Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

V 100 1224

Gestart door Jean, 10 september 2007, 15:02:05 PM

Jean

Wie kan mij zeggen of de V 100 1224 (Roco model 2001-2002) een voorloper is van de Baureihe 211 of 212 ?

Groet,
Jean

Jean


Ik heb het inmiddels gevonden... voor de overige liefhebbers, zie hieronder  


25.09.1961  Auslieferung an DB - Deutsche Bundesbahn "V 100 1224"
09.10.1961  Abnahme
01.01.1968  Umzeichnung in "211 224-1"
31.05.1986  Ausmusterung


Groeten
Jean

Bundesbahnfreak

Hallo Jean,

De 3? periode nummer bij deze lokreeks veraadt al veel hoor een V100 gevolg met een serienummer die begint met 1000 is een V100.1 later 211 en V100 beginnend met 2000 is een V100.2 of een latere 212 of 213.

Ook de kast zegt veel; een 211 is iets kleiner als een 212 en heeft een andere koelgroep (aan de lange snuit).
De koelgroep van een 211 heeft een rooster met lamellen erachter.  Bij een 212 en een 213 (op de proto's 212 na) heeft men alleen lamellen.

Eveneens zit er onder de motorkap een verschil, het vermogen van de 211 is 1100 pk de 212 en 213 zitten op 1350 pk, deze zijn later aangekocht daar de 211 iets te licht gevonden werd in bergachtige gebieden. desalniettemmin reed de 211 ook in oa Beieren rond.

Wat is het verschil tussen een 212 en een 213, om op "Steilstrecken" de oude stomers met tegendrukrem te vervangen kregen 10 212en een transmissie met hydraulische rem, door de extra benodigde plaats hadden deze loks geen hulpdieselmotor met oa batterijlader gekregen.

De kast van de 212 en 213 verschilt ook, de koelgroep is aan de zijkant iets anders en bij de 213 zit geen kleine uitlaat (hulpmotor) op de lange snuit.

Ik speel al een tijdje met een idee om hier soms een bijdrage te doen met de geschiedenis en techniek van de DB-loks eveneens met vewijzigen naar mooie web-sites en naar de fabrikanten van modeltreinen toe.

Indien interesse van jullie allemaal wil ik er mee beginnen.

Groeten

Rudy


Jean


Ha, een kenner! [:)]

Ik hoop dat je (of iemand anders op het forum) ook wat van het Roco model weet te vertellen. De V100 1224 wil ik transformeren naar een TP4 model. Een eenvoudige manier om dit te doen is 'gewoon' een aantal kapdelen en het frame (waar de revisiedatum op is vermeld) te verwisselen. Ik heb bij de  Roco 'Ersatzteilblatter' gekeken en kom dan uit bij de 211 079-9 (artikel 43808).

De vraag is natuurlijk of dat 'ongestraft' kan of dat er allerlei aanpassingen noodzakelijk zijn om de boel passend te maken.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Wie weet overigens wat de revisiedatum is van de 211 079-9.

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak
..........
..........
Ik speel al een tijdje met een idee om hier soms een bijdrage te doen met de geschiedenis en techniek van de DB-loks eveneens met vewijzigen naar mooie web-sites en naar de fabrikanten van modeltreinen toe.

Indien interesse van jullie allemaal wil ik er mee beginnen.

Groeten
Rudy



Hier heb ik geen enkel bezwaar tegen [:)]


Groeten,
Jean

Bundesbahnfreak

Jean,

De 211 079-9 is een versie van dit model dat door Roco is uitgebracht als TP4 model met een blauw-beige kleurstelling. (een TP 3 V100 is rood)
Als je jouw V100 wil omnummeren moet dat, zoals in je bijdrage stond, 211 224-1 zijn.
Deze nummer zal niet bij een decalfabrikant bestaan.  Ga eens naar www.modell-kreye.de, deze man heeft een aantal nummers in stock van verschillende tijdperken maar maakt er eveneens "op maat".
Wat de revisiedatum betreft, als deze kort tegen het jaar 1968 ligt (op een 4-5 jaar na) is dit denk ik geen anacronisme, veronderstel dat de lok in 64 een revisie heeft gehad, dan zal hij met deze revisiedatum wel omgenummerd zijn in '68.
Ik denk dat Kreye ook revisiedatum's heeft indien de datum ouder is.  Maar voor de juiste datum, dat weet ik ook niet.  Misschien op Duitse forum?

Groetjes

Rudy

Bundesbahnfreak


Peter

Zal mijn boek over de V100 (EJ special) eens van onder het stof moeten halen.
Luc, als je meer informatie op het forum wil zetten JA-AUB
MSM is dan wel een Belgisch magazine, maar er zitten hier toch ook een aantal die, ofwel enkel Duits, ofwel, zoals ikzelf, Duits en Belgisch doen.
Met vriendelijke groeten
Peter

pabe

Jawohl...[:D]  altijd geinteresseerd in de Bundesbahn techniek !!

Zum wohl,  Paul[8D]

Peter

Er bestaat hier al een forum voor "Belgische modellen" maar ik vind dat er ook een mag zijn voor "Buitenlandse modellen".
Er zitten hier toch redelijk wat modelspoorders die Nederlands, Luxemburgs, Duits, Zwitsers, enz. enz. doen.
Dus beheerders, moderatoren AUB !!!
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door Peter

Er bestaat hier al een forum voor "Belgische modellen" maar ik vind dat er ook een mag zijn voor "Buitenlandse modellen".
Er zitten hier toch redelijk wat modelspoorders die Nederlands, Luxemburgs, Duits, Zwitsers, enz. enz. doen.
Dus beheerders, moderatoren AUB !!!



Ik heb al ??n en ander in gedachte om iets uit te werken, als we de moderatoren kunnen aankeuteren, wil ik wel ??n maal per maand (minstens) iets doen rond de Bundesbahnmachienekes.  Niet dat ik de wijsheid in pacht heb en als er bemerkingen zijn zijn reacties welkom

Groeten

Rudy

Peter

Goed idee Rudy, ik wil altijd helpen met Bundesbahn items.
Ik weet niet alles, maar toch al redelijk wat (na zoveel jaren)[:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Peter, ik ga je een PM sturen

wisselstromer

de bundesbahn tijd is (voormij) de schoonste treinperiode van de duitse spoorwegen, zeker in tijdperk 3-4
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Peter

Er bestaat hier al een forum voor "Belgische modellen" maar ik vind dat er ook een mag zijn voor "Buitenlandse modellen".
Er zitten hier toch redelijk wat modelspoorders die Nederlands, Luxemburgs, Duits, Zwitsers, enz. enz. doen.
Dus beheerders, moderatoren AUB !!!

Even overlegd ... en gedaan.

Leef je uit, heren [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

DANK U WEL, GEROLF EN MSM
Met vriendelijke groeten
Peter