Station Eeckeren - Foto's Opbouw

Gestart door B-Modelbouw, 02 september 2007, 22:33:55 PM

ERVIN

#30
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Ik heb zelf al wat proberen in elkaar te steken ...



Klopt dat wat met de werkelijkheid ?



De grond-seinen die in je container-overslag staan, die staan daar goed,de seinen die daar verder op hetzelfde spoor staan, die hoeven daar, volgens mij, niet te staan, welk nut zouden ze hebben, de trein kan toch wachten in je bundel, en het heeft bijgevolg geen enkel nut om een beetje verder voor een sein te wachten( ik heb het hier tussen blok 37-38-39)

Ook bij blok 33 en 34 zou ik die seinen niet plaatsen, ik zou ze net voor de kruising zetten (35-36)

Tussen 36 en 37 staan de seinen dan weer wel goed, hier kan je met je container-treinen wachten om binnen te rijden in je bundel.

Voor de rest lijkt het mij wel allemaal goed, maar ik kan er ook volledig naast zitten h?.[:I]

ERVIN

#31
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Als ik de hoofdseinen weg laat in 33 en 34 en de rangeerseinen van 35 en 36 vervang door hoofdseinen ... Heeft dan blokjes 33 en 34 nog zin ?

Nee , ik zou hier geen blokken voorzien

In 37 en 38 de rangeerseinen vervangen door hoofdseinen en het enkele hoofdsein aan de wissel dan weglaten ?

Ja, lijkt mij het beste, je treinen kunnen toch gewoon wachten in je bundel, het is te gek om je treinen enkele meters te laten verder rijden tot aan de wissel, en ze daar te laten stoppen?? Toch?

Wat te doen met het hoofdsein in blokje 39, gezien hier ook geen trein in kan staan (tenzij een enkele loc) ?

Ik zou in blok 35 en 36 hoofdseinen plaatsen, hier kunnen dan volledige containertreinen wachten.
In blok 39 zou ik het sein ook laten staan, hier kunnen enkel locs wachten, locs die bvb. aan het rangeren zijn.


Het is toch een rangeersein en geen op de grond geplaatst hoofdsein ?

Deze vraag snap ik niet zo goed, kan je wat meer uitleg geven hierover??


Je ziet ... Een heleboel vragen voor slechts een klein deeltje baan


doomslu

#32
Wat ik vreemd vind is dat op deze vragen die gericht zijn aan onze forumleden die bij de NMBS werken geen enkel antwoord komt.
Wanneer je over de slechte service van de NMBS spreekt daarentegen... [V]

Ik kan je helaas niet helpen, man.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN

#33
Ja vind ik ook Luc, en ook ik moet deze technische vragen aan mij laten voorbij gaan.

Sorry maat.

Gerolf

#34
Misschien moet je deze vraag eens in de andere rubriek stellen, Bert.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Anarchy

#35
Bert,

Ik zal je draadje dit weekend eens van in het begin volgen en je signalisatie aanpassen waar nodig.

*EDIT*: Bert, kan je wat uitleg over het sporenplan geven. Welke sporen moeten wat voorstellen?

Anarchy

#36
Heb het even bekeken. Hier mijn eerste gedachtengang:



- Blauw: Als je de maximum snelheid in het havengebied op 40 km/u wil houden volstaat het dat je inritseinen daar een lichtcijfer '4' geven. Je hebt dan geen bijkomende aanduiding van snelheidsborden in de haven nodig.

- Rood: Waarom zet je die 2 grote stopseinen daar? Wat wil je bereiken op dat (te?) korte stukje? Je laat beter die 2 kleine stopseinen vallen en zet in de plaats die 2 grote stopseinen daar. Maak wel van dat rechts geplaatst sein een tegenspoor sein. Want ik zie dat je ook tegenspoorbeseining heb op dat omloopspoor dus dat moet een tegenspoorsein worden.

- Geel en groen: Is het de bedoeling dat je hier met een gemeenschappelijk uitritsein werkt? Indien ja, vervang dan de kleine stopseinen door vereenvoudigde gelijkgronds opgestelde seintjes. Dat zijn die rechthoekige seintjes die 1 geel en 1 rood kunnen tonen. Deze werken dan in combinatie met het groot gemeenschappelijk uitritsein in dit geval.

- Overweg: Als ik het goed voorheb wil je die overweg aan nummer 39 plaatsen? Indien dit een bewaakte overweg is (lichten en/of slagbomen) hoef je enkel maar zo'n aankonidingsbordje voor een overweg te plaatsen, 50m opwaarts van de overweg. Is zo'n rond wit schijfje met zwarte rand en zwart cijfer van de OW in gedrukt. De controle op de goede werking van de OW kan dan gecontroleerd worden door je gemeenschappelijk uitritsein (groene cirkel).

- Rechts geplaatste seinen: Seinen kunnen en mogen enkel rechts geplaatst zijn indien de max. snelheid op die plaats 40 km/u is. Dit wordt ook alleen gedaan als het sein niet links kan geplaatst worden (plaatsgebrek). Ik zie dat je dit in het havengebied gebruikt. Ik weet nu wel niet of je plaats te kort hebt om deze links te zetten ...


Dit zijn zo mijn eerste hersenpinsels.

Anarchy

#37



Blauw: Is die kruising een engelse wissel of louter een kruising? Indien het enkel een kruising is moet het normaalspoorsein daar geen bovenpaneel dragen omdat er geen V kan vertoond worden omdat je geen tegenspoorsein kan tegenkomen. Indien het een engelse wissel is moet er wel een bovenpaneel staan omdat je dan naar tegenspoor kan gaan op je hoofdlijn.

Rood: Onder "39" heb ik een rode cirkel geplaatst. Daar kan je een klein stopsein zetten in de richting van "37/38". Plaats dat daar om een manoeuvre met een machien mogelijk te maken. Als je met een trein binnenkomt op "37/38" in de richting van "39" kan je het machien eventueel losmaken en dan tot achter het klein stopseintje rijden en van kant keren om zo kop te maken via het andere spoor. Om je overweg op "39" daarvoor niet onnodig te moeten sluiten plaats je voor je overweg een stopbord kleine beweging. Dat is een rechthoekig wit bord met in het zwart een klein stopsein opgetekend. Zo verhinder je dat de overweg moet sluiten als je uitritsein van de mainhub rood-wit toont.

--> Een voorbeeld: Je komt met een trein binnen op "38" in de richting van "39". Je wil je loc laten rondrijden via "37" om zo kop te maken achteraan de trein op "38". Je laat het uitritsein openen in rood-wit en het vereenvoudigd sein op geel. Je rijd dan met je loc tot net achter het klein stopsein (dat je moet toevoegen). De overweg moet niet sluiten omdat je voor de overweg een stopbord kleine beweging zet. Dat bord verbied de doorrit van verkeer in kleine beweging en bijgevolg is de overweg dan gedekt. Je keert van kant en laat het klein stopsein open komen en zo kan je via "37" rondrijden.

Antwoorden op je vragen:

- V-balk: Een V in het bovenpaneel dient om van normaalspoor naar tegenspoor te gaan en omgekeerd. In je haven staan geen tegenspoorseinen. Dus als je via het normaalspoor inritsein de haven wil binnenrijden moet er geen V oplichten. Hier geef je dan 2-geel + 4 of rood-wit. Rood-wit = kleine beweging = afwezigheid van regime. Je bent dan geen normaal of geen tegenspoor. Alle seinen tot jouw spoor gericht moet je dan respecteren. Als je de haven wil binnenrijden via jouw inrit tegenspoorsein moet er een V oplichten omdat je eerst volgend sein een normaalspoorsein is.

- tegenspoor op nevenlijn: Je kan overal tegenspoor en normaalspoorregime hebben. Je kan ook sporen hebben die bvb. in beide richtingen normaalspoor zijn (zoals je omloopspoor), dat wordt dan gebanaliseerd spoor genoemd.

- juiste combinatie bij gemeenschappelijk uitritsein: Je grondsein op het spoor waar het vertrek toegelaten is laat komt "geel". Je groot gemeenschappelijk uitritsein kan allerlei beelden vertonen. Rood-wit, 2-geel, groen, ... afhankelijk wat er voor zit van verkeer.

- rechts geplaatst sein: is daar goed gebruikt indien de ruimte tussen de 2 sporen te klein is voor het links te zetten.

- De vereenvoudigde seinen moeten zowel in grote als kleine beweging gerespecteerd worden. Ze dienen om de achterliggende wissel te beveiligingen. Dat zijn dus geen rangeerseinen. Stopseinen dus. Ik zie in blok "39" geen sein meer? Enkel het gemeenschappelijk uitritsein voor main-hub. De treinen kan je ophouden in "35/36" dat is dus goed gedaan. Enkel nog het klein stopsein toevoegen in blok "39" zoals eerder vermeld.

- Herneming van snelheid. Achter de laatste wissel van die wisselstraat plaats je een groene driehoek van 12. Dat komt niet op je seinen h?. Zet gewoon achter de laatste wissel een groene driehoek op een afzonderlijke paal. Zowel een driehoek op spoor "32" achter de wissel op normaalspoor als op spoor "23" achter de wissel op tegenspoor.

Anarchy

#38
citaat:
Geplaatst door Anarchy

Rood: Onder "39" heb ik een rode cirkel geplaatst. Daar kan je een klein stopsein zetten in de richting van "37/38". Plaats dat daar om een manoeuvre met een machien mogelijk te maken. Als je met een trein binnenkomt op "37/38" in de richting van "39" kan je het machien eventueel losmaken en dan tot achter het klein stopseintje rijden en van kant keren om zo kop te maken via het andere spoor. Om je overweg op "39" daarvoor niet onnodig te moeten sluiten plaats je voor je overweg een stopbord kleine beweging. Dat is een rechthoekig wit bord met in het zwart een klein stopsein opgetekend. Zo verhinder je dat de overweg moet sluiten als je uitritsein van de mainhub rood-wit toont.


Even mezelf citeren. Je hebt in het "grootbedrijf" draadje een foto geplaatst van het bord dat ik bedoel (http://i229.photobucket.com/albums/ee88/B-Modelbouw/Spoor-Spotter/Seinen/Seinen007.jpg)

Gerolf

#39
Zou het kunnen dat je het nieuwe plan nog moet uploaden? Ik zie niks [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railman56

#40
terug ijverig bezig zo te zien?
dit ziet er een mooi doordacht project uit en met bovenleiding.
hoe ga je dit verwezelijken bert? zelfbouw? vooral die bocht onderaan zal je werk bezorgen.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Binco

#41
Ziet er echt goed uit, ik kijk al uit naar de baan [:p]

??n enkel dingetje, zou je je onderdoorgang van de weg niet wat meer naar onder leggen zodanig dat deze zich niet bevind onder de wissels.
Zo heb je misschien minder problemen met wisselaandrijvingen ed.

[:)][;)]

ERVIN

#42
Goed plan Bert , en v??l rangeermogelijkheden.
Ik blijf dit volgen hoor.[;)]

PeterBrz

#43
Ziet er alvast goed uit!

Michiel

#44
Hoi Bert,

op je plan liggen vele wissels met de tongen boven balken aan de segmentrand. Dat geeft problemen met het plaatsen van de ondergrondse aandrijving. Je zal tijdens het bouwen deze wissels best verder van de baanrand plaatsen.

Hoe ga je die bocht van 180 gr. verklaren? Het zou toch interessant zijn als er minstens een illustie is van een logisch verklaring voor derze opmerkelijke bocht? Een leuke denkoefening, lijkt me. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)