en Lissabon rijdt de metro links. In Brussel rijdt de metro links op de lijnen 2 en 6 tussen Hallepoort en Koning Boudewijn, echter heeft dit enkel te maken met de vroegere lijnvoering van vóór de voltooiing van de ringlijn, waarbij de toenmalige lijn 1A halverwege de route kopmaakte op station Beekkant en deze, door daarna links te rijden, geen andere sporen hoefde te kruisen. De reden waarom treinen links rijden in de hiervoor genoemde landen is te vinden in het ontwikkelen van het spoorwegnetwerk. De spoorwegen werden ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk waar men links reed. Voor het ontwikkelen van de spoorwegen in genoemde landen op het Europese vasteland, werden Britse ingenieurs aangetrokken omdat zij de kennis in huis hadden. Zij lieten de treinen op de sporen die ze aanlegden, uit gewoonte, links rijden.

Zelfs in Nederland wordt nog incidenteel links gereden, namelijk op de passeervakken op sommige stations van enkelsporige lijnen, zoals Dordrecht-Geldermalsen en de trajecten naar België (de baanvakken Roosendaal-Belgische grens en Maastricht-Belgische grens). Tussen Utrecht en Blauwkapel, waar aparte sporen voor sprinters en intercity's zijn, rijden de intercity's links. Ook wordt soms bij vroege treinen en treinen in de nacht de rijrichting veranderd, zoals tussen Nijmegen en 's-Hertogenbosch.[2]

Het maakt voor een trein in principe niet veel uit of er links of rechts wordt gereden. Het spoornet is een gesloten netwerk (niet toegankelijk voor iedereen zoals de weg), de trein volgt de rails en de machinist kan zich dus niet vergissen (niet per ongeluk gaan 'spookrijden'). Het is de verkeersleiding die door middel van de wissels de trein op een linker- of een rechterspoor zet. Daarom is er zelden een reden om hier iets aan te veranderen.

De meeste dubbelspoorlijnen zijn uitgerust met dubbele beveiliging zodat er zowel links als rechts kan worden gereden. Dit heet dubbel enkelspoor. Voor de normale dienstregeling zal het treinverkeer aan één kant blijven (rechts in Nederland en links in de genoemde andere landen). Maar in bijzondere omstandigheden (spoor buiten gebruik door werkzaamheden, ongeval, defecte trein) is het dus mogelijk om de trein te laten 'spookrijden'. In België wordt de machinist door de seinen eraan herinnerd wanneer de trein rechts (in België 'tegenspoor' genoemd) rijdt. De seinen aan de rechterkant knipperen terwijl de seinen aan de linkerkant van het spoor (waar de trein normaal rijdt) constant branden.


je ziet kleine foutjes kunnen door iedereen gemaakt worden
maar de uitleg die er staat is dus niet zo gemakkelijk te interpreteren

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

mark7758


Even een leuk treintje kunnen kopen.
In 1 koop 9 Kalkwagen.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

raf

ook een mooie sleep die je daar gekocht hebt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Klaas Zondervan

Raf, ik heb wel ver genoeg gelezen. Maar dat rijtje landen gaat alleen over Europa. Ik heb ooit een lijst gezien met alle landen.

loebaske


raf

en in welk wereld deel wonen wij ?????
en in welk wereld deel licht zwitserland

komaan hé klaas het ging over de foto's en het of links of rechts rijden op de zwitserse baan
dat er een site bestaat/bestond waar alles wat links rijden op zou staan zal wel zijn maar wat hebben we der aan

maar hier denk ik dat je reeds een bijna complete lijst kunt vinden

https://en.wikipedia.org/wiki/Left-_and_right-hand_traffic

If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Herwig

#3323
De OBB-electroloc  'kleine krokodil'  type1020 (zie foto hierboven in reactie#3301) :  http://www.kleinbahn.com/shop_index.html

Op deze webstek van  KleinbahnH0, rubriek elektrische locs, vind je deze oranje electro-loc   ÖBB1020 ,  nu zelfs met een Ühlenbrock ( of met Schnittstelle)
Voor  KleinbahnH0 (KB) heb 'k nog steeds een boontje (of spoortje).   Sedert de jaren zestig...

Alberke

#3324
Lang naar gezocht, de Canadese dome-observation wagon. Daar de "Park Car" genoemd omdat ze elk de naam van een natuurpark gekregen hebben; in dit geval "Waterton"
Ingebouwde verlichting en schakelbare eindlichten; meer dan 200 (!) onderdelen;ook de onderkant subliem gedetailleerd.


Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Michiel

Een uiterst opportunistisch en half vergeten bod op een artikel dat onverwacht in je korf valt: de meesten kennen het wel. Zo om de paar jaar dwarrelt er wel iets door de mazen van het net. Deze keer overkwam het mij met deze "Grote Jongen". en het is meteen ook een start van mijn eerder spontane verzameling "Beroemde Treinen, Curiosa, en Locomotieven Die Ik Gewoonweg Leuk Vind" (kortweg BTCLDIKGLV), want passen in het Brussel-Luxemburg anno '20-'30 verhaal doet het alvast niet. Dat het ding defect zou zijn, heeft me nog nooit tegengehouden. In 't tegendeel, twee maal plezier voor een kleinere prijs.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske


mahtoska1

Dat is inderdaad een beest.

Michiel, ik denk wel dat elk van ons wel eens durft afwijken. Zo ben ik onlangs aan een Amerikaans diorama begonnen, niet tegenstaande ik ooit gezegd heb dat ik dat nooit zou doen...

Veel leute met je dubbel plezier!

Michael

Michiel en perfecte aanschaf, zo heb k er ook een aantal gewoon omdat ik de modellen mooi vind en helemaal niks te maken hebben met waar ik mee bezig ben.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Als grap zie ik zulke anatopische of anachronische creaties wel eens voorbijschuiven op mijn modelbaan. En dan inbeelden hoe de kleine plastieke Brusseleirkes zouden reageren...  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)