Duitse baan epoche II

Gestart door Pol, 01 september 2007, 22:15:09 PM

Gerolf

Over je kap heb ik in het andere draadje al geantwoord, maar nog even over je railplan: zijn de klimspiralen ruim genoeg (niet te steil?)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Over je kap heb ik in het andere draadje al geantwoord, maar nog even over je railplan: zijn de klimspiralen ruim genoeg (niet te steil?)


Merci voor de reactie(s)!!!![:)][:)][:)]
De klimspiralen die naar boven gaan hebben een straal van 54,7 cm. Dat geeft een hellingspercentage van 2,9 %. Ik weet dat het maximum hellingspercentage voor een stijgende helling 3% bedraagt. Ik weet ook dat de bochten zorgen voor extra weerstand, maar is die zo groot dat de loks hier erg onder gaan lijden??? Zo ja? Enige suggesties om dit op te lossen?[?]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Gerolf

Door het bochtenwerk - en de wielwrijving - is 2,5% aan te bevelen. Een klimspiraal hoeft trouwens niet noodzakelijk "rond" te zijn, ovaal kan ook.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pol

Ik ga nog eens aan de spreekwoordelijke tekentafel zitten om dat spiraalprobleempje op te lossen. Ik wil in ieder geval mijn lokdepot behouden zoals het is en mijn station mag ook niet veel kleiner worden. Ik laat nog iets weten!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Michiel

Zonder in te boeten aan stationlengte en lokdepot is een mogelijke oplossing om ruimere spiralen te hebben, deze:

't Is maar een idee...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Pol

Merci! Ik ben ook iets in die richting aan het puzzelen! Jammer genoeg heb ik niet de geschikte software om dat snel te doen. Bovendien moet het nog zo uitkomen dat ik mijn schaduwstations goed kan uitvoeren. Ik hou jullie op de hoogte!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Powered By Diesel

Ik heb nog even over je baanontwerp gedacht. Waarom leg je het lokdepot niet naast je station, dan komt er op de plaats waar momenteel het depot ligt, plaats vrij voor de industrie uit het ruhrgebied na te bootsen met een aantal industri?aansluitingen.

Heb even een voorbeeld van station + depot uitgewerkt.


Is maar een ideetje hoor.
running on heavy fuel

Pol

Bedankt! Ik hou er rekening mee, maar ik zit momenteel terug aan de spreekwoordelijke tekentafel om mijn plan helemaal aan te passen. Ik hou jullie op de hoogte.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...